HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/12/15 :  12:10:43  Show Profile Send jos a Private Message
Tänkte bara säga tack till de som tagit fram HFLS-1!
Har byggt mig ett par och de är bättre än vad jag hade hoppats på. Nästan så att jag tror jag har fått in någon extra lyckträff när jag byggde dom Låter de verkligen så här bra för er andra också

Helt klart min typ av högtalare!!

Nöjd..

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/15 :  13:31:30  Show Profile Send UrSv a Private Message
De låter faktiskt ännu bättre. De blir bättre när de är rejält inspelade.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/12/15 :  13:51:06  Show Profile Send ayayay a Private Message
det är en riktig "fullträff" så att säga.

Pris VS prestanda är helt ortolig.

Jag är mycket nöjd med mina

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/15 :  15:41:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj! Tack!

Anders, Pär och jag gjorde en del grov jobb, men det är verkligen en högtalare med många konstruktörer...

Kul att det uppskattas, vi har fler projekt på gång

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/12/15 :  17:06:34  Show Profile Send jos a Private Message
Nej Pac för f...n!
Jag vill vara nöjd med dessa ett tag nu

Eller förresten... kör på ni, - tvivlar att ni kan komma upp med någonting bättre..

Näe allvarligt, en stor eloge till konstruktörerna!

Mina är nog rätt inspelade vid de här laget, elementen låg o spelade några dygn innan jag monterade ihop dem.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/15 :  17:54:25  Show Profile Send Haakan a Private Message
vänta 200h får du se

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/16 :  08:05:48  Show Profile Send primere a Private Message
Jag får säga att visst låter de bra redan när man kopplar in dem och lyssnar..... ännu bättre efter en 200h som Haakan säger. Bra bas/mellan detaljerat öppet och hyffsat lättlyssnat, DOCK vill jag påstå att diskanten är för ljus hög in your face, men jag vet inte om det kan vara min Arcam som kanske är boven i det hela. Men man kanske skulle prova byta ut diskanten sätta dit en banddiskant eller något Sedan funderar jag på detta med komponenter .... jag ska experimentera lite för jag har en vanlig luftlindad drossel till bas/mellan och en xcoil till diskanten som ska vara bra enligt många! Men jag undrar om mina öron tål den renheten eller någons för den delen!?
Ibland får jag känslan av att ju "renare" ljud man åstadkommer ju mer fel får man, detta baserar jag på att vissa frekvenser uppfattar öronen som rätt och vi hör inte rätt alla gånger så man får en förvrängd ljudbild av det rena ljudet, och alla fel från inspelningen öppnar upp sig och man får fenomen som knäppningar sus och andra skumma ljud. Jag kanske bara sluddrar enligt vissa men det är så jag uppfattar allt!

Men jag anseer att för dessa kaffepengarna man lägger ner i så ja de är prisvärda och alla som varit inblandade ska självfallet ha en stor eloge!

Edited by - primere on 2004/12/16 08:12:43
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:15:20  Show Profile Send jos a Private Message
Primere,

Förstår vad du menar, jag har lyssnat mycket på alla favoritplattor och det är en jäkla massa detaljer som jag inte hört förut. Mina HFLS-1 har öppnat upp något otroligt. De har lätt spelat över 150h, så mycket bättre tror jag inte att de blir. Jag var lite smått chockad först och funderade på hur de kunde låta så annorlunda än det jag tidigare lyssnat på (tex mina proac-kloner låter som de skulle ha koner av tung, genomblöt papp i jämförelse..).

Jag kanske har haft tur med placering (vet att jag har förhållandevis bra akustik) men allt, verkligen allt låter bättre genom mina HFLS-1. Tråkigare inspelningar som vissa Pearl Jam skivor är nu otroligt skoj att lyssna på. Samtidigt är det också helt magiskt att lyssna på några av spåren från exempelvis High Fidelity No 66 och No68.

En annan kul grej är att jag fick så klara förbättringar när jag började laborera med högtalarplacering och toe-in. Inte för att det lät illa tidigare men när jag tidigare har flyttat runt högtalare och trixat har det mest varit "..Äh, låter ju lika trist som förut. Knappt nån skillnad ju.." Nu är det mer; "..Satan!, det lät kanon förut men nu låter det ännu bättre!!"

Som du hör är jag grymt nöjd men det kan ju faktiskt vara en lyckad kombination av placering, akustik och ljudideal.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:43:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack så mycket, Jos!

Kul att läsa att du är nöjd. HFLS-1 är rakt igenom en vettig konstruktion och det var kul att kunna dra mitt lilla strå till stacken.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:45:54  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Är verkligen nyfiken på HFLS-1. Skulle vara kul att få lyssna på ett par någon gång och se(höra) hur de skulle bli i en match med HFLS-1 vs piP. Båda verkar ju vara fenomenalt prtisvärda och välkonstruerade högtalare.

Jos, vet hur det känns när man hör ljud i inpselningarna man aldrig hört förut. Alla skivor blir helt plötsligt mcuyket roligare att lyssna på, även de man tidigare kanske inte tyckte var så jättebra.
Även placering och akustik kan jag skriva under på att det påverkar ljudet väldigt mycket. 5 cm hit eller dit kan göra stora skillnader. Tror nästan att några av mina ljudmässiga "uppgraderingar" har varit pga av placering och akustikbehandling.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:56:18  Show Profile Send primere a Private Message
Då kommer en liten spontan fråga.... lite missplacerad men det är här disskussionen pågår! Ni säger att placeringen är viktig! Men vad har ni för rekomendationer! Jag har prövat med toein men det ger inget hos mig! Kanske skulle prova att flytta runt dem lite! Kanske dämpa väggen bakom, gipsvägg som dunsar bara man rör vid den
Var bor du Baltazar? Du är välkommen hem till mig om du bor i närheten! Jag bor strax utanför malmö!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/16 :  10:09:59  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tja, jag vet inte riktigt hut HFLS-1 ska placeras men jag tror inte att de ska stå mot bakvägg såsom piP ska göra.

Toe-in har jag i princip alltid tyckt hjälpt hemma hos mig. Fördelen med teo-in är dessutom att det inte blir lika känsligt med första sidoreflexerna samt att jag tycker att sterobilden blir bättre. Lättare att höra instruments palceringar i ljudbilden etc.
Om dina burkar står nära bakväggen är det helt klart rekomenderat att dämpa den. Ca: 1x1.2m har jag fått rekomenderat av Öhman ang. dämpmning bakom piP.

Mvh / Christian

Edit: Bor "tyvärr" i Stockholm men tack för erbjudandet




Edited by - Baltazar on 2004/12/16 11:48:50
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:45:25  Show Profile Send jos a Private Message
Olika toe-in gör stor skillnad hos mig. Störst skillnad blev det på en välinspelad skiva där jag genom toe-in flyttade high-haten(om det nu är den..) från att vara för långt ut åt höger till rätt ställe närmre mitten och bakom sångaren. Kanske ska säga att det hördes att den va på fel ställe innan då man relaterade till de övriga pukorna, cymbaler etc i trumsetet

Jag tror tyvärr att placering är väldigt individuellt, man får flytta och flytta...

Är det mest diskanten du stör dig på Primere? Eller är det något annat i ljudbilden? Synd att du bor i Malmö, hade du bott i huvudstaden hade jag gärna tittat förbi!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/12/16 :  12:02:38  Show Profile Send molsson a Private Message
Intresant vore att låta basporten mynna nedåt, så att man kan ha dem nära bakväg.. Kul experiment.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/16 :  12:14:21  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag har aldrig lyssnat till HFLS-1 men av vad jag har hört om dom tror jag att dom är riktigt bra =)
Jag minns ett disco jag var på i tyskland under en simtävling, dom hade ett par staivare som dom spelade till bristningsgränsen det lät urk =( fattar inte hur dom orkade lyssna =)

ganska mycket OT kanske men jag tror verkligen att om man har rätt grej på rätt plats blir det kanon =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/16 :  12:52:49  Show Profile Send primere a Private Message
Ja det är diskanten som irriterar mig lite smått Jos !
Jag upplever tapp av kontrollen i form av SSSSSS skärande ljud ibland som tex sopihie zelmani hennes skivor mycket SSSS och även alanis morisette! Jag känner inte att jag vill välja musik efter vad anläggningen presterar! Men som jag sa det kan vara förstärkaren som förlorar lite kontroll över diskanten vilket iofs kanske är konstigt då basen hålls stramt och fint, samt mellanregistret är luftigt ! Men nu när jag skriver detta så kanske det är cdn som är off!?
Jag har en relativt ny Arcam a65+ och en gammal hk spelare minns inte exakt vilken!

Iaf om du kommer i närheten JOS är du och alla andra hjärtligt välkommna att göra ett besök!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/16 :  12:55:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
hfls-1 ska ha mycket luft från väggarna....annars är det lätt att basnivåerna skenar iväg....så jag vill säga mycket toe in samt absolut inte nära en vägg

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/12/16 :  13:20:52  Show Profile Send jos a Private Message
Men diskant är ju iofs lättare att fixa när det gäller akustik, så det ska nog gå att lösa. Är filtret enligt baskonstruktionen eller har du modifierat det något? Prova att slänga upp lite markskivor på strategiska ställen, det kanske hjälper.


Själv kör jag med en Philips 963SA uppsamplat till 192khz, Myryad MI120 samt Xindak kablar. Nu är jag iofs ute och letar en trevlig cd-spelare... Xindak FS-1 är för övrigt en otroligt bra högtalarkabel, tror nästan att jag fått en högre ljudnivå med dessa inkopplade.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/16 :  13:53:13  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jos, jag bytte nyss min 963:a mot en billig dv575:a från pioneer. Den är betydligt mer anlytisk än 963:an och samtidigt mer fyllig i basen. Den är inte heller lika mycket "in your face" till karaktären.
Den är även snabbare på att byta spår på cd och kapitel på dvd-skivor. Handahvandet är enklare och fjärren är betydligt bättre.
I mina ögon är det en bättre spelare än 963:an ljud-, -funktions och även handhavandemässigt. Dessutom låter driven ingenting jämfört med min 963:a. Dock käns den långt ifrån lika gedigen som 963:an.

Värd att köpa hem på öppet köp och prova kanske för bra som cd-spelare tycker jag den är?

Sorry om det blev för mycket off-topic.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/16 :  14:17:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
Baltazar du är välkommen att tjuvlyssna hfls-1 hemma hos mig om du vill...dvs gullmarsplan...jag är lite nyfiken på piparna också

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/12/16 :  14:24:29  Show Profile Send jos a Private Message
Jag fattade första gången Balthazar..

Tack för tipset! Dock är jag ute efter en cd-spelare och jag hade inte tänkt att byta ut philipsen, - den funkar helt ok som dvd och ibland vill man ju kolla en rulle Kanske att jag provar att köpa något begagnat för omväxlingens skull, i klassen 5-6000 kr i så fall.
Vad det blir har jag inte funderat på ännu men det kommer...

Nu gick jag ju ännu mer off topic men men..
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/16 :  15:05:21  Show Profile Send primere a Private Message
JOS mitt filter är helt efter schemat inte ändrat det minsta! Jag ska prova mig fram idag och imorgon sedan åk jag när jag prövat
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/12/18 :  21:02:05  Show Profile Send RODA a Private Message
Hej

Høres underlig ut dette med for mye diskant på HFLS-1'an.....
På min er diskanten av typ "bara är der", drar inte uppmärksamhet til seg.
I mitt lille (10 kvm) lytterom hadde jeg problemer med for mye (!) bassnivå. Dette løsade seg når jeg flyttade dom ut 115cm från bakvegg og 60cm från sidovegg. (mätat midt på frontbaffelen).
Blev også nødt å flytte ut stolen från bakvegg.
Alla 1ste refleksjonene er dempet med tepper på veggene og gulvet.
Toe-in er slik at jeg ser litt av innsiden på høgtalarna i lyssningspos.

Tycker HFLS-1 behøver låååååååååååååååång inspelningstid.
Den låter så bra at kostnaden fortonar seg som et skjämt!!

Tror min kommer at forbli en del av min anleggning LENGE!

Dens størsta styrke ligger i den varma klangen, og evnen til å gjøre selv dårlige innspillinger lyssningsbara.

TAKK FÖRR MÖJLIGHETEN!!!

Mvh
Rolf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000