Author |
Topic |
|
rowa
Member
569 Posts |
Posted - 2004/12/31 : 14:41:04
|
Just nu har jag bara två st fronhögtalare (qln model one). Som drivs av ett protonsteg som får sin signal av en nadt742, den används enbart som processor.
Tanken är att jag ska få ett stabilt 5.1 ljud då jag oftare ser på film är lyssnar på musik.
Har funderat på att köpa surrondhögtalare men tycker att det verkar mer givande att bygga ett par. Någon som har förslag på vilka element som kan vara lämpliga? Föredrar bredbadselement då jag slipper byggafilter (ngt jag absolut inte kan).
Har kikat lite på diverse tangband och de ska vara prisvärda. Någon som har direkta tipps? Hur gör jag med centerkanalen, ngt spec jag bör tänka på när jag bygger den? Vill gärna ha små lättmöblerade högtalare med godkvalité till ett bra (billigt pris), denna ekvation är väldigt svår att få ihopp (bra och billig).
Jag har även tänkt på känsligheten på, mina qln är extremt svårdrivna, 86db och 4 ohm har jag för mig. Men detta bör jag kunna korrigera i receivern där jag kan sänka och höjja nivåerna på högtalarna med 20db.
Mitt nuvarande system kan ni se här nedanför. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10562
|
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2004/12/31 : 16:09:11
|
Om rummet inte är extremt stort så räcker det ofta med ganska små element i sateliterna bak. Du tappar då de lägsta frekvenserna baktill, men det märks inte speciellt mycket. Om centern är tänkt att placeras nära TV:n så måste den vara skärmad för att inte orsaka störningar.
Kika lite på bredbandselement på hifikit.se, de har ganska mycket prisvärt att välja bland. Jag har hört mycket gott om Fostex elementen. FE103E är populär för ganska små byggen. FE87E verkar lämplig för extremt små högtalare. FE127E Är ett skärmat element som jag tror lämpar sig bra som center. |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 01:53:40
|
En sak jag tycker du ska tänka på är att speciellt din center skall vara klangmatchad med dina frontar. Även jag tycker att surroundhögtalarna inte är lika kritiska (däremot är centern det om du nu skall ha en). |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 22:12:16
|
Just bredbandselement är nog mindre bra till bakkanalerna eftersom de ironiskt nog har för smal spridning mot högre frekvenser.
edit: Om det är någon som inte förstår vad jag menar så rekommenderar jag ett besök till närmaste butik eller sju-eleven som har runda högtalare monterat i taket. Gå sedan runt och låtsas shoppa men lyssna på hur ljudet beter sig istället.
Kanske bygga ett gäng såna här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2506
Definitivt anpassade för sin uppgift som bakkanaler. De är ju billiga också så man kan ju bygga ganska många, gärna 4 eller fler för att göra det så svårt som möjligt att peka ut vart de är placerade.
Centern kan du ju prova utan. Den behövs inte i de flesta fall. |
Edited by - marens on 2005/01/01 22:16:39 |
|
|
Ljudjesus
Member
222 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 14:15:51
|
Det blir rätt udda att se film utan center i o m att det mesta av snacket ligger där!! Men med textning går det nog bra, se upp med otextad svensk film bara! :-) /Johan |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 14:21:41
|
Ljudjesus, på moderna snurrarunt-anläggningar så finns det ofta en funktion som gör att man "slipper" center , frontarna skapar "fantom center", inte testat detta dock, men har man sjyssta frontar och de inte står alldelles för långt ifrån tv:n så kan det nog bli kanin det med =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 15:08:43
|
Virtual center gör ju att man "får en center" som är perfekt klangmatchad med frontarna. Nackdelen är att man inte får den ljudspridning som man får med center. Ljudet blir alltså fortfarande jättebra i sweetspot, men om man tittar på film så kanske alla vill ha hyfsat bra ljud... Med frontar som sprider bra så klarar man sig utan center.
|
|
|
|
Topic |
|