HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad är trasigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2004/12/24 :  02:24:22  Show Profile Send Brosk a Private Message
Kan ngn hjälpa mig. Jag har spelat gitarr genom stereon. Pluggade i och ur lite vårdslöst. Efter en stund noterades att basen i ena (3-vägs)högtalaren var tyst. Inga missljud. Ingen rökpelare. Nu har jag skruvat bort elementet (12") och tagit ut filtret också. Allt ser ok ut. När jag mäter mellan + o - på elementet finns det kontakt. När jag mäter på delningsfiltret får jag också signal (kortslutning) över alla komponenter. Kondingarna ger ett kort pip sedan tystnar de, alla utom den minsta kondingen där pipet fortsätter dvs det är kontakt hela tiden. Är den kortsluten, trasig, kaputt? Kan man vara säker på att baselementet är ok när signalen går igenom fr + till -.
Hoppas ngn kan förstå vad jag svamlar om och ge ett svar.
Hälsningar Mats

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/24 :  07:57:11  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Har du provat bara koppla in det "trasiga" elementet utan filter?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/24 :  10:10:12  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
En konding ska ju inte leda hela tiden.Strömmen tar nog en annan väg.Annars så är det väl kortis i den.

Gör som mikael sa,koppla in bara elementet direkt till högtalarkablarna och testa.Om den låter så måste det vara något med filtret.

Har ju dock svårt att tänka mig att den minsta kondingen har med baselementet att göra.Mät kablarna och banorna på kortet.

Lycka till.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/12/24 :  22:18:05  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Kondingar skall inte ge mer än ett kotr pip med en summer annars är det kortis i dem, trasig alltså. Det sitter inte något paralellt med den som leder strömmen?

Är du hundra på att det är en konding i sådana fall är den slut.

Verkar konstigt om det inte är en bipolär konding.


Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/12/24 :  22:19:45  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Du kan enkelt testa funktionen på en bas om du kopplar ett 1.5 volts batteri mellan + och minus. Borde vara ofarligt för basen. Basen borde röra sig antingen utåt eller inåt.


Hjelm
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/12/24 :  22:23:59  Show Profile Send Ludde a Private Message
Du har inte testat byta plats på höger och vänster högtalre på förstärkaren... det är inte den som är trasig??
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:14:34  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Håller med Ludde. Bra att kolla saker som är enkelt att kolla först, även om det låter otroligt att bara basen i en kanal skulle falla bort pga fel i förstärkaren.

Har du en ohm-meter? Det ger ofta mycket mer information än bara kontakt/inte kontakt.
Om du tex mäter på delningsfiltret och en konding laddas upp så skall du märka att ohm-metern långsamt visar högre motstånd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000