HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mini Utopia Klon Mätning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/12/19 :  19:17:42  Show Profile Send Fimax a Private Message
Har suttit i helgen och försökt att få till mätningar och filter. Det bästa som jag lyckades med var detta, upmätt ca 60 cm från högtalaren.

Toppen 5000 stör mig lite. När man för närfältmätning (utan/med filter) är den inte lika påfallande men toppen finns där. Kan man få minska toppen på ngt sätt? Fallet efter 10k vet jag inte vad det är...

Dippen före topppen är egentligen inte så stor, den är där för att diskanten är för mycket dämpad.

Basen faller kraftigt under 500Hz. Kan man boosta basen i de nedre regionen?




/filip




f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/19 :  19:37:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu är jag själv ingen hejare på högtalarmätningar men det där ser förfärligt ut!
För det första: Hur LÅTER högtalarna? Även med ett väldigt enkelt filter (en kondensator i serie med diskanten) så lär du ju märka om du inte har någon bas under 500 Hz

För det andra: Har du provat mäta upp ett par befintliga högtalare? Det kan vara bra att använda som "referens" för att se om det är mätningarna som är krånglar, de flesta högtalare mäter ju ganska vettigt så allt för stora problem bär man kunna se den vägen.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/19 :  20:10:06  Show Profile Send asto a Private Message
vad har du använt för mätmetod då du mätt på 60 cm?
har du mätt upp elementen individuellt, hur ser dessa kurvor ut isåfall?
vad kör du för delning, branthet på filtret?

kanske blir enklare att hitta lösning på dina problem.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/12/19 :  20:33:12  Show Profile Send Fimax a Private Message
Här kommer en jämförelse. Den röda linjen är en Canton Ergo 82DC (kankse ingen superreferens... men ändå). Den Rosa min Utopia. cantonmätningen har ju oxå lite dipp i båda ändarna samt en topp 5k-10k...

Högtalaren (Utopian) låter faktiskt rätt bra, basen är rätt okej.

Men man vill ju få till en schysst kurva... Kanske är ljudkortet trots allt, tidigare tråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35454


/filip




Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/12/19 :  21:09:52  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej.
Basfallet beror ju på hur du mäter. Det ser du på responsen för den där Cantonhögtalaren. "Din" bas är ju bättre verkar det som. Rakare frekvensgång iaf. Dippen vid 3k ( delningsfrekvensen? ) är kanske lite mer besvärande. Jag hade testat exakt samma mätuppställning men bytt fas på diskantelementet och sett om det blev nån skillnad, bra eller dårlig. Toppen vid 7k borde ha med diskantelementet i sig eller monteringen att göra. Har du monterat det flush med baffeln? Engelholm Audio skrev en del om mätningar av samma diskant försänkt och inte försänkt. Testa lite olika mätvinklar i horisontalplanet oxo. Om det visar sig att 7k-toppen bara finns precis on-axis gör det ju inte så mycket rent praktiskt vid musiklyssning.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/12/19 :  21:10:02  Show Profile Send Fimax a Private Message
Hela högtalaren är mätt i ett nafs med delningsfiltret, mikrofonen 60cm från högtalaren i mitten (MTM). Sedan har jag mätt med SpeakerWorkshop " Freq farfield"

/filip




Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/20 :  01:10:33  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag tycker det ser ut som mätningarna går lite väl mycket i varandra, jag skulle inte lita på dem helt enkelt. Har svårt att tro att du har konstruerat en högtalare med nästan exakt likadana brister som Cantonen med helt andra element och helt annan design!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/20 :  02:03:59  Show Profile Send marens a Private Message
Det första jag kommer att tänka på är att du kanske har för låg volym. Tittar man på VU-metrarna så ser man att det kan stämma. De bör gå upp mot +-32000 som max, iaf över 20000.

Du får ju med en bra bit av rummet (i mätpunkten) när du mäter med farfield. Står högtalaren placerad mitt i rummet så kan det bli så lite bas som du har mätt upp.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/12/20 :  07:46:23  Show Profile Send linnar a Private Message
Något står inte rätt till med mätningarna.
Hur stort är rummet?
Du har för låg nivå vid mätningen, bör ligga mellan 20000 och 30000.
Ställ in tidsfönstret och mät "On Axis" så att alla reflexer försvinner.
Vad använder du för mikrofon och mikrofonförstärkare?
Är jigen kallibrerad? Den kalibreras på nästan samma sätt som beskrivs
i min manual.

Det jag kan se är att något annat än högtalarna styr kurvan neråt
mot de lägre frekvenserna. Jag tror det har med kalibreringen att göra.
Under 50hz ser det väldigt oroligt ut.
Gör en pulsmätning i närfält. Kurvan skall då börja med en pik uppåt
och sedan går den neråt ungefär hälften så mycket som den gick upp.
Därefter bör det finnas krusningar som minskar med ökad tid.
Är något fel bör det synas här.

Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/12/20 :  18:13:29  Show Profile Send Fimax a Private Message

Jag har justerat volymerna. Ser lite bättre ut. Båda kurvorna är från samma mätning, men den röda är "Smooth" 1/16. Den där dippen i den övre regionen verkar "Smooth" ställa till med... Hut "Smoothar" ni??


/filip




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000