HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lyssna med Noter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/06 :  22:08:28  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Hej,

Tänke starta en tråd om att lyssna med med noter. Jag lyssnar mycket på klassisk musik och har tidvis tyckt att det varit svårt att hålla koncentrationen på topp genom verk som ibland är mer än en timme.

Funderade länge på vad det var som gjorde att tankarna drev iväg och kom fram till att man oftast i klasisk musik till skillnad från vokal och populärmusik hade en text att föja.

Var av en slump förbi Rönells antikvariat i Stockhokm som just hade fått in alla partitur till Wagners Ringen. Jag tänkte att det här kanske var något, läsa noter och lyssna samtidigt.

Nu är jag fast. Med noterna hör man mycket mer, jag tror att det främst beror på att man är med på ett helt annat sätt. Man får liksom ett Que om vad som är på G.

En annan grej jag upptäkt är att man börjar höra olika saker mellan olka inspelningar. Varför gör de si på en version och så på en annan.

Så standard har blivit att köpa skivor + noter på de verk som jag verkligen gillar.

Tänkte bara höra om det är någon annan som har liknande erfarenheter, för mig har det öppnat upp helt nya dimentioner i mitt lyssnande. Lysnnar mer och längre an tidigare.

Ser framemot att höra andras erfarenheter.

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/06 :  23:00:08  Show Profile Send hal a Private Message
Kan själv inte läsa noter och lyssnar inte mycket på klassisk musik.
Men jag skall ändå nämna ett sätt jag har att lyssna på som öppnar upp och ger en ny dimension till musiken precis som du själv säger.
När jag vill komma "närmare" en låt (oftast inte klassiskt) så lyssnar jag på ett instrument genom hela låten och är helt fokuserat på just detta. Sedan lyssnar jag på nästa instrument och försöker fokusera på detta. Det kan vara svårt ibland att följa ett enda instrument hela vägen.
När jag sedan slappnar av och lyssnar på hela låten så får jag en helt annan behållning av den.
Bra musik blir ju bara bättre ju mer man lyssnar in sig på låten.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/06 :  23:44:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klart intressant Hyskens.

Läser väl noter hyfsat,,, men framför allt så blir jag lätt lyssningstrött när det gäller klassisk musik. På nåt sätt så får jag svårt att hålla koncentrationen på topp..

En partitur i handen skulle nog hjälpa till mycket. Vissa kan tycka att det är löjligt, men med endast lite notkunskap, så skulle man lätt kunna följa instrumenten och därigenom enklare kunna lyssna på tex trumpeterna. Inbillar mig att det borde bli lättare att höra skillnader vid jämföresler av hårdvara.

Min enda erfarenhet är vid populärmusik ha texthäftet framme och inse vad det egentlien är som artisten sjunger. Dagens moderna musik är inte mer avancerad än att jag oftast klarar mig utan not/ackordsanalys.

Man kanske skulle försöka få tag på nån populärt klassiskt stycke och testa.

En kul och intressant tanke Hyskens.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:07:57  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Det är inte så att man behöver specielt mycket notkunskap för att komma igång. Börja med något enkelt som inte går så fort. Ett bra verk att börja med är Ravels Boléro så kan man köpa ett litet partitur med alla stämmor. Eftersom temat flyttas mellan de olika instrumenten är det enkelt att hänga med.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:35:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bra tips. Tror nog jag har den på skiva,,, får försöka hitta ett partitur och sen testa det på lyssningsgruppen härikring.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:46:12  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Jag har köpt en del grejor på Dover publications. De har en jättebra katalog men det går också att handla på nätet.

http://store.doverpublications.com/by-subject-music-miniature-scores.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000