HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kylning, CPU-fläktar...och nätdelar?å CD-ROM???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/25 :  19:52:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hur många watt kan en "vanlig" cpu-kylfläns och fläkt för tex AMD 2,8Gig
processor klara av att få bort???? Kan man tex kyla en kanal av en 10 watt Zen med den????(ca 70-100 watt värme)
Någon med någon erfarenhet?

Edited by - Circlomanen on 2004/12/25 23:43:27

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/12/25 :  20:02:56  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ja, det går. de flesta cpuer av amd generar ca 60-90 W värme, beroende på om de lastas 100 % eller ej. Vissa typer av processorkylare borde därför gå att använda , speciellt då de "tuffare" varianterna som klarar av en snabb processor som körs kontinuerligt på hög last.

Räkna med ca 0,25-0,3 C/W i termisk resistans på dessa kylare (kylare till luft) . De är dock designade med avseende på att processorn har stor kontaktyta och stort kontakttryck (för ytan är stor) men med ett flertal transistorer är detta inget problem.

det är dock helt och hållet beroende på vilken kylare, det finns ju en uppsjö. inte nödvändigtvis billigare, men kompaktare ialla fall. Och vissa är riktigt, riktigt tysta...

En budgetkylare per transistor?


/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2004/12/25 :  20:04:15  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Kolla på http://www.benchtest.com/calc.html
där kan man se ungefär hur mycket en processor avger i värmeeffekt.
en p4-2,8 avger ca 85w så det bör nog funka rätt bra med en sådan kylfläns.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/12/25 :  20:04:23  Show Profile Send Lash a Private Message
Ska du räkna med att de ska kyla bort så mycket behövs fläkten.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/25 :  20:21:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det öppnar ju möjligheter!!! 2x7 watt ZEN i datorlådan, eller aktivt delat 6x7 watt ZEN trevägs ljudsystem med JBL osv.....
Där råkade min fantasi skena lite...
Det vore en smidig liten förstärkare med två ZEUS förstärkare i dator, äntligen skulle "2x100 watt" stämma!
Hur som helst, trevligt att slippa alla stora kylflänsar, om man vill.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/25 :  20:22:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hur är det med dator-nätdelarna då, 12 volt och hur många amp???? Är dom väl glättade och reglerade/tysta????
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:10:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du kan dra ca 15A på 12V från en vanlig 250W nätdel. Nyare processorer kräver dock mer ström och det finns 550W nätdelar som kan ge runt 35A.
Det finns dock några nackdelar:
1) Man MÅSTE dra ström hela tiden, hur mycket står specat på nätdelen (runt 0.5A eller så på +12V) på alla railarna (12, +-5 och 3.3V)
2) nätdelarna är inte symmetriska, de kan ge mer ström positivt än negativt.


Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:25:19  Show Profile Send Lash a Private Message
De negativa burkar oftast bara ge några milliampere och de brukar ligga runt 12v med några volt hit och dit. Jag tror inte de används lägre av moderna datorer.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:25:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
1) Man MÅSTE dra ström hela tiden, hur mycket står specat på nätdelen (runt 0.5A eller så på +12V) på alla railarna (12, +-5 och 3.3V)

NO PROBLEMO!!! ZEN förstärkare drar ström hela tiden och dom andra "railarna" löder man bara in ett motstånd på.
Det borde funka fint. Även ZEUS kan man ju utan problem dra upp tomgångströmmen på.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:27:30  Show Profile Send silvervarg a Private Message
De flesta PSU för dator är byggda för att klara en ganska hög effekt med tillräckligt ren ström för att datorn skall fungera felfritt och samtidigt skall nätdelen vara väldigt billig att tillverka.
Det gör tyvärr att renheten på strömmen oftast inte är så ren som man skulle önska för audio, men det kommer ju att fungera...

I moderna nätdelar är -5V oftast inte implementerat (kravet är borttaget sedan länge, men det finns ofta sladdar för den i alla fall, men ingen spänning. -12V finns dock fortfarande. Jag gissar att denna används av en del ljudkretsar.
Den är till för att kunna driva någon OP-amp eller så, inte för höga effekter.
+12V som högsta spänning och ingen negativ spänning ger väldigt litet peak-to-peak utrymme, så det blir nog inte så lätt att få ut mycket audio-effekt i bra kvalitet. Det blir nog till att trixa på samma sätt som man gör i PSU delen på bilstereo.

Ytterligare ett problem är ljudet från fläktar.
Dels så stör fläktljud njutningen av musiken. Hellre en riktigt bra förstärkare med kylflänsar än en superbra med fläktljud...
Dessutom är fläktar motorer, och alla sådanna brukar smutsa ned strömmen, så du skapar nog en del störningar i jordkanalen. Motorer skapar också magnetfält (små i detta fallet) som kan ge störningar.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:42:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En induktivt kopplad pushpull förstärkare med trafo-stepup (spänning) kan ge ca 40 watt i 8 ohm eller så,(trött och snabb huvudräkning) från en enkel 12 volt matning.Ev brus å skit från fläktar har jag ju ändå i min dator (det skall asså bli ljudsys. till datorn)
Jag grubblar mest å vill ha lite åsikter och erfarenheter, så jag kan avgöra om det är nått att satsa på i en framtid någon gång å plats.
Två IRFP 3703/IR borde kunna ge ström i alla fall.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:46:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nästa tanke blir då: Hur gör man om en vanlig enkel trevlig data-CD-ROM till en lite mer ovanlig hemma-CD utan att använda datorn??? Asså bygga en CD spelare med DA-omvandlare å sånt.Någon som vet nått eller har länkar????
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/26 :  00:00:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
F_N, så här på kvällen går man igång på allvar.
Man kanske skulle bygga en egen datalåda av 28 mm limskiva/bänkskiva/stavlimmat bokträ och lite MDF.Ena sidan blir då en STOOOOR kylfläns för förstärkare å processor mm. Andra sidan en sidomonterad PEERLEES XLS 12 bas.Egen dedikerad CD med CD-ROM mekanism å riktigt bra DA-omvandling mm godis - bara för ljudet.
5 kanal system med entaktskopplad klass A, och en bunt fina ECC 88 på toppen för småsignal delen! Seriös HIFIDATOR!!!!!!
Bygger man en egen cd-spelare borde man kunna koppla in 4 Gig RAM å bara läsa in 5 cd-skivor med 52x hastighet å sen kunna hoppa runt mellan låtarna blixtsnabbt,-program utan dessa tråkiga tidsfördröjningarna när den skall byta skiva och leta upp nästa låt!!!!
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/12/26 :  16:36:19  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Et ATX-nätagg är vad jag hajjar ett switchat och reglerat nätaggregat, vilket kanske inte är superlämpat för audio då ett switchat aggregat har massa rippel, det ligger iochförsig på kilo- till megahertz men en god gissning är att det kan bli brus av det. Avslutningsvis är komponentkvalitén ganska usel och glättningskondingarna är som regel 2 st på 250V/470uF/85C - inte så värst bra för audio.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/12/26 :  17:06:20  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
man kan ju tänkas filtrera utspänningen från nätaggregatet.

ATX och AT aggregat vill ju gärna ha en minsta belastning för att trivas-typiskt 3-4 A på 5V matningen men det är ju inget problem med ett klass A steg.

Vill minnas också att i ett gammalt allt om elektronik nummer (eller var det elektor ) ett par år tillbaka stod det om hur man modifierade nätaggregatet så att det gav andra utspänningar. I princip satte man en kapacitiv spänningsmultiplicerare efter trafon men före befintliga likriktare+dioder. Det är dock inte helt trivialt om man inte kan något om spänningsaggregat.

angående CD-rom som audioavläsare kolla på www.diyaudio.com. Alternativt finns det byggsatser med styrkort som gör att man kan kontrollera CDromen utan att använda en PC- dessutom ger de flesta CD rom ut en SPDIF signal som kan användas till att mata en extern DAC. återigen, kolla på www.diyaudio.com -.
Personligen hade jag nog hellre satsat på en standard lösning med trafo+diodbrygga och kondensatorer.

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/12/27 :  09:28:53  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
För slippa fläktljudet så köp en stor fläkt som kan gå på ett lägre varvtal men pytsar mer luft än en mindre högvarvig.

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:39:21  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har exprimenterat lite med hardwirad TDA 2002 enligt databladets "typical application". Rev ur innehållet ur en trasig cd-rom och använde chassiet, sedan snattade jag ström direkt från datorns +12v matning. Vi snackar ju inte direkt hifi, om vi säger så...

Det började brumma som fanken så fort hårddisken laddade. Det var tämligen enkelt att filtrera bort det värsta oljudet med drosslar, dioder och glättning, men något jag stod med att lyssna på blev det inte av det tyvärr. Trodde att jag hade kommit på ett billigt, smidigt och välljudande alternativ till min dators helt värdelösa orginalhögtalare.

Kanske borde plocka upp det projektet igen, någonting i mig tilltalas av att ha ett par högtalarutgångar på baksidan av datorn...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:10:32  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hur går det med din HIFI-dator?

...music is the best...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/28 :  20:06:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Just nu är det mycket tanke å grubbel, men endast lite lite lite pyssel å knåp.
Två "BUSTROLL" 500W/112Db/W/M megavrål om nätterna och ny på jobbet gör att "pyssel å knåp" ligger nere.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/12/28 :  22:34:17  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jaha, då bör du nog ljudisolera istället...

...music is the best...
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2005/01/01 :  22:18:02  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Dessutom borde de ju räcka till ännu bättre om man ska kyla transistorer än processorer, processorer ska ju helst inte gå varmare än 40-50C, effekttransistorer klarar lite högre temperaturer.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2005/01/02 :  13:58:42  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Tyvär har du fel, en processor brukar kunna gå till runt 75C innan några fel märks. Även om det inte är att rekomendera så skulle jag säga att maxtempen ligger på ~65C. De nuvarande processorerna kan använda en 100W .

Om det är intressant så kan man ju alltid bygga ett vattenkylningsystem. Inte speciellt krångligt även om det tar lite plats men det går oftast att få in i ett vanligt datorchassue. Kostar väl en 2-3k men det är iaf tyst.

Angående fläktar så rekomenderar jag 12Cm Papst-fläktar, lite dyrare men det är kvalité och dom brukar vara ganska tysta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000