HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursförstärkare med fjärr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/12/10 :  17:03:58  Show Profile Send drkim a Private Message
Finns det någon högkvalitativ hörlursförstärkare med fjärrvolym

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/12/10 :  18:20:45  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Sugden Headmaster finns m/ fjärr

/U.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/10 :  18:21:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
drkim: Det är väldigt tunnt på den här fronten. Men det finns ett par modeller som har fjärr. från ett Italienskt företag som heter Rudistor. De tillverkar dock high-end hörlursförstärkare och de två modeller som har fjärr eller man kan få fjärr till kostar 1200 och 1600 euro. De ska dock låta VÄLDIGT BRA av vad jag hört från head-fi. Ser väldigt välbyggda ut också.

Ett annat alternativ är ju försteg med bra hörlursförstärkare inbyggd. Det finns det några stycken av..

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/12/10 :  18:41:01  Show Profile Send drkim a Private Message
Ok tackar för svaren så här långt - jag är mycket nöjd med mitt Densen försteg så att byta detta är inte aktuellt i dagsläget och Rudistor var nog en "aningen" för dyrt - någon som vet vad Sugden Headmaster kostar Var man får tag i denna i vårt avlånga land De versioner jag sett på engelska websidor verkar inte vara med fjärr - är det ett tillval

Undrar om man kan få Harmony Design att tillverka en specialversion

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/10 :  20:50:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
drkim: Jag har faktiskt ägt en Headmaster En mycket trevlig och välbyggd lurstärkare som egentligen är ett försteg med hörlursutgång. Om du gillar ett musikaliskt och lite varmare ljud så är nog en Headmaster det rätta valet för dig.
Till min headmaster fanns det ingen fjärr, men på dom som säljs idag har en fjärr tillkommit.
Jag har för mig att jag nyss hörde att någon hade börjat distributera Sugden i Sverige, men jag kommer inte ihåg vem det var. Någon som vet?
I Danmark är i alla fall distributören http://www.audioconsult.dk/ och där kostar Headmastern 6600 dkr inkl. fjärr.

Att få Harmony Design att tillverka en specialversion är nog inte helt omöjligt...dock kanske priset blir ganska högt...

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/12/10 :  21:47:00  Show Profile Send drkim a Private Message
Oki - tackar för all hjälp, jag har skickat iväg ett mail till Harmony Design, får se vad dom säger..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/12/14 :  01:39:26  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej alla intresserade, jag har nu fått svar från Mattias - han skriver:

quote:
Hej,

Det går bra att få fjärrvolym. Dock inte med vederbörlig skönhet: Den volymkontroll som används i Ear 90 finns med motor. Denna motor kan styras från en omkopplare som placeras nära lurarna. I praktiken betyder detta att en av utgångarna ersättas med en kontakt till vilken en sladd kopplas. Denna sladd sätts enklast fast på lurkablen och slutar vid en liten omkopplare som då förslagsvis sitter på lurkabeln nära lurarna.

Pris + 600 kr, exklusive sladden med omkopplare, men ink den kontakt som monteras på sladden. + 1200 kr ink denna sladd. (Det skall ju se snyggt ut, därav det höga priset. Att montera en omkopplare i ena ändan på en sladd och en kontakt i andra ändan är ju ganska enkelt.)

Mvh
Mattias Stridbeck

Jag hade ju hoppats på en trådlös fjärr och vid en förfrågan om en sådan så skriver han:

quote:
Trådlös fjärr är lite knepigare. Att göra en st sådan blir alldeles för dyrt.

Mvh
Mattias

Så det blir nog att resa på sig för att höja och sänka volymen är jag rädd

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/12/14 01:43:53
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/14 :  15:18:05  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Varför skulle det vara så dyrt med trådlös fjärr?
Varenda skräpstereo har ju trådlös fjärr.
Den dyra delen är att konstruerar fjärrdelen, så där är det billigre att köra med en färdig standardfjärr även om den kanske blir en aning fulare.
Då behöver man bara konstruera mottagardelen, och det är mest mjukvara som skall konstrueras.

Kanske är det för trångt i deras konstruktion för att få plats med den extra hårdvara som behövs. Eller så är det utvecklingskostnaden som blir för hög för ett företag med små volymer.
Hm, undrar om jag skall lägga till fjärrkontroll till listan på features i min kommande DIY.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:28:08  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja - jag vet faktiskt inte, men eftersom en av uppgraderingarna på Ear 90 är just volymkontrollen - så kan jag tänka mig att det blir dyrt att hitta en motordriven av hög kvalitet, plus att motor och styrning måste få plats i lådan precis som du är inne på silvervarg. Om inte så måste lådan förstoras eller i bästa fall omdisponeras. Bara spekulationer men detta kan vara anledningen.

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:47:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
I Sverige är det Audioconnections som har distributionen av Sugden...

info@audioconnection.se

/Martin
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:54:09  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Om stärkeren kan monteres med ett motorpotmeter, då är det bara at montere inn en Remote-1 från http://electronics.dantimax.dk/Kits/index.html

/U.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/12/16 :  10:41:58  Show Profile Send karlstorck a Private Message
quote:
I Sverige är det Audioconnections som har distributionen av Sugden...

info@audioconnection.se

/Martin

Är det någon som varit i kontakt med dem angående återförsäljare av Sugden?

Kalle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000