HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amunds cd spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/08 :  10:30:11  Show Profile Send primere a Private Message
Hej
Någon som vet vad man kan få tag på denna sony spelare? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22771&whichpage=3
Och vad kostar denna ny samt begagnad?
Någon som har några lyssningsintryck? Kategori? Lofi midfi hifi Highend *S*
Skulle själv tro att lofi samt highend är uteslutna!

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/08 :  14:57:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Jag har storebror X5000 som transport.
Låter bra, men det finns ett irriterande fel på min.
Jag köpte den begagnad, så jag vet inte vad den fått utstå.
När jag spelar dom första minuterna på en skiva, så kan det ibland uppstå ett poppande ljud i högtalarna. Efter några minuter försvinner fenomenet, och resten av skivan spelas felfritt.
Jag får intrycket av att det är ett läsfel. Felet finns redan i den digitala delen, eftersom det inte spelar någon roll om jag ansluter spelaren digitalt eller analogt.
Problemet kommer och går, och det verkar försvinna efter att man spelat några skivor.
Jag vet inte om det är ett typiskt fel. Förmodligen inte.
Jag hade den inne på service-verkstad, men där kunde dom inte spåra fenomenet, och dom hade aldrig hört talas om det tidigare heller.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/12/08 :  15:23:18  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag skrev det jag kunde om den i ett PM till dig

Det felet som Björn-Ola har på sin storebror har jag inte upplevt på min.
Därimot så kan den ta irriterande lång söktid på olika skivor.

Hur den låter som ren cd kan jag inte uttala mig om då jag bara använt den som transport, och det jobbet gör den helt ok.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/12/08 :  15:44:34  Show Profile Send luften a Private Message
CDP-X3000 har samma DAC som CDP-XA50ES, likaså har den samma "current pulse dac" som för övrigt användes i nästan alla sony spelare på den tiden. (från xa20es - scd-1).
Op amparna är ad712, och på utgångarna verkar det sitta vanliga elektrolytkondensatorer (cdp-xa50es är en dc-kopplad konstruktion med en servo-op). Digitalfiltret är ej heller samma som på xa50es, men jag vet inte vad skillnaden är.

Har sett en till salu på något norkst hififorum, men minns inte var, och den är knappast kvar heller, var väl nån vecka sen.

//air
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/12/08 :  16:42:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"Luften", stämmer verkligen det där med att det sitter samma DAC i alla de spelarna?

Jag har bestämt för mig att det är olika DAC'ar men samma teknologi i de där spelarna. Jag tar mig en koll senare ikväll för det var intressant.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/12/08 :  17:13:51  Show Profile Send luften a Private Message
Pac: Det är egentligen ingen "dac", utan den sitter efter den egentliga DACen. DACen är inte samma i alla spelare, men cdp-x3000 har samma som xa50es. Dock har dom annat Digital filter som sitter innan DACen.

Sonys "Current Pulse DAC" (CXA8042AS) sitter dock i alla dessa spelare. Minns inte riktigt vad den har för uppgift, men den går bra att koppla förbi. Detta görs exempelvis på en xa50es hos lcaudio.dk --> http://213.237.39.2/com/index.php?page=68

För att citera "ergo" på diyaudio.com:
"The first one is double balanced voltage output DAC which is followed by what Sony calls a CURRENT PULSE DAC. This last DAC takes the voltage signal and converts it to current signal."

Hoppas det blev någotsånär klart vad jag menar

EDIT: Smärre korrigeringar.

//air

Edited by - luften on 2004/12/08 17:15:56
Go to Top of Page

phd
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/12/08 :  20:10:09  Show Profile Send phd a Private Message
Ack, du är inte ensam om att vara ute efter den sonyspelaren, jäkligt läcker är den.
Verkar vara klurigt att få tag i den dock, tror inte den tillverkas längre (?)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/08 :  20:26:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
Och jag som har haft 2

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/08 :  21:09:01  Show Profile Send primere a Private Message
Jag måste tacka er alla för bra info samt säljesannonser! Fortsätt gärna pma om ni hittar något!
Jag försöker jaga rätt på en och har mailat lite får se om jag kommer fram till en vettig lösning! Så rapporterar jag när eller om jag får tag på en
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/09 :  05:07:24  Show Profile Send edison a Private Message
Min har funkat bra förutom att i början av dess liv, med nåt år emellan så tystnade vänster respektive höger kanal.
Nån IC byttes, "samma" båda gångerna, för att få liv i den igen.Senaste felet var för typ 5 år sen.

Kommer sitta långt inne innan den blir till salu, det är klart ;-) !!!

phd:
Den är ur tillverkning sen runt sekelskiftet...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/12/09 :  21:21:37  Show Profile Send MaS a Private Message
och jag har dennnnna

grym spelare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16768&SearchTerms=,

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/09 :  23:15:24  Show Profile Send edison a Private Message
MaS:

Hmmm...nog är CDP-X5000ES nåt annat än CDP-X3000ES...(nog lite bättre eller...?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/12/10 :  16:45:40  Show Profile Send MaS a Private Message
Tja Edison

Det kanske är så eller ej. Har aldrig jämfört.

En regnig ruskig dag för nåt år sen ringde jag Hifi Consult å frågade dom om dom hade nåt kul att sälja i Cd spelar väg. Pratade med en kille som heter Ove. En möe trevlig kille han sa att han hade en sony med puck å lucka.
Jaha tänkte jag kanske värt att kolla på, preliminär bokade den av Ove.
Hoppade in i bilen på Lördagen å åkte dom dryga milen.

Gick in och fick se Sonyn,,, Respenis , Gåshud, eller vad ni vill, den skulle jag bara ha.

Njuter varenda gång jag byter skiva.

Snacka om känsla

Mvh Mas

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/11 :  00:58:45  Show Profile Send edison a Private Message
MaS-en:

Jojomensan...känslan är inte dålig med dessa spelare framför öronen (ögonen...)
Och låter gött gör det, men nån gång vore det ju kul att prova den i ett potentare system än det jag har
Jag tror den är så pass bra att med bättre stärkare/högtalare kommer den närmare sin verkliga potential (snackar om min 3000, har ingen aning om ljudet från dina grejor...)
Så det blir att försöka få till golvarna mina - å sen en sub så...

Edited by - edison on 2004/12/11 01:01:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000