HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Matchande sub till mina kommande hfsl 1:or
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/17 :  00:10:22  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Hfsl-1:orna är efter vad jag förstått redan mkt kompetenta i basbotten,men eftersom rummet är mkt stort och jag även kommer att alternera med 6.1 så behövs en extra botten.
Jag är ingen basnarkoman, men när basen dyker ner avgrunds djupt utan att låta ansträngt eller slö så blir jag lycklig i hela kroppen
Det verkar svårt att hitta ett bra alternativ, mina krav är ju enkla:
hehe ironi
-Rapp och musikalisk!
-Kunna spela längst ner utan att krokna!
-Kompakt!
-Passa till hfsl-1:orna!

Ingen lätt kombination att knåpa ihop för en newbie på div som jag!
Jag hoppas att forumrävarna här kanske kan hjälpa mig med ett spännande förslag eller två!

Ska drivas med rekommenderat D-klass när jag plågat mig igenom några fler av elektroniken abc böcker...kunskapstörst är härligt!
Jag har även funderat på två separata subbar för bättre rumsbild av ljudet.

Vet ni ! Diy är det roligaste jag stött på länge, vilken besatt den besitter. Flickvännen lyssnar inte på nåt jag säger längre, hon utgår ifrån att det handlar om högtalare, så hon stänger liksom av direkt!
Vanligen förekommande eller??

Intresse motiverar lärande

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/17 :  00:54:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
finns nog bara ett alternativ om den ska vara kompakt å det är xls+slav...men den är nog inte den rappaste...

om du tål lite volym skulle jag gå på nht 1259 men den vill väl ha ca 110l

xls+slav e nog mitt tips...mata den bara med rejält mycket effekt så ska du se att den duger! jag funderar på en sån samt ice 1000asp...det blir nog klockrent

finns väl ett till bra element som jag hört å det e ju ss 21w 8555 en 8" som borde trivas rätt bra i en för "liten" låda...lågt fs samt qts gör att du får ingen "disco-bas" i en för liten lådda...jag har hört den i en 30l lådda å det lät helt ok! samt simulerade väldigt bra...spelar betydligt tightare än xlsen..men saknade lite djup dock...framför allt till film

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/12/17 :  01:05:48  Show Profile Send Guru a Private Message
Vore inte Scan-speak 23W/4557T00 något för denna uppgift, den borde kunna spela hyfsat ur en någorlund liten låda.
http://www.d-s-t.com/scs/data/23w_4557t00d.htm

ASP modulerna är ju inte helt enkla att få tag på men såg av en händelse att det fanns 2st 1000A moduler till salu under säljes.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/12/17 :  07:15:19  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag kan rekomendera denna
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30297&SearchTerms=,
Använder två sånna men med bara två basar i varje till mina HFLS-1:or. Vet inte om du räknar dem som kompakta, de är 40*40*50 cm. Men jag använder de som stativ så tar inte upp så mycket plats ändå.

Jag tycker ljudet är helt underbart, tort, rappt och det finns inget slut neråt. Och jag tycker de fungerar bra ihop men HFLS-1:orna. Sen en trevlig sak som inte var med på din lista, men de är billiga också. Mina två kostade totalt 500:- och det är ganska svårt att slå.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:02:06  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Haakan: Har kollat lite xls, gillar lågbasen...verkligen!!, men som sagt är den rappt nog? Kanske om man delar den lågt och låter hfsl-1 ta hand om resten? Vilken skulle passa bäst 10/12 tum?
Ice vore klockrent, jag har redan börjat leta faktiskt. Ja har en kompis på Tek.skola som ska bygga mig ett switchat nätagg. Det ger jag mig inte på-explosions risk vad jag förstår..hehe. Är det bäst med switchat eller ett par rejäla bumlingar? Asp:en har ju switchat iofs.
Jag har redan fräst mig en front i 15mm borstad alu oxå cnc=rockar!

Guru: Vilken vacker bas!! Jag ser två lådor framför mig med hfsl-1:orna ståendes ovanpå på fyra grova korta alu rör. Hur spelar dom långt ner?
Tack för tipset, ska kolla ice. Förr eller senare landar ett par moduler på mitt skrivbord!

Jon MW: Jag har aldrig hört en dipol faktiskt, har den verkligen allt som alla säger?. Lågt pris och lättbyggd är den ju verkligen. Jag ska läsa på lite grann, Linkwitz verkar vara rätt ställe att börja. Kan man använda mindre och fler element? Kanske två st, placering under/bredvid hfsl verkar trevligt.

Jag är ute efter den ultimata subben till mina hfsl-1. Elementen får vara dyra, såvida dom är djävligt bra!
Förresten, mina hfsl-1 passerar gränsen idag!!

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:08:30  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Jag kommer givetvis att dokumentera allt byggandes noga,
hfsl-1, modulerna, och givetvis subben/arna.
Kommer att bli en kul bildtråd

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/17 :  14:04:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
guru kolla känsligheten på 23w basarna...jag skulle inte ta i dom med tång...

om priset inte spelar nån roll kan du kolla in etons 11"are...har aldrig hört den men jag tror den kan va klockren

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/17 :  15:02:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eton's 11'a är ett alternativ.
Peerless nya XXLS-serie är högintressant. 12 tummarna verkar kunna ge rejält med tryck, ha vettig känslighet och inte kräva onödigt stora lådor. Självklart är XXLS inte mitt första val men om pengar finns med bland dom bestämmande parametrarna är det nog ändå ett gott alternativ.

Gärna två styck moduler. Inte färre.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:14:54  Show Profile Send ZAC a Private Message


Du kan ju använda element från samma serie, Vifa's PL:




Se http://www.danskaudioteknik.dk för mer info, subben heter Amadeus Sub 26, volym 65 liter nto, 1 st Vifa PL 10", en Hypex HS 200, rör, kabel, skruv osv ... och voila!

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:48:45  Show Profile Send Guru a Private Message
Haakan: Känsligheten är väl obetydlig då det finns ICE moduler och det står ju att han ska använda nån form av klass d... ;)

Mvh

Edited by - Guru on 2004/12/17 16:49:22
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:56:38  Show Profile Send Haakan a Private Message
nja jag skulle inte köpa dom ohörda....dom kostar väl iaf en 3000 lr nåt

zac kom iofs med ett bra alternativ

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/17 :  20:09:56  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Klart att det vore ett smart drag att ta ett Vifa element ur PL serien. Känns "lite för lite" DIY att köpa ett kit dock. Men elementet med ett bättre steg, kan bli mkt kul.
Tror ni den ger basen jag vill ha?
Eton verkar Mycket bra. Men lite svårt att bedömma innan jag axlat hifi manteln ordentligt! ;D Därför jag frågar alla er. Man lär så länge man lever!!

Frånsett elementet, vilken typ av lådkonstruktion ger mig flest fördelar?
Portad, sluten eller slav. Det verkar svårt att få sammanhållen lågbas, och jag vill inte välja.
Storleken är somsagt oxå av betydelse, för hemfridens skull.

Jag har tillgång till en cnc fräs. Den kan fräsa i nästan vad som helst, jag leker med tanken på marmor eller sand i lådkonstruktionen.
Tugnt är kul!!!! Gärna overkill, sådant får mig att småle.....

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/17 :  20:16:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså det e lite svårt det där med storleken...

slutet är väl ev att föredra om du endast ska spela musik...oftast är slutet transientsnabbare...obs oftast...

basreflex är också roligt med rätt element...dock känsligare för volym ändringar/fel...

men som sagt storlek å bra bas går ej hand i hand..

det du skulle kunna göra om priset ej spelar nån roll är att köpa 4st scan speak 18w/8545 element (dvs 7") som jag tror spelar bra ner till 30hz portat (uppskattad storlek)

det har jag funderat på iaf

edit: i ett 30l kabinett


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/17 20:44:17
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/17 :  20:26:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Känsligheten är fortfarande intressant då maxeffekt på elementet annars slår in och man når inte lika högt ljudtryck.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/17 :  20:44:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
fast ju fler element man har desto högre blir ju max

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/18 :  01:08:38  Show Profile Send Borgaren a Private Message
mmm Hellre fler små. Borde väl ge en bättre ..Vet inte hur jag ska uttrycka det...integrerat ljud. Det låter bäst i min öron när man inte lägger mäske till subben utan den ingår i ljudbilden homogent.
Vilket må då vara att föredra ? Eton Vs ScanPeak (whoever wins,my wallet loses) hehe!
Jag såg att det fanns en ScanPeak slav, att passiva radiatorer ger lågbas vet jag,men hur är dom musikaliskt??

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/18 :  01:28:56  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Borde ha döpt tråden till "den ultimata hfsl-1 subben"

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/18 :  04:10:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
vet ingen som byggt med ss slaven tyvärr :/

men 4 subbar är att föredra mot en eftersom det motverkar rumsresonanser rätt bra...

skulle jag vart du hade jag skaffat mig 4st ss 18w 8545 samt ett REJÄLT slutsteg sen parallell/seriekopplat alla....(blir dyrt med steg till varje )

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/12/18 :  13:39:25  Show Profile Send kjb a Private Message
ZAC. Vifabasen är nog inte så jättemycket att åka med är jag rädd. eller har jag fel? iallafall inte föregångaren M26 som jag själv har.. PL varianten är säkert snäppet bättre.

Varför inte bara en xls i sluten låda? Blir väl ganska rapp och inte stor. om inte djupt nog så går det ju att använda eq. de går att plåga! Dessutom går de ibland att få tag på för ca 1200:- dynabel brukar ibland sälja 12" på extrapris.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/18 :  14:22:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
dynabel?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

lanzen
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/12/18 :  14:53:09  Show Profile Send lanzen a Private Message
Haakan:
www.dynabel.no Jag köpte 4st XLS 12" från dem när de hade erbjudande för ca 1300SEK/st inklusive moms och tull (när skall norge gå med i EU?).

Min plan är att bygga två subbar enligt:
http://www.linkwitzlab.com/woofer3.htm

Vad kan lämplig delningsfrekvens vara till ett par HFLS-1? Klarar man sig med passivt delningsfilter eller skall man satsa på ett aktivt?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/18 :  15:04:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
passivt går nog åt helvete....delning på 40 hz blir det ungefär

bättre köra aktivt med en behringer...blir säkert billigare än passivt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/18 :  23:10:05  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Blir xls mer rapp i basen om den får en sluten låda istället för slav? xxls ser mer lovande ut dock

Hur bra är egentligen dipol konstruktionerna? Vissa verkar gilla dom mkt men andra säger inget? Har själv inte hunnit lyssna på ngn. Men det ska rättas till

Det blir aktivt i två kanal, till film får den gå på stärkarens sub utgång.

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

lanzen
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/12/19 :  01:56:52  Show Profile Send lanzen a Private Message
Det som gör mig intresserad av dipol-konstuktioner är att de inte ger samma problem med stående vågor som traditionella lådhögtalare enligt förespråkarna. Helst skulle jag vilja dela betydligt högre än 40Hz för att dra nytta av dipolfördelarna mellan 40Hz och 120Hz där jag har tydliga rumsproblem.

Jag har inte heller lyssnat på några själv, men det är tillräckligt många som ser fördelarna med det för att göra mig intresserad. Är det någon som har byggt några dipol-basar i gbg-området så skulle jag vara väldigt intresserad av att komma och lyssna.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/12/19 :  12:06:37  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag kommer aldrig mer bygga en "vanlig" bas. Det är ungefär hur nöjd jag är med mina dipoler. Och jag har inte de bästa elementen, lite längre x-max och effekttålighet skulle va bra. Om du har vägarna förbi Stockholm efter nyår är du välkommen att komma och lyssna på mina.

lanzen: Bernt bor väl i gbg och det brukar inte va helt omöjligt att få provlyssna hans saker

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/19 :  13:46:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
frågan är....borde inte nya xxls elementen passa till en dipolkonstruktion? qts på 0.62 tror jag å enormt x-max?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/19 14:47:40
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000