HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HT-filterdesign för "icke-symetrisk" placering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/12/23 :  20:48:14  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
En bekant vill att jag ska bygga ett par högtalare åt honom som inte ska placeras i "stereo-mode". I deras vardagsrum, med befintlig möblering, så finns det helt enkelt inte utrymme för vanlig stereo-placering. Han vill bara ha "fylligt & fränt" ljud som han själv uttryckte det.

Det första som slog mig var att försöka få till en spl-höjning vid delningen för att spridningen ska bli "vild" istället för något dämpad, vad tror ni om det?


Tips & Trix mottages gärna.










Edited by - Gerhard46 on 2004/12/23 20:48:45

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:07:41  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Eftersom det inte låter som om ljudsystemet kommer att vara det som kommer i första hand så kan man gissa att de förr eller senare kommer att möblera om. Dvs att bygga något som funkar perfekt för nuvarande möblering är nog tveksamt.
Jag skulle hellre satsa på ett system med hög WAF (wife acceptance factor) för att då kunna få till en hyfsat bra men diskret placering. Då har ljudsystemet större chanser att bli/förbli hyfsat framträdande.

Ett system baserat på små sateliter som sätts upp på väggarna samt en subwoofer kan ofta fungera hysat bra i dessa fall. Det blir långt ifrån audiofila kvalitéer, men det kommer du nog inte uppnå i alla fall med andra hårda begränsningar.
Den minsta sateliterna brukar låta hemskt illa, men lite större sateliter klarar mellanregistret bra.
Basen kommer då tyvärr enbart från subwoofern, så basljuden är helt i mono, och det är nog den enskilt största förlusten.
Jag skulle alltså rekommendera att de köper ett kommerciellt paket med sateliter och sub. Alltså en tråkig rekommendation, men troligen en som ger ganska bra resultat.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000