HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analog Audio Delay
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2004/12/26 :  12:57:50  Show Profile Send toobe a Private Message
Har ett litet problem som jag tänkte någon skulle kunna hjälpa mig att lösa.


................... |--- Datorhögtalare + sub
Dator --- Mixer|
................... |--- Reciever yamaha v750 --- högtalare


Så som ovan är det kopplat. Problemet blir att yamaha v750 förskjuter ljudet något så om jag har igång både förstärkare och datorhögtalarae så ligger ljudet i otakt. Finns det någon liten lös pryl som förskjuter ljudet, som jag kan ha före datorhögtalarna så de blir i takt.

Grejen är att förstärkaren har inbyggd ljudförskjutning för projektorer. Detta för att få bild och ljud att synca. Även om jag drar ner den till 0 så har dsp processorn en liten förskjutning. Så jag tänkte om det fanns en lös sådan pryl som jag kunde sätt innan mixern för att förskjuta det ljudet med, som jag skrev ovan.

Hoppas ni förstår

Edited by - toobe on 2005/01/02 15:42:42

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2004/12/26 :  15:00:40  Show Profile Send toobe a Private Message
Ingen som har några tips, eller är detta en av många andra poster man går in skakar på huvudet och stänger ner. =)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/26 :  15:29:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är inget fel på frågan men vi vet nog helt enkelt inte vad det beror på.
Du får ha tålamod. Någon som kan svara dyker väl upp till slut.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/12/27 :  00:13:03  Show Profile Send perob a Private Message
Hej!
Vet inte riktigt hur du hade tänkt dig funktionaliteten och vad du menar med "mixer" men en idé som slog mig var att prova att koppla datorhögtalarna till någon lågnivåutgång på din Yamaha, typ en "rec out" som är tänkt för inspelning. Denna utgång borde ha samma fördröjning... eller???
Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:15:34  Show Profile Send toobe a Private Message
Med mixer så är det ett två kanals mixerbord.

Jag provat varianten som du skriver lågnivå rec out både cd och tape. Samma fel där.

Men kopplar jag datorhögtalarna på lågnivå front högtalarutgång på förstärkaren så ligger allt i sync men då har jag problemet att höjer jag på förstärkaren så höjs dator högtalarna + att jag bara får front delningen till dessa högtalare allt annat ljud ligger på de andra utgångarna.

Så det jag vill ha är någon form av pryl som förskjuter en stereo lågnivå signal 0s till 2s.

Måste finnas något sådant för de som har projektorer och vill att bild och ljud ska synca, då bilden är fördröjd.
Go to Top of Page

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2005/01/02 :  15:46:42  Show Profile Send toobe a Private Message
Jag hitta något i stil med det jag söker.


http://www.felston.com/

Dock hade denna enhet bara support för digital in och digital ut och jag behöver för en analog 2xRCA stereo signal och gärna till ett lite bättre pris.



Go to Top of Page

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2005/01/07 :  19:02:30  Show Profile Send toobe a Private Message
Någon, behöver hjälp.

Borde finnas för att fixa högtalare i trimm vid olika avstånd. På grund av placering.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/08 :  11:41:36  Show Profile Send luften a Private Message
Hejsan,

har du testat att koppla bort dsp funktionen i recievern? Mitt antagande är att det är den som ställer till med problemet. Om man kollar i user manualen till din reciever (http://www.yamaha.com/yec/customer/manuals/PDFs/RX-V750_e.pdf) på sid 40 i pdfen (36 i verkligheten) så finns en funktion som kallas "pure direct" som bypasskopplar dspn, värt ett försök (om du inte redan testat) ?

//air
Go to Top of Page

toobe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2005/01/09 :  11:50:03  Show Profile Send toobe a Private Message
Tackar för svar.

När jag kopplar bort denna så kommer ljudet i synk. Problemet är dok att alla högtalare stängs av utom de två frontarna. I och med att in signalen bara är stereo. Det jag sakanar mest då är subwoofern i reciever systemet.

Ett annat alternativ är att skicka ljudet 5,1 direkt ifrån datorn. Då fixar yamahan det på pure direct. Mixern klarar tyvärr inte digitala signaler så då kan jag inte ha med denna i systemet.

Så det bästa vore om man fick tag i någon sådan grej som jag beskrev ovan, men det verkar som det inte finns. =(

Edited by - toobe on 2005/01/09 11:53:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000