HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför låsa trådar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/17 :  00:37:08  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Skall jag kalla mig ballefjong istället för JM eller ?



"Ballefjong" från Sollentuna? Nää ta JM istället. Mycket bättre


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/12/17 :  00:42:53  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Därför att "Janne Malmberg i Sollentuna" finns på riktigt !

"JM" finns bara på detta forum !

"Janne Malmberg" är en person som finns och bor i Sollentuna !

"JM" är bara ett alias !

Det är en väldigt stor skillnad!



Öhhh...vad är skillnaden
Det sitter ju lik förbannat en person bakom tangentbordet!!
Vad man kallar sig spelar väl mindre roll, eller??
Att kalla någon dum i huvudet eller idiot är, i mina ögon,
definitivt ett påhopp.

"Just my humble opinion"

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2004/12/17 15:00:53
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/17 :  01:03:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Snoddas> Tips [quote ]Här i mellan skriver du det som ska "quotas"[ /quote]

Då blir det såhär:
quote:
Här i mellan skriver du det som ska "quotas"



I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/12/17 01:05:09
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/17 :  02:06:28  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag ser ingen skillnad på JMs två exempel heller. I båda fallen säger JM att någon är dum i huvudet.

Bara för att man är anonym betyder det inte att man kan säga vad som helst till någon annan. Många verkar tro att bara för de sitter bakom ett tangentbord och skriver meddelande till personer de inte känner kan de bete sig hur som helst. Om jag träffade dig på riktigt och sa "-JM, du är dum i huvudet. Men du kan inte bli arg på mig, för jag använder bara ditt alias" då skulle du inte ta illa upp? Det är exakt samma sak som att skriva det på ett forum. Vuxna person gör inte så! Du kan prova det på valfri person nästa gång du är på krogen. Berätta gärna vad som hände efteråt.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/17 :  02:35:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej det är ingen skillnad i exemplet ovan, det råa språkbruket skapar sårade känslor oavsett om det är anomymt eller ej, det spelar faktiskt ingen roll, man riktar sig ändå mot en anna person.
Dessutom tillför den typen av argument ingenting i sak och är följaktligen fullständig tonödiga.

Bravo
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/17 :  02:45:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Förstår JM´s tanke. På forum tenderar många att vara lite extra kaxiga mot vad de är normalt IRL.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/17 :  03:05:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mange: Var står det som det som du får till det?
För jag får inte ihop det till samma sak.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/17 :  03:08:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Mange: Var står det som det som du får till det?
För jag får inte ihop det till samma sak.

Inte nånstans!

jag förstår JM´s tanke, på forum sitter många bakom ett nick och växer minst en storlek och kan bli lite extra kaxiga. Samma personer i verkliga livet kan IRL vara hur lugna som helst.

Personligen brukar jag ha livligare debatter än så här med med mina kompisar ibland, vad det nu kan röra sig om. Man är oense och diskuterar, sen är det glömt och ingen är någon kärring och är långsint.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/12/17 03:12:03
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/17 :  03:32:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ok,,,

För mig känns det långt ifrån, när man ger moderatoren en spark att de låser trådar och komma till folk är kaxigare på forum än irl, men det kanske ligger i samma tolkning som i vilket av JMs fall nån är dum i huvet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/12/17 :  07:08:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är ingen som helst skillnad i citaten, samma innebörd, bara att JM förmodligen blandar in någon form av personlig ironi i det andra citatet. Jag skulle personligen aldrig drömma om att säga "du är fanimej dum i huvudet" till någon överhuvudtaget, och jag skulle ta det som en kraftig förolämpning om någon tilltalade mig på det viset.

På ett offentligt forum finns ingen som helst plats för den typen av inlägg, men samtidigt att stänga kabeltrådar och säga att den typen av trådar läggs på is är fel. Det krävs helt enkelt handkraft mot de personer som kör med den här typen av inlägg, kanske förstår de inte, liksom JM, att den typen av inlägg har en kraftigt förolämpande framtoning. Detta är endast något moderatorerna kan ta i tu med, och så länge de väljer att stänga trådar istället för att ta itu med direkta tillrättavisningar av medlemmar i form av uppmaningar av bättring, direkta varningar och slutligen faktiskt avstängning, så ser jag inget slut i detta.

OBS! Jag säger nu inte att man inte får ha olika åsikter i kabeldiskussioner, en diskussion som lider av andra "problem" även om denna typ av inlägg försvinner, men det är ett stort steg i rätt riktning.

JM: Tråden du efterlyser personangrepp i har inga direkta personangrepp, men generell nedsättande klassning av de som tror att kablar medför någon verkan, negativ som positiv. Rätt gott om det faktiskt.

Sedan är det tråkigt att direkt, med start i andra inlägget så öser kommentarer fram som uttrycker "åh nej", "inte en tråd till", och sedan är karusellen igång igen. Det brukar finnas en liten röd tråd på forum, att om man inte har något att skriva om bidrar något till ämnet i fråga så bör man inte skriva något alls.

Jag avslutar med ett av mina favoritcitat som inte kunde vara mer "rätt" i forumkulturen.

George Eliot:
quote:
"Blessed is the man, who having nothing to say, abstains from giving wordy evidence of the fact"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/12/17 :  07:32:49  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Varför ska man överhuvuttaget föra en diskussion om att man skall få kalla någon "dum i huvet"
Helt knasigt !
På detta forum känner nog dom flesta varanndra(har iaf träffats) även i verkligheten, därför blir ett "alias" = personligt.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/12/17 :  09:02:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
JM!

Det verkar inte vara många som förstår din poäng här... jag gör det inte heller!!

Och särskilt inte skillnaden mellan de två olika "kommenter????? Du är en person även på forumet JM!! Även om du själv inte verkar se det så!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/12/17 :  09:24:04  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
FBK, upplevde du att jag "hoppade på dig som person" igår när vi diskuterade LTS, Öhman etc igår?

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/12/17 09:26:30
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/12/17 :  09:24:27  Show Profile Send TBA a Private Message
Tagit bort

Edited by - TBA on 2004/12/17 09:25:12
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/17 :  09:53:42  Show Profile Send Falumas a Private Message
Det blir ju en rätt konstig debatt om alla börjar kalla varandra idioter, dessutom okonstruktivt. Det som hela tiden leder till att folk vill kalla varandra idioter är ju dom två olika fallangerna.

1. Det känns viktigt för ljudet med .......
2. Kan man inte mäta/blind testa skillnaden ......

En idiotdiskution leder ingen vart.

X: Gul fjärrkontroll är hur viktigt som helst för ljudet.
Y: X du är en stor idiot.

En sådan diskution leder ingen vart. Förutom att kanske åtminstonde någon blir sur, putt och purken.

X: Gul fjärrkontroll är hur viktigt som helst för ljudet.
Y: Coolt, vad grundar du det på? För mig låter det helt otroligt att färgen på fjärrkontrollen skulle ha betydelse.

En diskution som visar respekt och skeptisism, men som kanske till och med leder till att alla förstår att färgen på fjärrkontrollen är viktig för ljudet.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/12/17 :  09:55:50  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag tycker oxså att Svejks två inlägg i denna tråd är bra. I en diskussion så finns det alltid olika åsikter (annars blir det ingen diskussion eller...), och för att lära sig något så måste man lyssna på andra, hur skall man annars lära sig något.
Jag hänger på detta forum för att lyssna och lära.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:09:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den här "opersonliga" idén är helt främmande för mig. Jag känner personligen ett femtiotal av de personer som finns här på forumet. Jag skulle inte ens drömma om att kalla någon av er för något elakt, det spelar ingen roll om det är här eller i verkliga livet.

För att göra det här till en "riktig" bekantskapskrets så finns det ett mycket bra sätt: Gå på våra träffar! Alla här är riktiga människor av kött och blod som delar ett intresse. Det är väldigt roligt att träffas på riktigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:11:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
JM,

när jag läser ditt exempel så känner jag precis som Bravo skriver:
quote:
Nej det är ingen skillnad i exemplet ovan, det råa språkbruket skapar sårade känslor oavsett om det är anomymt eller ej, det spelar faktiskt ingen roll, man riktar sig ändå mot en annan person.
Dessutom tillför den typen av argument ingenting i sak och är följaktligen fullständigt onödiga.


Vidare har Euphonic fört fram något mycket viktigt men som sker i det fördolda för att INTE hänga ut människor offentligt nämligen uppmaningar till förbättring, tillrättavisningar och som en absolut sista åtgärd, avstängningarna...

Vi jobbar kontinuerligt med både positiv och negativ feedback och i inga fall ger vi feedback på åsikter.

Men det är precis som Euphonic nämner, det verkar vara svårt att hålla isär åsikt och framförande. Senast igår fick jag PM från en medlem i just detta ämnet när medlemen precis behandlat en annan så som vi inte accepterar.

Angåenda anonymiteten så verkar det finnas två skilda ståndpunkter och de skildras mycket väl i denna tråden.

Den ena ståndpunkten ser anonymiteten som ett rollspel och där är det ok att köra med grova förolämpningar, svordommar, könsord, råa sarkasmer,... listan kan göras lång

Den andra ståndpunkten står för att bakom nicket finns en människa som också skall respekteras.

På HiFiForum.nu är det ingen som helst tvekan vad det är som gäller. Vi stöttar till 100% att bakom nicket finns en människa som skall respekteras och det är därför som vi modererar och har de reglerna vi har.
Vi till och med jobbar emot anonymiteten genom att publicera bilder på medlemar, försöka delta/annordna träffar där medlemmar kan träffas, stötta alla typer av IRL-träffar både individuella mellan medlemmar och i grupper, Annordna reglerna och intagningen så att anonymiteten reduceras, ... Listan kan göras lång på hur vi motarbetar anonymiteten och "rollspelet"

Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att anonymiteten är av ondo och destruktiv eftersom det personliga ansvaret för handlingen blåser ut genom fönstret så fort den blir gällande.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:24:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK, upplevde du att jag "hoppade på dig som person" igår när vi diskuterade LTS, Öhman etc igår?

Mr Ekan! Om jag ska vara ärlig, som man ska vara. Så minns jag faktiskt inte vad du skrev= om jag hade tagit illa vid mig av det, så hade jag kommit ihåg det.(Pac tog bort allt eftersom det var OT)
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:27:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Tanken med HiFiforum.nu är att vi vill ha en stämning på forumet som inte är helt olik den man har när man sitter i soffan och tar en kopp kaffe och snackar HiFi med gamla och nya vänner.

Vi vill ha en stämning där alla kan föra fram sin åsikt och gör det om de vill, inte som ett krav från någon annan.

Vi vill ha en stämning som präglas av respekt och välvilja.


Att denna diskussionen över huvutaget kommer upp är ett sundhetstecken och ett bra steg åt rätt håll, så tack för din fråga JM.

När man tänker efter kanske man kan formulera det ungefär så här; Jag och moderatorerna bjuder in till ett bullkalas fast på nätet och varje dag och vid vilken tid på dygnet som helst och...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:49:18  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker bullkalas är roligt.

Men det blir roligare och bättre stämning om alla känner att de får säga sitt utan att mamma bestämmer: "Nä nu måste alla hålla tyst och gå hem för Lisa och Sivert har blivit lite osams."

Det är lätt att det blir lite tryckt stämning nästa bullkalas då...

Jag tycker att låsta trådar mest skapar irritation och dålig stämning. Lite som en kollektiv munkavel. Det är mest ifall hela tråden från början är helt off topic som jag kan tycka att det är bra om den låses(då den bara tar onödig plats på forumet).
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:51:41  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Tack FBK.

För att kunna undvika personpåhopp är det en förutsättning att man har en gemensam föreställning av begreppets innebörd. För min del är det fullständigt självklart vad ett personpåhopp är, och vad det inte är. Ett personpåhopp måste ju rimligen definieras såsom ett påhopp på en person. Att däremot angripa en persons argumentation kan ju knappeligen klassas som ett personpåhopp. Således är, enligt mig, “du är full av fel och brister” ett solklart personpåhopp medan “din argumentation är full av fel och brister” definitivt inte är något personpåhopp.

För att återgå till gårdagens diskussion jag hade med FBK, så blir jag fullständigt paff när jag av Pac anklagas för “personpåhopp” på FBK. Jag hade synpunkter på FBK:s argument och åsikter, men skulle aldrig få för mig att angripa FBK som person. Att FBK själv inte kände sig påhoppad bekräftar han ju själv i denna tråd.

Jag skulle vilja rekommendera admin att klart och tydligt definiera begreppet “personpåhopp”. Det måste framgå om admin menar vad som avses med detta ord, eller om ett personpåhopp är synonymt med att ha en avvikande mening i en fråga.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/17 :  10:56:38  Show Profile Send Falumas a Private Message
Givetvis skall alla få säga sitt, alla skall definitivt inte vara tvingade att hålla med varandra hela tiden. Däremot bidrar personpåhopp inget till diskutitionen.

Håller dock med marens att låsa trådar kanske inte är det bästa lösningen. En kommentar från moderatorerna att nu får alla dämpa sig borde räcka. Är det någon som fortsätter efter det finns det andra medel.

Trevlig helg önskas alla, även dom som inte håller med mig för det er det är roligt att diskutera med!
Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/17 :  11:16:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är väl i praktiken inget problem att trådar låses?
Min uppfattning är att trådar låses först efter måååånga inlägg. Har man inte lyckats få fram sin synpunkt på säg 10 inlägg bör man kanske istället fundera på hurvida man är effektiv i att få fram sin synpunkt eller inte. Fundera på det istället för att sura över hänglåset. Bli bättre själv istället för att grina på hänglåset. Fortsätt diskussion per PM om diskussionen är viktig med (eller flera) personen (/er).

För det handlar väl om att bara få fram sin synpunkt, eller?!?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/12/17 :  11:33:32  Show Profile Send aplodon a Private Message
quote:
Sedan är det tråkigt att direkt, med start i andra inlägget så öser kommentarer fram som uttrycker "åh nej", "inte en tråd till", och sedan är karusellen igång igen. Det brukar finnas en liten röd tråd på forum, att om man inte har något att skriva om bidrar något till ämnet i fråga så bör man inte skriva något alls.
Just det!

Har tittat lite extra på den tråd som JM tar upp. Bland de ca 70 (?) inläggen hittade jag endast ca 16 st som behandlar trådens ämne!
Tre personer gjorde vardera 5-7 inlägg som inte hade något med ämnet att göra! Skulle vilja uppmana dessa tre och alla andra som känner sig träffade att visa lite respekt för den som startar en tråd och försöka hålla er till ämnet.

Att en tråd stängs är väldigt tråkigt för den som vill föra en seriös diskussion och kanske har ansträngt sig att skriva ett långt och väl genomtänkt inlägg. Därför bör en tråd bara stängas i yttersta nödfall.
Jag har ingen förståelse för JMs definition av personangrepp men tycker att stängningen av den aktuella tråden känns lite svagt motiverad. Om man gör provocerande inlägg som inte har med ämnet att göra tycker jag att man får tåla lite extra. Annars kan ju vem som helst gå in och provocera enbart med avsikten att få en tråd stängd som man av någon anledning inte gillar. Kanske var det just det som hände?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000