HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 eller inte??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/12/27 :  21:26:01  Show Profile Send Hasse a Private Message
Om ni minns så startade jag en byggtråd i sommras. Tyvär blav det inte så mycket till byggtråd. Projektet var att bygga ett par HFLS-1or med en lite annorlunda konstruktion. Bland annat så hadde jag läst mig till att. Högtalarna ville stå ganska långt i från bak väggen. därför ville jag ha bas reflex porten på framsidan. Dessutom ville jag ha lite egen prägel på högtalarna.

Så här Planderde jag att dom skulle se ut:


Efter mycket klurande kom jag på den här "foten". Jag fick många kommentarer i om att jag hadde lutande baffel. Något som jag sedan ändrade till bara 3 graders layback.

Det visade sig göra stor skillnad vad man hadde för vinkel till baffeln. Det hörs stora ljud skillnader bara man sträcker på sig så ändras ljud karaktären. Detta löste jag genom att ställa dom förlångt ner så att dom siktar upp på lyssnaren. Vid lyssnings position är fasen på ca 90 cm höjd.

Jag är mycket nöjd med ljudet i högtalarna. Jag kan inte säga om dom blivit bättre eller sämre än orginalet efter som jag bara lyssnat på mina egna. Men dom låter definitivt in dåligt. Jag kommer med mer intryck senare.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/27 :  21:49:41  Show Profile Send Haakan a Private Message
hur är det med lådvolymen på dessa? dom ser stora ut

rolig variant av hfls-1 iaf, kan man kanske kalla första "klonen" :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/27 :  21:52:52  Show Profile Send primere a Private Message
Det ser helt klart intressant ut, absolut med egen prägel med Det enda som jag ser som "nackdel" (inom situation) är som du själv säger ljudet skjuter uppåt i taket! Vilket du då tänkt på med kortare stativ! Intressant skulle vara spännande att lyssna på dem! Men med min vanliga tur så bor du väl i Sthlm eller i Kiruna
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/12/27 :  22:58:46  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag har inte riktigt anpassat inner volymen. Det är samma mått som orginalet plus innervolymen i foten. Det jag har gjort hitintills är att jag har slängt in två toa rullar plus 3mm blyfolie på väggarna, innerstagning, tjockt med fårull, och band spolar.
Jag har inte årkat räkna på vad inner volymen är. I stället har jag tänkt att börja testa mig fram. Jag har basreflex portar som är justerbara i längd. Så kan jag slänga in skit och plocka ur tills det låter bra.

Jag bor i jönköping. Det vore kul om det fanns någon annan i närheten som har byggt vanliga hfls-1 or. Så man kan höra hur dom "ska låta".
Själv tycker jag basen är fin fin men den kan säkert bli mycket bättre.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:27:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Kanske dags att ändra signaturen nu?

Grattis!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:53:55  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Hasse <<
Bor inte tokigt långt ifrån dig, Linköping. Har du vägarna förbi är du välkommen in för att jämföra med ett vanligt par HFLS-1:or.

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520

Edited by - Arlaharen on 2004/12/27 23:54:30
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/12/28 :  13:54:48  Show Profile Send Hasse a Private Message
Det är ju en bit till lindköping i alla fall. Fin anläggning(anläggningar) du har Arlaharen.

Är det ingen annan som har byggt HFLS-1 i Jönköpings trakten?


Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/12/29 :  20:33:37  Show Profile Send Hasse a Private Message
stativen är vanliga block av lekakulor som jag har färgat svarta. Jag sågade av dom till 40cm för att få rätt höjd på högtalarna. Jag slet med en slö hand såg. Men dom blev lite vingliga.
spiksen har jag gjort själv av aluminium dom står på 50öringar(man e ju snål).

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/12/29 :  21:10:27  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Jäkligt snygga eller kanske rättare sagt stygga?

quote:
Bland annat så hadde jag läst mig till att. Högtalarna ville stå ganska långt i från bak väggen. därför ville jag ha bas reflex porten på framsidan.

Tvärt om, om högtalarna måste stå väldigt nära bakvägg är det läge med frontplacerad port.
Den ända anledningen till att en basreflexport placeras bak är väl ur estetisk synpunkt (?)


Är lutningen bara 3 grader med ~15cm c-c så tror jag att den är tämligen försumbar, sålänge diskanten är riktad mot öronen. Annars så är det inte allt för invecklat att räkna om differensen mellan bas/diskant och förändra delningen något.







Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:29:48  Show Profile Send Hasse a Private Message
quote:
Tvärt om, om högtalarna måste stå väldigt nära bakvägg är det läge med frontplacerad port.
Den ända anledningen till att en basreflexport placeras bak är väl ur estetisk synpunkt (?)


Jag formulerade mig kanske fel innan. Min tanke var att om jag hadde porten på framsidan så kunde jag ställa högtalarna närmare bakväggen och därmed skulle dom ta mindre platts i rummet.

Jag kan inte mycket om hur man konstruerar filter. Så jag har inte vågat ändra något i filtert.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000