HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kopa CD i Kina
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:25:01  Show Profile Send Dorven a Private Message
Saken ar att jag troligen svanger forbi
Kina de narmaste manaderna och fragan lyder:
Ar det nagon som vill rekomendera en CD-spelare
for under 1000USD. Forhoppningen e sjalvklart
att spara nagra kronon... Priser?
Shanling kanske?
Fler...
Nar vi anda e igang, samma fraga men kablar!
/Jonas

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/17 :  11:36:57  Show Profile Send primere a Private Message
Hej kolla coemaudio.com eller catylink de har säkert det du söker efter! Pma om du vill ha prislistan av mig!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:21:17  Show Profile Send regner a Private Message
Dorven, tänk på att det inte är helt lätt att hitta hifibutiker som säljer kinesisk hifi i kina, så om man vill bespara sig mycket letande gäller det att vara förberedd.
Vart i kina ska du?
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:44:55  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Kopa CD i Kina

Bra idé*, CD'er är billiga i Kina. Runt 10:- brukar de ligga. Vilken man skall köpa beror på musiksmaken, U2 kanske?

* Kolla bara att de inte är piratkopierade. Man skall inte köpa piratkopierade CD.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:55:35  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag är personligen skeptisk till att du får bra grejor från Kina. (Baserat på egna erfarenheter) En begagnad CD spelare från Sverige blir nog bättre.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/17 :  13:21:08  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Jag är personligen skeptisk till att du får bra grejor från Kina. (Baserat på egna erfarenheter) En begagnad CD spelare från Sverige blir nog bättre.


Jag tycker man får kanonbra grejer från Kina, hade nog inte hittat en bättre cd på beg. marknaden. Men klart det finns en möjlighet man hittar något kap emellanåt.

Den CD jag har är E.sound CD-5, nu finns den i en european edition variant(uppgraderad) som troligen inte finns i Kina? Men den går att köpa här på hemmaplan hos Akkelis Audio. Annars verkar kineserna och de som köpt dem gilla Original CD spelarna. 2008, Da Vinci.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/12/17 13:25:04
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/12/17 :  23:25:27  Show Profile Send ronny a Private Message
Shanling är riktigt bra men det är bara vissa delar av Shanlings sortement som över huvud taget går att få tag på i Kinesiska hifi butiker. Övrigt säljs endast på export. Jag håller med tidigare insändare att man behöver vara väl förberedd eller ha gott om tid. Ett kinesiskt läxikon kan också vara bra då det är si så där med engelskan på de ställen man hittar produkter till bästa pris.

//RR
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/18 :  01:12:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Xindak SCD-2 som jag själv äger och är mycket nöjd med är också värd att lyssna till. Bör gå att köpa i butik i Kina.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/12/18 :  10:32:48  Show Profile Send regner a Private Message
visst, det är svårt att hitta hifibutiker i kina (de väldigt sällan belagda i city) som turist men det är inget jag tycket att man ska bli avskräckt av. Har man adressen till dit man vill, visa bara lappen för taxichaffisen så tar han dig dit. För 1 kr/km (i mindre städer, ca halva priset) spelar det ingen större roll att beijing är lika stor som hela skåne. :)

Här kommer några adresser att börja med (beijing):
säljer bla Shengya
Kaifeng Diangi Shanghang
adress: southeast suburb of beijing
tel: 086 1068683089

säljer bla Xindak
Beijing Huizhong Yinxiang qicai Gongsi
Adress:
West of Beijing downtown
tel: 086 1062271368

Edited by - regner on 2004/12/18 10:33:27
Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2004/12/18 :  11:10:34  Show Profile Send Dorven a Private Message
Tack for alla svar!
Skall helt klart kolla upp butikerna i Beijing.
E just nu pa langresa i Asien och kommer troligen till
Kina sisådar i Feb/Mars, men jag vill redan nu borja kolla
upp vad som galler... Flyger nog fran Vietnam till HK eller
Beijing...
Sedan kommer vi in pa provlyssning! Vilket bor bli
gigantiskt svart, liknande kringutr? lar knappast finnas
i alla butiker... Hur valjer man???
Att "lyckas" kopa en piratcd! E inte helt hemma i
komponent-djungeln men jag har hyfsad koll pa hur en
en billig/dyr CD ser ut under kjolen.
Jag far nog bara chansa, ga pa recentioner och
tips (fran forummedlemmar).
Så...
Xindak SCD-2
Shengya ?modell?
Da Vinci ?modell?

Ovanstaende spelare bor jag altsa spana in?
/Jonas
__________________________________________________________________
Just nu pa Sri Lanka, dar VCD/MP3-spelare e det senaste i HiFi-väg
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/12/18 :  12:36:45  Show Profile Send ronny a Private Message
Om du skall besöka Xián när är i Kina så har jag några riktigt intresanta hifi adresser. Ser inte så mycket ut från utsidan men i de små butikerna på insidan säljs riktigt tung hifi, till i många fall bra priser. I Xián ligger generällt priserna något lägre för original prylar än i Bejing Man bör dock ha gott om tid och helst någon lokal Kines med för att tolka. Sedan återstår bara transportproblemet

//RR
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/18 :  13:46:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Glömde nämna detta: Många Kina-spelare verkar ha problem med kopieringsskydden på en del skivor.
Min Xindak vägrar helt spela vissa skivor vilket väl är den största nackdelen med den. Dock tar den brända skvivor utan problem, om jag stöter på en skiva som jag inte kan spela tar jag därför helt enkelt en kopia på den "kopieringskyddade" skivan, det är lite omständigt men fungerar utmärkt. Det sitter en Sony transport i min spelare och om jag förstått det rätt så har även Sonys egna modeller som använder denna transport problem (det är väl för övrigt rätt många "bättre" CD-spelare som inte gillar kopieringskydd).

Huruvida man tycker detta är ett problem eller inte är upp till var och en, mig stör det inte speciellt mycket då jag bara har 5-10 skivor som jag inte kan spela direkt.

Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2004/12/19 :  07:20:30  Show Profile Send Dorven a Private Message
Tack for era svar...
Ronny: Kan du skicka ett PM med adresserna,
just in case!
Hade!!!
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/12/19 :  08:53:36  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
quote:

mangew: Jag tycker man får kanonbra grejer från Kina, hade nog inte hittat en bättre cd på beg. marknaden.



Det är skillnad på att köpa prylar FRÅN kina, mot att köpa prylar I Kina.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/19 :  09:54:16  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Har man adressen till dit man vill, visa bara lappen för taxichaffisen så tar han dig dit.
Det där gäller bara om du har adressen på kinesiska! Jag har provat med "översatta/internationella" adresser till två kinesiska taxichaufförer, ingen gång kom jag i närheten av rätt adress .
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/12/19 :  10:33:19  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nyligen hemkommen från första resan i Kina kan jag inte hålla mig. Min vistelse var inte lång (7 dagar), men upplevelserik och följande erfarenheter kommer från Nanjing och Bejing. Börjar lite offtopic, en ontopicpunkt längst ner.

Språkförbristring. Nu finns det alla sorter av folk i Kina, en del är bra på engelska, men långt ifrån alla. Tar man de som är lite sämre på engelska gäller detta: när denne Kines säger, "Yes" innebär det inte att personen förstår vad du säger! Lovar! Ett exempel är att man kan ställa en rak fråga, där man förväntar sig ett svar på en ort en affär eller vad som helst men får "Yes" som svar. Ja, och då är det ju bara att, okey då tar vi det igen....

Taxi, som Anton skriver. En lapp med Kinesisk översättning är nästan ett måste om man vill ha garanti för att komma till rätt plats

Shopping på marknad. Om du är intresserad av en vara visa då intresse för denna och börja pruta! Var redo på att hålla på ett tag med prutningen. Glada miner och välvilja gör arbetet enklare. Observera att tidigt i er deal tar ofta försäljaren i ordentligt i pris. Ett avslutande ord, är du inte intresserad av en vara visa då inget intresse för den..... Kineser är ett vänligt folkslag som gärna vill göra affär med dig och att ni skall komma överens. I slutet av min vistelse när jag blivit lite blåst vid ett par tillfällen, gav jag dem skambud och fick den där blicken, "Du är inte klok" men efter lite förhandling fick man gå upp lite och vips affären var avgjord. alla parter nöjda och glada. Med "svensk butterhet" blir det garanterat inga glada miner i shoppandet!

Shoppingcentra (varuhus). Lite jalusi i en öppning innebar varuhus. Behövde inte uppmärksammas mer än så. Men väl innanför jalusit insåg man, oj detta är stort. Efter knatande i tre vångingar känner man tröttheten komma, kassarna blir tunga och ja 5 våningar kvar... Huh!

Lite Ontopic - Hifi
Den hifi jag fann var i dessa Shoppingcentra (varuhus). Våningsplanet längst upp var populärt att placera sådant på. Utbudet var stort och en massa märken jag aldrig hört talas om. Lite kul var också att det fanns tex en separat butik med bara cd-spelare, och då verkligen bara cd-spelare

/Mattias - Några erfarenheter rikare

Edited by - Mattias on 2004/12/19 10:38:33
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/19 :  12:25:39  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Swede:
quote:
Det är skillnad på att köpa prylar FRÅN kina, mot att köpa prylar I Kina.


Vet jag väl, bla. denna E.sound som jag nämnde, Opera audio möjligen någon fler har andra komponenter. Men det har kineserna upplyst om då man frågat vilka som skiljer från inhemskt och export modeller.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/12/19 14:49:56
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/19 :  14:34:56  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
regner; Peking är stort som Blekinge, inte Skåne. Metropolitan Tokyo är stort som Skåne.

Fast du har en adress på kinesiska är det fåtal chauförrer som hittar rätt. Jag provade 5 olika taxi när jag skulle antingen till kontoret eller en av de bästa restaurangerna i Peking i november när jag var där, det hade ingen aning om var det var.
I Peking finns det ett antal affärer som säljer hifi, det gäller bara att du har en kines som kan hitta dem på internet. Jag har en kollega i Peking som hittat ett antal in i Peking, ett antal i närheten av ambassad området.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/19 :  17:06:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag har inte haft några större svårigheter att få taxin att köra mig till rätt gata någon gång i Peking. Men som sagt, det gäller att ha en lapp med gatnamnet skrivet på "kinesiska". De Engelska namnen och stavningen funkar inte alls med chaufförerna.

Åk inte ifrån affären utan att prylen har gått en stund och du har sett/hört den funka. Testa allt du funderar på att köpa.
Väl hemkommen till hotellet är det ingen dum idé att låta apparaten stå och gå tills du checkar ut. Det är mycket enklare att åberopa fel när du är där än när du kommit hem och den är inspelad och klar när du kommer hemma

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/12/19 :  17:38:07  Show Profile Send ronny a Private Message
Dorven:
Jag skall försöka att skanna in en citty-map och lägga in en beskrivning på de bästa ställena, men jag har inte tid just nu. Återkommer. När tror du att du kan tänkas vara där? Jag har några bekanta bland lokalbefolkningen som kanske skulle kunna hjälpa dig.
br//rr

//RR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000