HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 satsa på hörlurssteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/11/09 :  22:00:51  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Jag har ett par Grado SR80.
Jag är lite nyfiken på hur pass stor skillnad en hörlursförstärkare kan göra?
Nu driver jag lurarna oftast med min sony-reciever...
Någon som kan rekomendera en bra hörlursförstärkare kanske om det nu kan göra stor skillnad..
Kanske ska tillägga att jag inte direkt tänkt lägga ut mer pengar på en lurförstärkare än vad jag gav för lurarna...

MVH Andreas

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/11/09 :  22:57:17  Show Profile Send berglund a Private Message
Har en klon av Grados hörlurföstärkare som en på Forumet byggt. Ett klart lyft jämfört med utgången på CD och reciver.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/10 :  04:33:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Min erfarenhet är att en separat lurstärkare ger ett klart lyft mot att använda den i förstärkaren inbyggda motsvarigheten.
Hur mycket kan du tänka dig att satsa?

Bravo
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/11/10 :  17:13:01  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
tja, jag har inte tänkt alls, lite nyfiken bara vilka möjligheter som finns :)
säg att jag satsar 1000 kr då? kan jag få nått hyffsat för det. hur mycket ska man satsa för o få mest valuta för pengarna? 3000? 10000?`

MVH Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/11/11 :  09:48:30  Show Profile Send Lurman a Private Message
En lurstärkare är oftast ett lyft, men ett par SR80 är ganska lättdrivna och låter bra ur det mesta, så det är inte säkert att du märker så mycket med en enkel lurstärkare. Beror naturligtvis på kvalitén på reciverns hörlursuttag och källan också... De bästa är kanske att låna hem någonting och testa om du har möjlighet. Då får du ju veta om det är värt att satsa slantar, eller om det är bättre att uppgradera något annat.

Hmmm... För 1000:- är det kanske enklast att bygga något själv (www.headwize.com), eller köpa begagnat, men i alla fall headsave (www.headsave.com) säljer ju prylar inom det intervallet och har fått bra omdömen (har inte testat någon själv). Dessutom finns/fanns det ju någon på hififorum som byggde RA1-kloner (och som kanske kan tänka sig att tillverka en till ?)

Går man lite upp i prislägen (3-4000:-) hittar vi ju tex X-can (Musical Fidelity), Corda (www.meier-audio.de) och Harmony Design (www.harmonydesign.se) som alla tillverkar bra lurstärkare. En annan tillverkare som säga ge väldigt bra resultat med just Grado-lurar är ju annars Kevin Gilmore (www.headamp.com), men eftersom jag själv inte är så förtjust i Grado har jag inte testat någon. Hans design finns ju dessutom upplagd på headwize om du är intresserad av att bygga något själv.

Hoppas du fick något att tänka på.

/L
Go to Top of Page

dogday
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/01/03 :  01:39:28  Show Profile Send dogday a Private Message
jag har en Gilmore V2. har iofs inte provat någon annan förstärkare, så min 'relativism' är låg, men jag gillar den skarpt, och den har fått bra recensioner. bra med V2:an är också att den har två 'inputs' och dessutom fungerar som förförstäkare (dvs. har en förstärkt output).

E-MU 1212m --> Gilmore V2 --> DT-880
(på G: nya kablar när jag har råd)
http://www.audioscrobbler.com/user/emillofman/

Edited by - dogday on 2005/01/03 01:39:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000