HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med val av CD (provlyssning möjlig?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/12/23 :  11:37:44  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Att välja en ny CD-spelare verkar idag svårare än någonsin. Jag vet att det finns många fina cd-spelare som låter väldigt fint (t.ex begagnade Linn Ikemi) men lägger man 20.000kr och över för en ny CD-spelare så vill man gärna att den skall kunna så mycket som möjligt och helst lite mer än att bara återge musik med högsta realism, t.ex visa film.

Mitt problem är att jag har svårt att bestämma mig och desto mer jag funderar desto mer yrar jag runt och funderar på om jag skall köpa en ren CD-spelare eller en ren DVD-spelare eller en DVD-spelare + bra DAC?

Jag har redan haft denna fråga uppe en sväng på detta forum och jag fick många bra tips på CD-spelare. Problemet är ju att det är lite pyssligt att låna hem utrustning för att provlyssna och risken är att man dessutom blir lite styrd utav handlaren och vad han har hemma.

Frågan är om det finns några vänliga själar i Uppsala/Knivsta/Märsta trakten som har tid och lust lust att bidra till min upplysning genom att ställa sin utrustning och tid till förfogande för någon lyssningsafton (ersättning i form utav fikabröd utgår givetvis!). Så känner du på dig att du har en kombination som låter bra till rimliga pengar (max 20.000kr men helst mindre ) så berätta gärna lite om den.

/ Patrik




Lite filosoferande kring vad jag har samt har tänkt mig
Idagsläget spelar jag mina skivor på en Sony-CDP XB930 som fick bra kritik i Hifi&Musik för många år sedan men numera tycker jag att den låter tunt i basen samt är allmänt spretig i dom andra registrerna (efter jämförelse mot t.ex Linn Genki). I övrigt så spelar jag på musik via ett par Jamo Concert 11 (D870) samt en Lindemann integrerad förstärkare. Stereon används i 98 fall utav 100 till musiklyssning.

Spelare som jag har funderat på är:
Primare DVD30/D30/CD21
Linn Genki/Ikemi
Pioneer 575 (man blir nyfiken utav alla positiva omdömen)
Bladelius Freija
Advantage S1
Copland
Rega
Krell
Quad 99
Naim CD5
Lindemann
+ DVD-spelare med separata DAC:ar
+ en massa andra spelare

Som vägledning kan jag säga så mycket som att jag har gillat Linn Ikemi plus några Krell spelare. Även andra spelare har låtit bra (men det har aldrig varit hemma hos mig vilket gör relevansen utav intrycket mindre). Jag gillar inte då det låter tunt och spretigt utan vill att det skall finnas fin kropp på rösterna med fin sammanhållning. Gärna fin dynamik också.

Som synes är jag "ganska" förvirrad... Kom med tips på spelare samt gärna ett erbjudande om provlyssning . Vid en provlyssning hemma hos någon så tar jag med min Sony-spelare som referens.



Mvh
Patrik B

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/12/23 :  12:38:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Patrik B:

Kika på Pioneer DV-668, ruskigt trevlig dvd som har fantastisk cd-återgivning. Transparent är ordet.

Denna spelare är distorsionsfri i alla register.
Den har full dynamik och efterliknar i allt den verkliga inspelningens dynamik och fulla utklingning.
Den är helt neutral och saknar egenljud, dvs. alla typer av hörbara färgningar. Ingenting läggs inte till som inte finns på inspelningen.
Klangligt överrensstämmer den med instrumentens och
inspelningen äkta karaktär.
Den återskapar korrekt rummet från inspelningstillfället med dess ambiens,efterklang och studsekon.
Den placerar ut aktörerna i ljudbilden på ett realistiskt sätt så att
storleken på instrument, röster osv. blir verklig och korrekt.

DV-668 låter helt enastående bra som CD-spelare och återger även de mest komplexa klangmassor och slagverksexcesser högupplöst, transparent och vibrerande naturligt. Ljudbilden är stor som en konsertsal, hög, bred och djup och på bra inspelningar uppenbarar musikerna sig framför en i rummet på ett sätt som gör lyssningen till en en ren fröjd.
Pris: ca 8000:-

Tyvärr kan jag inte erbjuda provlyssning då jag inte bor i Sthlm, men du kanske kan låna hem en spelare från ngn butik?

Edited by - hifirocker on 2004/12/23 12:40:36
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/23 :  13:33:53  Show Profile Send Blue a Private Message
hifirocker: Vilken fin beskrivning! Jag får lite känslan av att det är cd-spelarnas absluta referensmaskin du talar om. Typ nånting sexsiffrigt från Meridian, Naim eller Linn...

Om jag ska säga min mening... Jag lyssnade äntligen på den omtalade Pioneer-apparaten härom veckan, och det jämfördes lite mot ett par rena cd-spelare (Marantz CD 7300 för 6.000 och en Accuphase, minns ej modell, för betydligt mer). Jag skulle säga som så att Pioneern har bra cd-ljud för att vara en multispelare till det priset, men inte mer än så. Tyckte den billigare cd-spelaren från Marantz lät mer dynamisk, naturlig och ja, musikalisk (det förbjudna ordet i LTS-kretsar...).

Kan du gå upp emot 20000 kr tror jag nog att du kan hitta en multispelare som är bättre än Pioneern på CD. Och kan du tänka dig en ren cd-spelare kan du nog också hitta bättre för 10000. Pioneern är långt från dålig, det ska erkännas, och förmodligen är bildåtergivningen hur bra som helst (ej testat själv). Good value! Men alltså... är det framförallt bra cd-ljud du är ute efter så finns det annat att kika på därute, i mitt tycke...

God jul!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/12/23 :  14:14:16  Show Profile Send TBA a Private Message
När jag väntade på min Krell SACD Standard hade jag en Krell KAV 280 hemma på lån. Den var sådär bara. Sedan kom SACD:n den är otroligt bra. Okej den är dyr, men värd vartenda öre. I början var det ibland svårt att tro att det var samma skivor jag lyssnade på. Produktionen är nu igång igen av Krellen. De har tydligen haft problem med leveranser. Hade också en dyrare Maranz hemma ett tag. Den hade inte heller något att hämta mot Krellen. Räknar med att kunna behålla den här ett bra tag. Den spelare som tillverkas nu skall inte heller lida av de barnsjukdomar som de första (bl.a. min) led av. Min är efter 2 reparationer numera felfri.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/23 :  15:17:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle säga, glöm Pioneer....dom låter inte tillräckligt bra för att matchas mot en bra cd i 10000:- regionen och uppåt !!

Köp en BRA cdspelare, och skaffa en dvd för filmtittande för 3000:-

Då får du en klart bättre kombination än att kompromissa med en dvd för allt...

Visst går man upp i pris så kan man få bra multimaskiner, men då får vi nog sträcka oss över 20000:- strecket...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/12/23 :  15:23:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Jag får lite känslan av att det är cd-spelarnas absluta referensmaskin du talar om. Typ nånting sexsiffrigt från Meridian, Naim eller Linn...


Helt rätt! (förutom att den inte är lika kostsam som de märken du nämner)
Det gäller att koppla bort pris och prestanda tänkandet ibland, jag stirrade mig lätt blind på priset förr. Det har LTS rådit bot på.

God Jul!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/23 :  17:17:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Hifirocker: "Det gäller att koppla bort pris och prestanda tänkandet ibland, jag stirrade mig lätt blind på priset förr. Det har LTS rådit bot på."

Hehe... du låter verkligen som en nyfrälst sektmedlem. "Innan trodde jag på Big Bang, evolutionsteorin och det sunda förnuftet, men nu vet jag att allt det där bara var lur. Äntligen har jag förstått att jag hittar svaren hos Jesus, och han känner mig"...

Hälsa alla på julottan!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/12/23 :  17:40:57  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag är precis som Patrik intresserad av en ny CD-spelare, helst under 20kkr. I en butik som jag var och lyssnade rekommenderades Marantaz CD17 mk 2 eller 3, jag lyssnade på en trea. Vad jag förstod är det inte så stor skillnad, annan DAC samt att tvåan finns i svart och guld medan trean finns i platinum och guld. Båda kostar 12kkr, finns även en dyrare variant "KI" för 18kkr.
Det är svårt att komma med ett utlåtande efter att ha lyssnat lite i en butik, men jag tyckte det lät bra. Apparaten kändes väldigt välbyggd och fin samt hade en bra och snygg fjärr.
Butiksinnhavaren själv tyckte att det var den bästa spelaren i den prisklassen och betydligt bättre än många av de vanligaste multispelarna. Jag har tidigare alltid blivit nöjd med saker jag köpt av personen i fråga.

När man söker lite på nätet finns lite blandade omdömen om spelaren, men jag uppfattar de flesta som positiva. Det verkar som om man kan få en bra spelare för 12kkr.

Men det är ju inte lätt, det finns mycket att välja på. Samtidigt verkar andrahandsvärdet på Cd-spelare idag inte vara något vidare.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/23 :  18:52:17  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag tycker det intresanta i ett sånt här fall när man börjar tala om multispelare är vad man har för något som återger bilden. Är det en vanlig TV, en TV modell bättre eller en projektor modell bättre?

Vad jag menar är att har du en projektor eller liknande där bilden stäls på prov, kanske en multispelare kan vara värt investeringen. Det läggs en hel del krut på bildkretsarna i "dyrare" multimaskiner eftersom det är där utvecklingen går snabbast framåt just nu. Utnytjar man inte DVI, HDMI, ferrudia-prytlar osv känns det som en dyr investering.

Jag hade utan tvekan (och gör) siktat in mig på en ren musikmaskin, och sedan skaffat en så bra DVD jag behöver för att se en film ibland.
Frågan är om man ska bry sig om SACD och DVD-A. Jag har valt bort dem också i mitt cd-spelar-sökande, eftersom jag anser att de som lägger pengar och tid på att släppa en multikanalsskiva, lägger en hel del tid på att få till det vanliga cd-ljudet också. Formaten skulle göra mer nytta om ex. Anthrax släppte sina skivor på SACD. Då skulle man kunna tala om ljudlyft, för visst låter det bättre med hög samplingsfrekvens. Men mjukvaruutbudet kommer till korta.

Det är lite av de tankegångar jag gått igenom personligen, hoppas någon kommer till nytta.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/12/23 :  19:38:05  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Bubben: Jag kan ju säga så mycket som att TVn är en 8 år gammal tokbillig 28"are ifrån Grundig.

Jag har i dagsläget en DVD-spelare som jag har haft i drygt ett år och under den tiden så har jag väl sett ca 4 filmer totalt sätt. Dessutom så har jag några nya oöppnad filmer liggandes i bokhyllan (t.ex Kill Bill 1 & 2) som jag ännu inte har sett.

Så sammanfattningsvis så kan man väl säga att DVD-funktionen på spelaren är ordentligt underordnad. Däremot så är det så att dom gånger som jag har sett på film så har jag stört mig rejält på det ruttna ljudet ur dvd-spelaren.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/12/23 :  20:39:09  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Ursäkta OT patrik B.

quote:
Hehe... du låter verkligen som en nyfrälst sektmedlem


Du behöver ju inte överdriva med sådana kopplingar....

LTS är en trevlig förening som testar hifiapparater seriöst med vetenskaplig metodik och gedigen kringrustning.
Dessutom är de som skriver i tidningen ofta väldigt kunniga inom sitt område och man lär sig mycket matnyttigt.
Ett medlemskap innebär prenumeration på tidningen Molt, det är främst därför man går med i LTS skulle jag tro, det har alltså inget med sekter att göra överhuvudtaget.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/23 :  21:34:21  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Däremot så är det så att dom gånger som jag har sett på film så har jag stört mig rejält på det ruttna ljudet ur dvd-spelaren.

Du får nog rannsaka dig själv och se om det bristande filtittandet beror på lågt filmintresse, eller av att ljudet är outhärdligt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/23 :  23:31:42  Show Profile Send Manga X a Private Message
Densen Beat B-400 PLUS rekommenderas varmt.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/24 :  20:45:41  Show Profile Send Harman a Private Message
Patrik B
Jag är själv på jakt efter CD spelare i 20k+krs klassen och har nu kommit fram till följande slut kandidater. Arcam CD192 10500kr, Arcam FMJ CD33T 18500kr, Naim CD5x 21350, Moon Nova 31500kr och AudioNet ART V2 32000kr. Någon gång efter nyår och framtill sommaren så kommer jag avgöra vilken av dessa det blir och sedan köpa den. Då är du välkommen att lyssna hos mig men du har säkert mer brådis än så. Här har du i alla fall mitt finalfält.
(kommer troligtvis att lägga ca 3000kr på en DVD spelaren)

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:46:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Maranz har en trevlig spelare med SACD, en Marantz SA-8400 som låter riktigt bra för ca. 10000:-, då har du pengar över till en bättre DVD. Jag tycker som många andra att en separat cd-spelare är att föredra. Maranzen är i tvåkanal, allså en ren stereo cd-spelare.

Bravo
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/12/26 :  12:46:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Försök låna ett öra till Opera Consonance Reference 2.2 MK3
innan du bestämmer dig. Titta inte på priset.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/26 :  16:15:51  Show Profile Send crion a Private Message
Jag tycker du skall ta en Meridian 588. Pris prestandan är väldigt trevlig beggad. Jag blir nästan lite sugen själv :-)
Om du har lite mer pengar skulle jag satsa på Meridian G08, fantastiskt trevlig maskin.

Ta en titt på Meridians CD historia.. Få matchar det företagets track record. Vet du vilket företag som gjorde den första CD spelaren med separat DAC? Just det!

http://www.meridian-audio.com/p_cd_history.htm

Lättare väg till true high end hittar du nog inte för det priset...

Ny annons på Hifi-Magasinet:

"Meridian 588, säljes !

CD-spelaren, Meridian 588 säljes omgående !
Den är knappt två år gammal och är i nyskickt,originaln embalage och manual medföljer. Säljes pga uppgradering för 15000 kr ( nypris 34000 :- ).


Namn: Pah

Telefon: 0768895135"


Lite dyrare än du tänkte.. Men den är jäkligt nice..

"meridian G-08 CD-spelare high end

tvingas sälja det perfekta ljudet. den är inte bara i nyskick utan är ny. spelad mindre än tio timmar. köpte den för ett par månader sen på lefflers hifi å den låter fantastiskt. nypris 35 000 kr. säljer för 25 000 kr.
0736-484142 eller mejla

Namn: kent

E-post: kent.kmety@vgregion.se"

Edited by - crion on 2004/12/26 16:27:21
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/26 :  17:00:36  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag bor i Uppsala och har en begagnad Sonic Frontiers SFCD1 som jag köpte 1996 eller 1997 och som hade ett mycket gott rykte på sin tid då den hade den tidens allra bästa DAC (UltraAnalog) som annars bara fanns i Mark Levinsons Referens DAC. Det var också en av de första apparaterna med HDCD.
Detta går att läsa på Audiogon
quote:
03-02-03: Lafish
I was Ikemi user.....the unit was sold. Linn character is very good staging and music body. Super quality on the high and mid level. Bass is clear, alright, but not as great as fame gears like Sonic Frontiers SFCD1 or Meridian 508.24


Jag har köpt en Primare DVD30 och på SACD är denna naturligtvis mycket bättre än både DVD30 och Sonic Frontiers på CD. På CD har Sonic Frontiers mer rymd och mer analogt ljud än Primare DVD30 och den går inte lika djupt. Jag har inte bytt rören på min Sonic Frontiers så det finns säkert mer att hämta ut ur den.

Du kan få lyssna på båda - och då kan det vara bra att veta att jag vill ha något liknande 10'000 kr för Sonic Frontiers. Detta borde ge Dig en bra känsla för olika karaktärer och vad Du kan få för pengarna....

Hör gärna av Dig

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/12/26 :  21:49:07  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Harman: Intressant. Och i vilken landsändå bor du?

Manga X: Och var finner man en Densen Beat 400 Plus för provlyssning i Uppland?

Per100: Och var finner man en Opera Consonance Reference 2.2 MK3 för provlyssning i Uppland?

Eliot: Mycket intressant erbjudande, jag kommer skicka dig ett PM om några dar för det är ju precis det som jag är ute efter; En jämförelse mellan en bra DVD och en bra CD!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/12/26 :  21:50:22  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Mer information om system finns här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27895

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/26 :  21:52:16  Show Profile Send Harman a Private Message
Patrik B, Jag bor i Uppsala trakten.
Inte allt för långt, tror jag.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/12/27 :  00:32:23  Show Profile Send Per100 a Private Message
Patrik, hör med Artsound (DK) om representanter där
du bor:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21422
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/12/27 :  13:15:37  Show Profile Send MartinN a Private Message
Host, host...
Det går framåt med utvecklingen av DAC-chip. Är stormnöjd
med min MF X-DACv3 och X-PSU. Sålde nyligen min CD-spelare
som kostade 35k 1998 för jag behövde den inte längre...

Martin
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/01/02 :  09:45:58  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag sitter &så i samma cd-uppgraderingssits.
Har någon lyssnat på AudioAnalogue Maestro 192/24 ? Denna nya skapelse efterträder den gamla Maestron som till en början hade mycket inkörningsproblem men som fungerande lät föredömligt.
Maestro 192/24 -modellen tar varken SACD eller dvdaudio men fick best-buy i Hifichoice 2004 ( en italiensk produkt fick pris ) och har blivit testad av Ken Kessleri Hifinews.

Någon som lyssnat på den i hemmiljö ?

Mvh
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/01/02 :  11:29:48  Show Profile Send Lurman a Private Message
Esoterisk skall enligt deras prislista ha en Densen 400 inne. Hör efter och kolla...
I övrigt har han ju en begagnad Copland, och kanske MF's nya A5 som kanske kan vara intressant...

/L
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/02 :  12:06:08  Show Profile Send Amund a Private Message
Låna ett öra till dCS Delius oxå om du får chansen. Inte lika bra som Elgar med nästan ;) och inte hälften så dyr! Jag letatde i ungefär samma prisklass och är nu enormt nöjd!
Finns flera på Audiogon till rimliga priser nu när dollaren är låg.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000