HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hmm filter T B?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/31 :  19:39:20  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså säg att man skulle använda sig av ett gäng tb 4" bredbandare säg 4st/högtalare...måste man ha nåt delningsfilter då lr är det bara att simulera en lämplig låda? menar alltså för att få en fungerade högtalare inte nåt som är optimerat med mätningar och dylikt?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/31 :  20:56:49  Show Profile Send asto a Private Message
Vilka 4" hade du tänkt att använda?
jag har mätt på dubbla W4-657 i en 300mm bred baffel och det blir en del oroligheter i frekvensgången, två ordentliga "peakar" vid 2000 och 6000Hz om jag inte minns fel. dessa skulle jag iallafall vilja få ner med ett filter......
antar att samma fenomen uppstår oavsett hur många element man radar upp.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/31 :  23:47:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo det va dom elementen jag tänkte på...några filter förslag`? eftersom jag kan nada om det

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/11/01 :  11:16:11  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Med flera ofiltrerade bredbandselement kommer de att spela diskant allihop. Problement blir att de höga frekvenserna släcker ut/förstärker varandra beroende på deras inbördes placering på baffeln och var du sitter/står. Detta kallas kamfiltereffekter. Lösningen brukar bli att man använder en separat diskant eller att man låter ett enkelt filter filtrera bort diskanten från alla bredbandarna utom en.

I länken nedan finns James Griffins genomgång av line-arrays.
http://www.prism.gatech.edu/~gte929u/LinusWP.pdf
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/11/01 :  15:56:01  Show Profile Send asto a Private Message
Jag har inget filter förslag på att köra dessa fullrange men däremot dubbla w4:or och 28-847 som diskant, har jag simulerat till men inte provat i praktiken.
vid intresse pm:a din mail så kan jag skicka över......

kanske kan titta på ett alternativ åt dig som Revisorn beskriver, vilken lösning föredrar du?.....
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/01 :  23:45:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag lyfter fram denna tråden igen eftersom jag numera är ägare till 8 st W4-657 bredbandselement och 2 st 28-847 diskanter. Min tanke var att bygga en "linesource" men jag har ingen aning om HUR jag gör detta. Jag tar dock för givet att denna kunskap finns på detta forum

Vad som annat väckt mitt intresse syns på bilden här nedan. Om man kan göa något liknande? Eller kanske någon variant av "open baffle" högtalare ?



Vad har NI gjort med era W4-657 ????????

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:31:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag får väl göra klart min tråd...om vad jag gjort....med samma uppsättning som du har nu Stefan...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34869

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/02 :  01:26:07  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag gjorde mig ett par horn. Snodde fostex recommended och fixade lite mjukare böjar bara, funkar kanon! Jag kan hålla med om att det är en kraftig peak vid ca 6000Hz... Detta har jag fixat med en PA Eq som jag hade liggande. Inga mätningar bara sänkt till jag gillar vad jag hör.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/02 :  11:50:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
StefanB,
Kanske 7th Veil kunde inspirera?

http://www.seventh-veil.com/products_nonsuch4.htm

Edited by - UrSv on 2005/01/02 11:51:58
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/02 :  13:07:07  Show Profile Send asto a Private Message
Tjena....

Jag har byggt dubbelportade basrelex till mina tangband element som består av dubbla W4-657 bas/mellan och en 28-847 diskant. (endast testlådor) nya ska byggas inom kort.

Har tagit fram ett filter till detta som ser ut så här.
Om ni undrar varför frekvens svaret ser konstigt ut under ca 500hz så beror detta på att jag inte gjorde någon närfälts mätning på W4:orna och summerade med distansmätningen.

OBS! bilden visar att det bara är en bas, men det är i praktiken 2 som är parallelkopplade.

bas filtret....(motståndet före serie spolen simulerar endast spolens motstånd och skall ej sitta där i praktiken.....


diskant filtret....


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000