HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 OTL schema?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2004/12/26 :  19:54:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja!

Jag har råkat samla på mig en massa skrot som med lite vilja skulle kunna stöpas om till en OTL-förstärkare.
Skrotet jag tänker på är som följer:
En jätteenorm (1kVA) nättrafo med 2x 115V sekundärlindningar.
En 6,3V 10A glödtrafo
Ett antal 25mH 3A järnkärnedrosslar
Ett antal 6C19 slutrör, samma som i Rosenblitz T16-förstärkare.
Högspänningstrafos och rör som passar till drivsteg och liknande har jag säkert också liggande, det som egentligen fattas är väl rörhållare och nätdelskondingar plus diverse småkrams.

Nu är det så att jag inte har någon vidare kläm på OTL:er så jag har ingen direkt lust att börja konstruera något från scratch, därför är jag nyfiken på om det är någon som vet var man kan hitta schema på T16 eller liknande.

Som en liten parentes kan nämnas att jag varken behöver hög effekt eller låg utgångsimpedans, så jag funderar på att köra med färre slutrör och lägre återkoppling.
4 st 6C19 per kanal borde räcka till 3-4W och jag kan tänka mig ett tiotal ohms utgångsimpedans för att driva mina bredbandare i horn.

Alla förslag på passande konstruktioner som kan plankas är välkomna, gärna simpla konstruktioner så kanske renatv bygget blir av i praktiken också


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/26 :  20:28:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nu tror jag att Bernt blir glad! Det behövs mer OTLer på vårat forum. Fy satan vad bra dom låter!!!!!!!!!!!!!!!!

Min egen kommentar blir väl: Läs Rosenblitz bok och gå bygg dig själv en
T4,T6,T8 eller vad den nu skulle heta. Det finns en 25 watt version i boken som borde funka fint.

Edited by - Circlomanen on 2004/12/26 20:29:57
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2004/12/26 :  20:40:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Den där "boken" nämns överallt i OTL-sammanhang.
Vad heter den och hur får man tag på den på enklast vis?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/26 :  21:53:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Audio Reality" heter boken. T.ex. stadsbiblioteket i GBG har den. Bruce har sålt slut på den
och planerar ingen ny upplaga enligt vad jag läst på hans site.
Schema till min OTL finns långt ner på sidan 10 i min byggtråd, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17321&whichpage=10
Det är inte Rozenblitz´s patenterade krets utan en annan variant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2004/12/26 :  22:42:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, tack!
Stadsbiblioteket i Göteborg låter lite långt borta kanske, men jag ska ta en kik på schemat till din förstärkare!

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/12b4.htm#12B4%20Push-Pull%20OTL

Den där kanske kan vara något om man piffar upp den lite med fräschare nätdel och rör?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/26 :  23:13:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå, eller fler scheman på http://www.audiodesignguide.com/otl/index.html
Här är en förenklad skiss på Transcendent T8 OTL:
http://www.tubecad.com/november99/page13.html
Intressant artikel om ombyggnad av T8 OTL:
http://www.tubecad.com/articles_2001/totem-pole_output_stage_psrr/page14.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2004/12/26 :  23:21:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack och bock!
Natten är räddad, jag har material att dyka i!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/27 :  00:59:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Detta är en idé jag skulle kunna tänka mig att testa också:
http://www.tubecad.com/2004/blog0024.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2004/12/27 :  01:15:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ser intressant ut det där, lite välexperimentiellt kanske bara.
Ska snoka runt lite mer efter nån mer eller mindre färdig lösning tänkte jag.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/12/30 :  12:41:15  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Rozenblitz bok går utomordentligt bra att fjärrlåna på din egen lokala bibbla - har gjort, gick jättebra. Som av en händelse så är boken ungefär lika stor som en A4-sida så nu behöver jag inte låna boken fler gånger.....

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/12/30 :  12:49:14  Show Profile Send Peter S a Private Message
Mickeman: Ajabaja!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000