HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Nätfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/12/14 :  04:25:22  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Jag har läst en del här på forumet men begriper intet. De flesta verkar vara advandgardeholistiska elingenjörer medan jag verklingen inte har en enda insikt om sladdar, kopplingar och elkrisitet. Kan någon hjälpa mig att reda ut och sammanfatta detta på ett pedagogiskt och enkelt sett? Jag har i alla fall förstått att det ibland är bra med nätfilter och ibland inte. Dessutom verkar det finnas en uppsjö av el/nätprodukter såsom nätlister, filter, powerplants och allt vad det heter, som alla är bra på sitt sätt, under vissa premisser och givna kombinationer.

Nu har jag en anläggning med CD-spelare och förstärkare, vars kablar bildar ett enda kaos av sladdar där de sammanstrålar med kablar från tv, xbox, dator och video - allt ihoptrasslat i en enda stor knöl av kontakter staplade på varandra. Dessutom bor jag i en gammal kåk vars ledningar säkert inte är de bästa. Detta torde väl få den mest härdade, tekniskt medvetne audiophil att tappa sin monockel och för den kosmiska balansens skull ömt och mjukt förklara allvaret i situationen och peka ut vilka lämpliga åtgärder som ska vidtas, i vilken ordning och varför.

Jag tänker också ha en separat hörlursanläggning med min Opera 2.2 som signalkälla, alltså cd, hörlursförstärkare och hörlur. Skulle en sån därn Ultimate Outlet kunna vara bra där?

Xindak FP-1 är bra för mig, har jag förstått, så ett exemplar av denna inhandlas typ nu, till Operan. Men som sagt, filter, renare och allt vad det heter - vad, när, hur, varför?

Tack för att ni finns.

Edited by - Bysheon on 2004/12/14 04:49:31

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/14 :  08:52:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Regel nr 1: Erkänn aldrig att du inget begriper.
Regel nr. 2: Utryck åsikter om allting som du inte begriper.
De är så man vinner respekt och det är så jag brukar göra.

Nätfilter tycker jag är överkurs.
Det är omöjligt att säga hur mycket dom kommer att påverka. Det beror på hur bra nätdelar det sitter i dina apparater samt naturligtvis på nätfiltrets kvalitet, samt i övrigt hur mycket störningar du har. Ibland verkar dom göra mer skada än nytta.
Sådana här prylar liksom kablar måste man låna eller ta på öppet köp för att testa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/12/14 :  09:41:50  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Björn-Ola>> Jag vet. Du har alldeles rätt i att öppet köp är särskilt lämligt för att testa just nätfilter. Det är helt korrekt.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/12/14 :  15:17:11  Show Profile
Jag köpte ett filter från Kina. Yinboa/Rosevoix 400 tror jag det heter.
Det man slås av så där direkt är att allt är knäpptyst, inte en tillstymelse till något brus.
Jag känner mig kanonnöjd i alla fall, sen är ju allt skyddat mot blixtar och annat otyg.

Klicka på länken i min signatur och titta längst ner så är det en bild :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/12/14 15:18:31
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2004/12/14 :  19:30:03  Show Profile Send JonasY a Private Message
Martin.M: Om man köper från Kina, tar de svenska kontakter då?

Kontakten på bilden i ditt galleri var ... annorlunda nämnligen :) Vad jag förstår kostar ett sådant filter inte allt för mycket. Jag har också lite problem med att det brusar ur högtalarna (och hörlurarna).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/12/15 :  01:00:19  Show Profile
En del tar tydligen svenska kontakter, dock inte mitt filter.
Men det finns ju en uppsjö, hur mycket som helst.
Själv kör jag dock med kinakontakter, kostar bara extra med svenska

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/15 :  18:01:35  Show Profile Send marbrink a Private Message
En del kan nog ett nätfilter göra i en anläggning, speciellt på en hörlursanläggning. Men det är en del faktorer som spelar in som t.ex. kvalitét på ström och anläggning och givetvis vilket nätfilter man köper.
I en hörlursanläggning kan nog ett bra nätfilter vara pricken över i:et! man kan ju inte lägga pengar på akustik i en hörlursanläggning
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/12/15 :  19:16:35  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
man kan ju inte lägga pengar på akustik i en hörlursanläggning

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2004/12/16 :  23:02:20  Show Profile Send JonasY a Private Message
marbrink/Cyber: Kanske kan man plastikoperera öronen för bästa akustik? :-)

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000