HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 hitta bra datorljudkort? och hörlursförstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjoben
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:00:22  Show Profile  Visit bjoben's Homepage Send bjoben a Private Message
hej
jag är ute efter ett ljudkort till datorn där jag hade tänkt koppla in en hörlursförstärkare av modell Ear90 eller xcanv3.
Det jag behöver är simplaste möjliga audifilkortet :-) inget studiorack.
jag har tittat på Juli@ och M-audio 2496.
jag behöver minst två utgångar (höger/vänster) men helst 2 till...

Har någon jämfört dessa kort? låter dom bra? funkar något speciellt bra till Ear90 eller xcan? kan man bli nöjd med detta.

Juli@-kortet ser ju bra ut men är inte lika berömt som m-audiokortet, vågar man satsa på det? finns det något annat kort som jag inte får missa?

Finns det nåt annat "dataljudsforum"-forum där jag fråga?

/b

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:37:16  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
titta på www.komplett.se ljudkorten från terratec är grymt bra!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/11/05 :  17:33:23  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Kör själv, Terratec 6Fire LT. kostar runt 1500. riktigt bra kort
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:09:13  Show Profile Send soren a Private Message

Det finns säkert många ljudkort som passar .. jag skulle gå på ett M-Audio då det är väl beprövat av alla HTPC ägare runt om i världen.

Det du skall kolla upp är att drivrutinerna till kortet inte samplar om cd ljud (44.1) till 48 KHz. De måste även klara av att hantera ASIO eller Kernel Streaming... wave out och directsound låter skit då windowsmixern är inblandad.

Tips på bra spelare .. www.foobar2000.com .. välj specialinstallation och kryssa för kernel streaming!

HTPC forumet på www.avsforum.com inneåller svar på allt du kan komma på att fråga om ljudkort :)


/Sören
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:37:50  Show Profile Send Kaleid a Private Message
EMU 1212M:
http://www.emu.com/products/product.asp?maincategory=754&category=754&product=2209

Mäter nästan lika bra som ett Lynx 2 kort ifall jag minns rätt.
Go to Top of Page

dogday
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/01/03 :  01:31:59  Show Profile Send dogday a Private Message
köp ett E-MU (004 el. 1212m). jag har spenderat massor av tid på head-fi för att komma fram tilla tt det är det bästa i PC-ljud runt tusenlappen (och förmodligen en bra bit upp). köpte en 1212m och är jävligt nöjd.

E-MU 1212m --> Gilmore V2 --> DT-880
(på G: nya kablar när jag har råd)
http://www.audioscrobbler.com/user/emillofman/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000