HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basabsorbent utav Billy hörnbokhylla!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:11:43  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Nu fick jag en tokig ide som jag tror skulle kunna fungera (i alla fall lite grann).

Jag har funderat lite kring basabsorbenter som ett nästa steg i modifieringen utav lyssningsrummet. Men eftersom jag har mina hörn fyllda utav möbler så har jag svårt att ställa dit basabsorbenter. Men jag har två stycken 202cm Billy hörnbokhyllor

Frågan är om man i den undre halvan skulle kunna bygga sig en basabsorbent!?!?

Är det bara att proppa den undre halvan full med mineralull och hoppas på att det fungerar som en basabsorbent? Finns det bättre sätt att göra detta (kanske någon form utav membranabsorbent!?!) Största nackdelen är väl att hyllan bara är 39cm djup. Mer mått finns här http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=11354&langId=-11&parentCats=10104.


Om det fungerar så skulle det kunna bli en lösning med hög WAF!

Kom med förbättringsförslag till min tokiga ide! Eller så får ni såga den helt!

Mvh
Patrik B

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:37:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Klart att det går. Bygg en membran absorbent med hjälp av infon här http://web.telia.com/~u87124019/acoustics.html

Att bara fylla med mineralull kan hjälpa men är svårt att förutse effekterna av.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/01/02 :  03:24:06  Show Profile Send Saro a Private Message
Hör med dahlberg han har info
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/02 :  13:28:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I såfall är det en helmholtz-absorbent du ska bygga. Det är först då du har nytta av lådan. Om du ska använda mineralull som absorbent, så har du ingen nytta av en låda, utan det räcker med att du ställer en mineralullsskiva i hörnet i 45° vinkel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000