Author |
Topic |
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 15:11:43
|
Hej!
Ledsen att titeln på tråden är lite dålig men kom inte på något bättre.
Saken är den att jag har följande system:
Esound CD-e5 Primare I20 Monitor Audio Silver 5i
Högtalarkablar och signalkablar är Neotech och nätkablar är Transparent och Supra.
Själv tycker jag systemet är lite felbalanserat. Ett par bättre högtalare hade varit kul om man hade sagt så.
Det jag bla saknar idag är det där riktiga "släppet" i mellanregistret. Det låter lite instängt och grumligt ibland. Så min fråga är hur bra högtalare jag kan skaffa utan att avslöja brister i elektroniken? Hur mycket behöver jag lägga för att det skall släppa i mitt mellanregister?
Mvh
Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 15:53:12
|
Tjena Peter!
Jag lyssnade på Monitor Audio GR 20 igår, matad av Primare I21 och Arcam-cd och det lät alldeles utmärkt i mitt tycke. Självklart blev det ännu bättre med dyrare elektronik, men så är det ju alltid. Så ja, GR 20 kan kanske vara en idé om du trivs med attacken och drivet hos Monitor Audio, men vill ha bättre "släpp" och upplösning än du har nu. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 16:09:19
|
Wilson audio gjorde en liten "kupp" nyligen på mässor där de drev en dyr wilson högtalare med bla en ipod och ett billigt parasoundsteg...enl många sopade det systemet mattan med en lika dyr konkurrent högtalare med krellelektronik-högtalarna är rätt viktiga med andra ord- men förstärkaren ska ju kunna orka driva dem och högtalarna ska ju gå ihop med rummet. |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 16:09:24
|
quote:
Jag lyssnade på Monitor Audio GR 20 igår, quote:
Finns ett demoex hos Lyssna i Ystad för en bra peng. Om du vill spara lite pengar. |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 17:07:59
|
drgreen: Mässor är ju som bekant det bästa stället att utvärdera system... |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 17:39:14
|
För att svara på frågan så tycker jag nog att du ska ta en titt på Audiovector Mi3/Mi3 Super, men det kanske inte är din kopp te!? Eller varför inte en bra stativare!? |
Edited by - yudansha on 2004/12/09 17:40:59 |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 18:09:06
|
Normalt brukar jag försöka ge rekommendationer så objektivt som möjligt, men i detta specifika fall kan jag faktikt kosta på mig att bli lite subjektiv, då vi verkar ha liknande önskemål. Jag äger och gillar B&W högtalare på grund av höga krav på just mellanregistersläpp. Om vi fokuserar på just mellanregister så tycker jag att B&W ger generellt sett mycket för pengarna jämfört med andra högtalare i motsvarande prisklass. Det gäller de flesta av deras modeller och serier som jag lyssnat på. Jag känner inte till Monitor audios högtalare något vidare, men jag lyssnade på en enklare variant för några år sedan och den accentuerade bas och diskant på bekostnad av mellanregister. |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 20:06:45
|
Ett par B&W 705 vore helt klart värda en provlyssning tycker jag. |
eof Min anläggning |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 20:57:02
|
JM lab electra har ett grymt mellanregister men B&W N803/804 är oxå mycket bra på denna punkt, AV Mi3 super är oxå en trevlig högtalare...Svaret på din fråga kan endast du själv ge. Är du nöjd med elektroniken och vill lägga pengar på nya högtalare så skulle jag fundera ut hur mycket jag har råd att ge (x kr)och sedan lyssna på så många alternativ som möjligt upp till tex x+10000kr. Lyssna gärna på flera olika högtalare i samma affär och kora en vinnare per affär. När du sedan har ett fåtal vinnare kvar, låna hem och se om de passar med din elektronik och i ditt rum. Varför skall du då lyssna på högtalare för 10kkr mer än du tycker dig ha råd med? jo för att du sitter med ett par bra högtalare idag och skall du uppgradera från dessa så skall du verkligen veta att du inte vill byta om tex tre år igen. Ibland måste man låta sina köp spräcka budgeten för att inte vilja byta igen innan du hunnit spela in dem... Ett par högtalare kan du ju ha i 20 år om du verkligen blir nöjd med dem...Lycka till!
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 08:07:36
|
Tack för alla era svaren! Frågan jag ställde är ju lite flummig.
Jag har lyssnat på Audiovectors Mi3s serie och även Monitor Audio GR20 som verkar ha ett ljud som jag gillar. Men det verkar som om alla föreslår högtalare i 15-30000:- klassen. Det är ingen risk att jag hör bristerna i min elektronik och kablage om jag skaffar ett par högtalare för 30000:-? Lite flummig fråga som kanske bara jag kan svara på genom att lyssna själv.......
Tack för hjälpen!
Mvh
Peter
|
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
tobiasl
Member
95 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 08:17:09
|
Hej,
Titta på medlemmarnas system "tobiasl". Mitt system fungerar utmärkt med vald elektronik även om den är långt billigare än mina högtalare.
Givetvis är det tycke och smak som avgör. Lyssna på.
/Tobias |
Tobiasl Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036 |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 11:20:26
|
Hej peter_gbg!
Är det inte ett lite konsigt angreppssätt att "välja högtalare så att bristerna i elektroniken inte framgår"? Då kompenserar du ju bara ett fel med ett annat, som att ta sig en återställare dagen efter typ.
Mitt tips är att hiva de apparater som verkar vara de största bovarna. Ersätt dessa med bättre musikåtergivare, så kan du ju sedan välja bland en större mängd bra högtalare. Vettiga högtalare byggs bl.a. av Ino Audio, Mumma Audio, B&W och även Dali har väl en del prisvärt.
MVH |
Erik Andersson for president! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 11:24:59
|
Lägg till Dynaudio, Audiovector och AE. Mycket bra tillverkare. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 12:08:00
|
Håller med MrEkan, verkar märkligt att försöka maskera källa+förstärkares fel med en högtalare med ännu mer fel. Man vill väl försöka minimera det totala felet i anläggningen och då är det oftast (alltid?) högtalaren (och rummet den står i) som står för största felet, min rekommendation blir alltså att satsa på bästa möjliga högtalare.
Högtalarrekommendationer måste ju göras med budget och behov (ljudtryck, frekvensomfång, storlek, WAF, etc.) i tankarna men Ino piP är en het kandidat som redan nämnts. För att komma med något som inte ännu nämnts i tråden kan du titta på Spendor, jag gillar deras S9 men de har flera bra modeller. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 12:12:06
|
Gällande Mr Ekans tips om att "hiva de apparater som verkar vara de stärsta bovarna" så nja... ta det med en nypa salt tycker jag. Tror nog att det är bra elektronik du har och det verkar inte precis som att du är missnöjd med de grejerna i dagsläget. Jag säger: Du kan absolut uppgradera högtalarna utan att byta varken cd eller förstärkare!
Sedan, högatalare på 30 papp och mer? Tja, det är ju inte så att det finns en magisk gräns som säger stopp just vid en särskild summa pengar. Man kan säkert hitta även så pass dyra högtalare som klarar sig med din elektronik. Min erfarenhet är dock att när man kommer upp i såna prisklasser ställer ofta högtalarna ganska hårda och specifika krav på elektroniken (vilket inte alltid behöver innebära "jättedyrt", men ofta lite åt det hållet).
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 13:09:20
|
quote: Sedan, högatalare på 30 papp och mer? Tja, det är ju inte så att det finns en magisk gräns som säger stopp just vid en särskild summa pengar. Man kan säkert hitta även så pass dyra högtalare som klarar sig med din elektronik. Min erfarenhet är dock att när man kommer upp i såna prisklasser ställer ofta högtalarna ganska hårda och specifika krav på elektroniken (vilket inte alltid behöver innebära "jättedyrt", men ofta lite åt det hållet).
Inser du inte att du faktiskt påstår samma sak som jag? Bra högtalare ställer krav på elektroniken, så enkelt är det. Betr. detta specifika fall har jag ingen uppfattning, då jag endast hört Primare, och detta bara på mässor.
MVH |
Erik Andersson for president! |
|
|
drgreen
946 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 13:22:20
|
Yudansha...så är det ju inte alls Och om du läser vidare så har jag för mej att jag antyder något om att prova själv.. Vad jag menade var att man kanske inte alltid skall gå på någon konstig procentregel (påhejjad av hifipressen??) om hur mkt som skall läggas på respektive produktkategori...
OT-svart bälte i hifi?? |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 13:40:01
|
drgreen: Det finns många konstiga procentsatser ivrigt påhejade av respektive förespråkare. Det finns såklart många sätt att balansera sitt system och att högtalarna tar upp störst del av budgeten är ett, även om jag själv finner signalkällan viktig att välja med omsorg. Men alla delar spelar såklart roll och priset är inte måttet på prestanda, inte ens vad gäller högtalare!
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 14:37:00
|
Mr Ekan: "Inser du inte att du faktiskt påstår samma sak som jag? Bra högtalare ställer krav på elektroniken, så enkelt är det. Betr. detta specifika fall har jag ingen uppfattning, då jag endast hört Primare, och detta bara på mässor."
Nja, jag säger inte riktigt samma sak som du eftersom jag inte tycker att han ska "hiva ut" sin elektronik till att börja med, utan istället börja med en uppgradering av högtalarna. Och att det då finns många bra alternativ upp till ca 25 papp nypris.
|
|
|
drgreen
946 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 15:28:38
|
Jupp jag håller med... att satsa mer på högtalarna behöver ju inte heller nödvändigtvis betyda bara i kronor utan snarare "prestanda" sen är min erfarenhet ofta att det är ett mer linjärt samband mellan kostnad på högtalare och välljud än i andra kategorier-men som alltid finns ju undantag-dessutom är det ju viktigare att matcha högtalarna till elektroniken och rummet än tex källan till förstärkarna (även här finns ju naturligtvis undantag...). Sen finns det ju dom som tycker att sladdarna emellan grejerna är viktigast- så återigen-bilda sig en egen uppfattning är nog bäst. |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/12/10 : 18:46:26
|
Peter_gbg>
Om du vill ha det där riktiga "släppet" från högtalarna så anser jag att du ska försöka hitta någon lättdriven högtalare. En svag förstärkare ihop med en högtalare som behöver pulver brukar låta just instängt. Din förstärkare är tillräckligt kraftfull för många högtalare, men man ska inte heller överdriva.. Kolla upp t ex Audiovector. Men glöm Dynaudio...direkt |
kabelskitsnackare
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 00:18:46
|
Instämmer med Sampix,Audiovector kan vara något. Fördelen med detta märke att det inte behöver varken ett kärnkraftverk effekt mässigt och att de låter bra även med lite enklare elektronik, dvs är inte så elektronik krävande som en del andra märken. Sen finns det naturligtsvis en uppsjö av andra högtalare också som kan vara något, så du lär få lyssna runt en del |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
|
Topic |
|