HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hur vanligt är hårddiskhaveri på iPod?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:09:56  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Har lite funderat på att skaffa en iPod eller motsvarande, 20G eller 40G. Man skulle få plats för hela sin musiksamling på den, men då är det ju mindre kul om hårddisken går sönder (och man tvingas rippa alla skivor igen ;)).
Är det vanligt att de små hårddiskarna havererar? Mera eller mindre vanligt än på vanliga desktopskivor?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/09 :  23:38:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har ingen anning om kvalitén på HDn i IPod (om det nu enbart är EN modell som används, på produkter som IPod kan ju innehållet variera även om storleken är densamma) men den lär väl inte vara sämre än en vanlig 2.5" HD (den typ som används i mindre laptops) och de är ganska pålitliga så vitt jag vet. Det är nog större risk att något annat går sönder pga att man ex. tappar den, den blir blöt eller man helt enkelt glömmer den någonstans (alltid en risk med bärbara apparater).

Däremot så undrar jag varför du skulle behöva rippa allt igen? Varför inte helt enkelt lämna en kopia av musiken på din vanliga dator? Om HDn går sönder så gäller väl förhoppningsvis garantin och sedan kan man bara kopiera över allt igen.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/12/09 :  23:55:07  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Om du använder iTunes på "standardsättet" med automatisk synk så är hårddisken i iPoden bara en kopia på det som ligger i iTunes på din dator. I det läget är det alltså mycket viktigare att disken håller i din dator än i spelaren. Jag har tömt min iPod ett par ggr utan problem, vid första uppkopplingen synkas musiken bara över igen...

Däremot om du använder den som ren datadisk så är det som vilken hårddisk som helst... För du tar väl alltid backup på din dator?

/P
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/12/10 :  00:35:14  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har faktiskt inte hört talats om någon iPod HD som havererat. Du kan även ställa frågan på 99mac.com som är nordens största Macforum.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/12/10 :  23:47:22  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Det bästa sättet att kolla hur en mac produkt håller etc är att gå till

14@67.SH1XaLPDE6c.1@.efb9281" target="_blank">http://discussions.info.apple.com/webx?14@67.SH1XaLPDE6c.1@.efb9281

ärenåt med en release så blir det ett himla liv på dom här forumena - sök!

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:33:32  Show Profile Send lenwac a Private Message
Min hårddisk (iPod mini) har havererat.
Blixtsnabb sevice från Apple.
Tog mindre än en vecka innan en ny utbytes anlände med bud.
Bara att koppla in den till iTunes så fixade sig allt till det bästa.
/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/27 :  22:58:46  Show Profile Send Patrik a Private Message
forken, gå dit du köpte den och byt ut den.

Köpte själv en 40GB/4G för några månader sedan. Har använt den väldigt mycket och är oehört nöjd. Den har hängt sig två gånger under tiden.
Med ett par ordentliga lurar till så blir det faktiskt riktigt, riktigt bra.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/02 :  17:06:18  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
har haft ipod 15/3g i ca ett år, har inte haft några problem överhuvudtaget, tycker det är en fantastisk maskin.. De klagomål mina polare har är på batteritiden, just för 3g är att den inte håller mer än 6-7h, men det är ju en "specad" flaw.. dvs apple hymlar inte med det.

Just sen att burkarna kan strula är nog inte speciellt konstigt med tanke på att det är en liten HD som är tänkt att vara portabel, just diskarna kan väl tänkas inte tål speciellt hård användning, man får vara försiktig med sin dyrgrip... o ha en ordentlig backup, som på alla andra system man kör.

Edited by - ollilaboratories on 2005/01/02 17:08:23
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/01/03 :  02:22:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message
forken:
Jag tycker också att du skall göra en total återställning om du inte har gjort det. Om det inte funkar lämnar man in den för utbyte. Inget konstigt med att ett ex kan ha problem. Har 3 i familjen utan några som helst problem. Så ge den en chans och klaga sedan om nästa inte funkar efter utbytet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2005/01/03 :  11:08:02  Show Profile Send keefan a Private Message
Tjena,

Hårddiken kraschade på Min 20 Gb I-pod . Uppdträdde först konstigt i en månad eller så, sen var det slut på den.

Men, garantin fanns kvar och Apple / UPS fixade det väldigt snabbt och enkelt.

/K
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000