HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Julklapp till mig själv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emp
Member

127 Posts

Posted - 2004/12/09 :  16:28:33  Show Profile Send emp a Private Message
Råkade surfa in på Harmony Designs hemsida och såg att de erbjöd en uppgradering till min kära Ear90, svag människa som jag är så har jag skickat in min förstärkare och bör få tillbaka den nästa vecka.

Återkommer med lyssningsintryck med mera.

Undrar bara om någon annan har råkat skicka iväg sin Ear90 för uppgradering.

(Uppgraderingen består utav en 24-stegs volymkontroll av Elma samt lite nya kretsar i nätdelen.)

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/12/09 :  17:04:04  Show Profile Send Cyber a Private Message
Noterade oxå att Harmony Design Ear 90 har blivit uppgraderad och funderat över vad uppgraderingen kan innebära för ljudet? Jag lyssnade på kombinationen Harmony Designs Ear 90 och Sennheiser HD 650 (Har ett par själv) på Malmö-mässan förra året och tycker att kombinationen var klart prisvärd då. Det ska bli kul att höra dina lyssningsintryck efter uppgraderingen (Är på jakt efter ett hörlurssteg )
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/12/29 :  08:46:34  Show Profile Send Cyber a Private Message
emp, har du fått din julklapp än? Är nyfiken på att få höra dina lyssningsintryck
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/30 :  09:44:24  Show Profile Send Aton a Private Message
Elvis verkar ha lämnat byggnaden. Synd, vore intressant med en uppföljning.
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2005/01/03 :  11:56:06  Show Profile Send emp a Private Message
Har varit utomlands (Phuket.. :x). Men nu jag är hemma (oskadd för övrigt).

Totalt har jag lyssnat kring 10-15 timmar på stärkaren efter uppgraderingen (som gick väldigt snabbt och smärtfritt).
Jag vill inte bli djupt ingående och bolla med ord jag inte förstår.

Lite kort om min anläggning: Arcam CD72 -> Specialgjord RCA->XLR-signalkabel -> Balanserad och uppgraderad (duh) Ear90 -> Sennheiser HD650 (originalsnöre).

Den största skillnaden är (enligt mig) att dynamiken blev större, bakgrunden känns (hörs?) tystare och detaljer framträder bättre.
Och basen har ett lite större tryck i och med detta. Diskanten är klarare men utan att den är uttröttande eller påträngande.
Sammanfattat kan jag säga att musiken känns roligare att lyssna på efter uppgraderingen i och med det lilla extra trycket i botten och att närvaron känns lite större i och med att detaljerna är mer framträdande.

Nackdelen är att volymenkontrollen kan ställa till med problem. På vissa skivor hade jag önskat att det fanns ett steg emellan.

Men sammanfattat skulle jag säga förbättringen i ljudet väger upp nackdelen.
Nu ska man väl börja se sig om för ny kabel till HD650 och då är man klar med hörlursanläggningen. För någon gång slutar man väl uppgradera... ;)

Edited by - emp on 2005/01/03 11:57:28
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/01/06 :  17:32:02  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack för intressant läsning Hoppas den uppgraderade versionen demas på kommande HiFi-mässa så man kan få chansen att lyssna
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/01/07 :  14:25:29  Show Profile Send John a Private Message
Vore kul att se en direkt jämförande test mellan uppgraderad och orginal!

Vad kostade uppgraderingen förresten?

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000