HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer DV-575 --> Meridian killer ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/11 :  15:18:20  Show Profile Send LageB a Private Message

Det går numera att köpa en CD/DVD/SACD/DVD-A kombispelare för under 2000Kr. På många forum talas det mycket om olika Pioneer spelare, som tycks toppa debatterna på flera håll.

Jag försöker hitta DVD-spelare som ger bra CD-ljud och Pioneer DV-575 tycks vara oustanding...?

Vad sägs om följande tråd, där en av deltagarna bytte ut sin Meridian CD spelare för 575:an.

En snabbläsning på arkivet här på HifiForum visar också att flera medlemmar här var på väg att köpa 575:an. Jag är mycket intreserad att höra från er all vad era intryck är av DV-575, jag är nu nämligen ganska sugen att köpa en sådan själv. Det är väl bara att slå till, eller...?

http://www.worldaudiodesign.com/forum/showthread.php?t=18703&page=1&pp=10

LageB

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/11/11 :  15:21:04  Show Profile
Jag har en, tycker den är kanon och räcker mycket bra för mina användningsområden

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/11 :  16:07:59  Show Profile Send edison a Private Message
Jag har en också, sen några veckor.
Tyckte först den slog min Sony CDP-X3000ES (upplevde den som luftigare och "lättare", främst uppåt diskanten).

Nu efter lite mer jämförelse tycker jag den (575'an) fortfarande är bra men den är mer upplevd som lite tunn och spinkig mot Sonyn.Sonyn har mer solid botten att stå på och är mer "lödig" i brist på bättre uttryck.Den "är" helt enkelt mer "riktig" trots sin 5-6 års ålder.
Jag har då jämfört med CD.SACD har jag bara 1(!) så det får bli en senare sak att jämföra, men den plattan låter bra även om jag inte kan säga den låter särskilt annorlunda än CD, generellt.Får skaffa nån Superaudioplatta jag redan har på CD.Sen spelar ju SACD-plattan i flera kanaler för den tid jag skulle skaffa det...roligt i sej men inget jag nyttjar NU.

Till den lilla peng 575 plockar dej på kan den ju knappast avfärdas överhuvudtaget, och låter den i något system bättre än andra (bra) grejor ja då är det ju bara ännu göttare ;-)

(Jag har INTE stor erfarenhet av "bättre" (= HiEnd) CD-spelare generellt, kanske min Sony har viss ljudsignatur som just mot 575 medför att Pioneeren känns "tunn" - Sonyn kan ju bli slaktad om jag skulle ställa den mot nåt lite mer häftigt...)

Ångrar iaf INTE mitt inköp av 575; jag behövde ju en DVD och DET har jag ju en nu, som dessutom tillåter anskaffning/uppspelning av alla kvalitets-formaten musik erbjuds på.Räcker långt till den summan den kostade...

EDIT:
Tog en lyssning av valda låtar på tre CD-plattor nyss:
Körsång/orgel (Cantate Domino)
Dire Straits "On every Street"
samt
Donald Fagens "Nightfly".

575 låter behagligt & rent MEN lite avlägset.Myllret av detaljer som vissa av de avlyssnade inspelningarna har var märkbart mindre hörbara pga undertryckt nivå i mellan och lägre diskanten (så upplevdes det iaf).
Stereobredden är mkt bra hos 575 vilket kan göra sitt för att den ändå upplevs låta lite mer "analogt".
På körsången var det helt enkelt svårare att höra texten och smådetaljer i orgelspelet hölls tillbaka.Inga STORA skillnader men klart hörbara.
Man skulle nu kunna tänka sej att mitt objekt för jämförelsen har egenheten att mellanregistret/lågdiskanten är framhävd men så har den aldrig upplevts under den tid jag spelat på den innan...

Slutsatsen för mej (i skrivande stund iaf) är att jag spelar Sony för CD, utom för plattor som är konstaterat vassa/hårda i mellanreg/diskanten,
och att vad SACD/DVD-Audio anbelangar återstår att testa hur dom upplevs, på egen hand och jämfört med Sony CDP-X3000ES.

Ska sätta ditt en bit bitumenplatta under locket på 575 också, vad det gör för ljudet vet jag inte men, men...varför inte?
------------------------------------------------------------

Min 575 avger ett irriterande vinade från motorn/skivrotationen, har den samma oväsen för sej hos fler? Hörs så fort musiken glesnar lite eller spelas halvsvagt.På riktigt låg volym är detta inget kul alls
(Även Sony 3000 har visst vinande för sej men under vad som är verkligt irriterande vid de flesta volymer jag brukar spela på...)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/11 18:42:02
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/11 :  16:37:40  Show Profile Send soren a Private Message

LageB,

Jag har för mig att de moddat 575an rätt hårt!

Dock en mycket intressant spelare. En kollega sa dock att
det uppgifter han fått var att den är restad till Feb 2005!!!

/Sören
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/11/11 :  18:59:40  Show Profile Send Belindro a Private Message
Har också köpt en DV-575. Måste säga att jag är väldigt nöjd med både ljud, bild och handhavande. Jag upplever att ljudet har blivit luftigare och mer avspänt + detaljrikt än med den utrustning jag hade tidigare (Pioneer DV-360 + Behringer DEQ2496). Tycker att ljudskillnaden är ganska påtaglig, har dock inte gjort nåt blindtest.

Den enda nackdelen jag komma på än så länge är att spelaren rent mekaniskt låter mer än vad jag önskar.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/11 :  19:31:52  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Jag tror inte att 575 slår meridians CD spelare. Det kommer jag aldrig att tro på förrän jag själv lyssnat och kommit fram till detta. Ge mig ett logiskt argument för att en DVD spelare som kan ta alla format för 2300kr skulle slå en CD för 25000kr i CD ljud? Finns ingen logik i detta...
Dessutom ger H&M bara den 3 för SACD ljud, kolla hur DSD signalen funkar....
Om jag skulle satsa på Pioneer DVD så är 668 och 868 ordentligt bättre än 575.
Kunde inte vara tyst längre...
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/11/11 :  19:53:17  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har precis lånat hem en 575.
Som sades ovan så låter 575 (mitt ex) alltför mycket mekaniskt.

Som cd spelare är den OK, men saknar lugnet och upplösningen hos en "riktig" cd spelare. 668 låter betydligt bättre (själv ägt den), men
är alltför ljus i karaktären.

Bilden på 575 är mycket bra, även om den inte når upp till
668 , denon 2900, denon 3800 och denon 2910 som jag också testat/ägt.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:22:04  Show Profile Send niklas a Private Message
Lånade hem en DV-370 (890 riksdaler på elgiganten) och jämförde mot min Arcam CD72. Arcamen är nu såld och en DV-575 inhandlades (eftersom jag tyckte det kunde vara käckt med DVD-A o SACD). Inga skillnader i ljudkvalitet har påträffats (av mig) mellan 575 o 370. De är otroligt bra spelare, oavsett prisklass. Den som drar slutsatser baserat på tidigare Pioneer-modeller eller andra spelare i samma prisklass gör bort sig fullständigt.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/12 :  07:17:10  Show Profile Send LageB a Private Message
Tack ska du ha niklas,

Kul med jämförelsen med Arcam CD72. Jag antar att du upplevde DV370/575 lät bättre än Arcamen eftersom du sålde den.
Kan du säga något om på vilket sätt du tycker DV370/575 låter bättre än Arcam CD72?

Mvh
Lage
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/12 :  07:17:10  Show Profile Send LageB a Private Message
Tack ska du ha niklas,

Kul med jämförelsen med Arcam CD72. Jag antar att du upplevde DV370/575 lät bättre än Arcamen eftersom du sålde den.
Kan du säga något om på vilket sätt du tycker DV370/575 låter bättre än Arcam CD72?

Mvh
Lage
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/11/12 :  07:30:46  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har man en anläggning med lägre upplösning,
så räcker 575 mycket långt. Köp den
på öppet köp hos elgiganten för att se
om ni tycker det mekaniska ljudet
är acceptabelt.
Vet en hifibutik i Malmö som har den
uppkopplad som drivverk till en dyr DAC.

Edited by - Per100 on 2004/11/12 07:32:12
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:36:27  Show Profile Send LageB a Private Message
Hej Per,
Jag måste kolla upp det där med det mekaniska ljudet. Det verkar vara ganska många som tycker som du, att den låter för mycket, och det är ju inte bra..

Lage
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:21:40  Show Profile Send pewe a Private Message
Per100,

vilken butik är det, skulle vara kul att lyssna med den kopplingen.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:44:14  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jag gjorde ett kort test med en 575, den åkte tillbaka pga den mekaniska ljudnivån, den var inte acceptabel. Mitt ex fick dessutom för sig att "ticka" när jag spelade CD. Och eftersom jag ofta lyssnar sent på låg volym...

Ljudmässigt slog den min gamla Pioneer PD-S06 med hästlängder så vad gäller detta är den kanon. Jag jämförde även med min "gamla" Panasonic DV-S75 och Pioneeren är MYCKET bättre!

Jag köpte istället en 668 och den är i sin tur i en annan klass, klart bättre upplösning, bas och stereobild. Dessutom är bildkvalitén klart bättre, även på min 32-tummare... Hur den står sig mot Meridian, Arcam och liknande...? Ingen aning...

(edit: och mekaniken i min 668 är knäpptyst...)

/P

Edited by - Per Berger on 2004/11/12 10:00:38
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:57:36  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har den äldre 565 och på min hör jag inget oljud från den. Jo jag hör lite grann om jag sitter nära den, men vem gör det egentligen I övrigt en väldigt bra spelare både för cd och dom andra formaten, kan inte tänka mig att 575 skulle vara sämre.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:05:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hifichoice testade 575 i senaste numret. Den fick 57% för CD-ljudet, alltså inte någon vidare cd-spelare. Dock så tyckte dom den var riktigt prisvärd pga möjligheten att spela alla format och göra det ok. Den fick 96% för value.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/11/12 :  12:11:03  Show Profile Send matså a Private Message
Men det bästa är ju att ta hem en och testa, för det är ju ändå den som skall ha den som skall vara nöjd, om han då tycker den är bättre än en Meridian så är det ju kul för den personen.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/12 :  12:22:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Per100: Vilken butik är det som använder den som transport till en dyr dac? Och vilken dac är det?
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/11/12 :  13:51:27  Show Profile Send Belindro a Private Message
Vad Hifichoice och Hifi & Musik säger om DV-575:ans ljud bryr jag mig inte om, deras ljudideal är uppenbarligen inte kompatibla med mitt.

Har själv inte jämfört DV-575 direkt mot DV-668, skulle vara kul att göra ett blindtest. DV-668:an är ju väldigt intressant tycker jag och är den så mycket bättre än DV-575 borde jag bli grymt nöjd! Att DV-668 är tyst mekaniskt är stort plus för mig. Men jag jobbar på att få DV-575 tystare. Störljuden förefaller främst läcka ut från transportsläden (kanske inte helt oväntat). Eventuellt hjälper det tillräckligt genom att dämpa med skumgummilist runt om där. Annars kan jag ju alltid göra (eller köpa) en låda att placera spelaren i.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/11/12 :  14:06:15  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Skillnade mellan 575 och 668 är bedömd helt subjektivt för min del...

Vad gäller ombyggnad av 575:an... Så här kan man göra om en 565:

http://www.townshendaudio.com/ta565.htm

/P
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/11/12 :  15:11:44  Show Profile Send Belindro a Private Message
Per,

om du bor i Stockholm kan vi göra blindtest om du har intresse, men det blir förstås subjektivt det med.

Den där spelaren var rejält ombyggd på utsidan.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/11/12 :  15:27:51  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Bor tyvärr på andra sidan landet...

/P
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/11/12 :  15:47:43  Show Profile Send matså a Private Message
Ja men det är knappast en Pioneer 565.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:19:34  Show Profile Send mats31 a Private Message
Bara ett resonemang för att väcka tanken:

1982 (c:a) när Sonys första CD-spelare kom så fanns bilden att nu har den perfekta ljudkällan kommit...0 eller 1 går bara läsa på ett sätt, och på samma sätt som Microsoft Word fungerar "lika bra" på en dyr eller billig dator så låter en CD alltid perfekt...resten är industrdesign.

Nu, 22 år senare vet vi att det inte var riktigt sant...jitter, mekanikproblem, dålig filterdesign, begränsad processorkraft gjorde (gör?) att vissa spelare lät (låter?) bra och andra mindre bra.

Med ökad kunskap om allt detta, med nästan samma standardchip som sitter i de flesta spelare, med processorer som är kanske 50-100 gånger snabbare så blir skillnaderna allt mindre...kanske så små att bara små, små mekanik- och andra marginaleffekter finns kvar, givet att man har gjort en genomtänkt och bra teknisk lösning.

Det kanske Pioneer har lyckats med, att döma av de lyriska kommentarerna.

quote:


Pioneer DV-575
Hi! I too remain amazed by the sounds coming from this player. It has a real knack of getting to the heart and soul of the music, without the usual digital 'haze' coating things. In fact, it sounds very analogue in it's sound. Most budget gear can sound a little thin, and harsh as we all know. This player really is the complete opposite - full bodied, natural. A good test is female vocals and piano based music - spot on in each case. Piano in particular sounds very full bodied, rich, you can hear the strings resonating inside the instrument. It also had the ability to slice through very 'busy' mixes without breaking into a sweat - i.e. Curve and Radiohead!! For the first time I could really appreciate what an amazing CD Kid-A is.. not many players can do that All these comments just refer to bog standard red-book CD by the way!!! SACD and DVD-A sound awsome!



Med andra ord så är det kanske väldigt lite som skiljer dyrt/billigt idag och att den som köper en dyrspelare idag mest köper bättre mekanisk design/kvalitet och mer status men inte så mycket mer.

Återigen, kanske man luras av ögat, d.v.s vi intalar oss självklart att en Meridian eller en Classe eller en "din high-end CD våta dröm" låter MYCKET bättre än en simpel Pioneer DV-575...men att skillnaden i ett blindtest kanske är väldigt svår att höra...DETTA ÄR INTE EN KABELDEBATT..

Har själv en dyrspelare men ibland undrar jag om den låter så mycket bättre än min nyinköpta DVD-spelare...

En stilla undring...kan förstås vara helt fel.

/M

Edited by - mats31 on 2004/11/12 16:31:07
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:42:53  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det är en intressant tanke, mats31. Personligen tror jag inte att skillnaderna ligger i själva läsaren och DAC:en/digitaldelen, det är ju inga problem att koda av videobandbredden linjärt, 5MHz eller vad det nu är, så att återge musik på max 20kHz utan läsfel och linjärt borde inte vara några problem det heller. Men dra parallelerna till ex. nätkablar och folk som anser att dessa gör stor inverkan. Även dyra apparater mår tydligen bättre av "bättre nätdel" (kabeln är väl egentligen ett 50Hz filter, skulle jag tro utan att veta något??), och i dessa apparater borde det redan sitta väldigt bra regulatorer kan man tycka. Så det är alla de delar runt om i en dyrare CD (utgångsbuffert, transformatorer osv) som ger bättre ljud, inte nödvändigtvis de digitala delarna, de kostar ju i princip inget idag och borde inte heller vara någon begränsning. Och digitalt är rätt så stör-okänsligt redan från början. Kan ju förståss vara ruskigt snett ute, har hänt förr.... ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:46:29  Show Profile Send Harman a Private Message
Mats31
"Har själv en dyrspelare men ibland undrar jag om den låter så mycket bättre än min nyinköpta DVD-spelare"

varför gå och undra? Det är ju bara att testa...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000