HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Grovt rörslutsteg: behöver idéer/inspiration
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/09 :  13:21:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja!

Vid den myndiga åldern av 25 år har mina rockstjärnedrömmar tagit fart igen sen jag råkade få platsen som basist i ett lokalt hårdrocksband
För att skippa skitsnacket och gå direkt till det väsentliga:

Jag behöver ett kraftigt slutsteg, och det fort!
Minst 100W ska det vara, och jag ser helst att det är rörbaserat.
Andra varianter såsom ZAPpulse och Susan Parker-förstärkare har varit på tal men rör är ändå tuffast.

Eftersom det inte handlar om hifi utan om råstyrka så är det enda tänkbara alternativet pentoder i PP-koppling.
Inga problem så långt, men jag har nog glömt att nämna att det ska vara billigt också
En Ampeg SVT300-klon med 6 st 6550 i slutsteget går alltså bort direkt...

En liten tanke är att använda 6 st PL504, eftersom jag råkar ha en drös sådana hemma med tillhörande socklar. Visserligen är anodförlusten ganska klen (17W), men tre par i PP borde med lite vilja och medvind komma upp i ca. 100W, kanske mer om det går att köra dem så att de drar gallerström (AB2 således)

En fin grej med PL504 är att de arbetar med låg spänning och hög ström, alltså blir omsättningen i utgångstrafon ganska låg och alltså ganska enkel att linda.

Nu över till mina egentliga frågor:
Hur dimensionerar man utgångstrafon för ett PP pentodsteg?
Av kostnadsskäl hade jag tänkt mig att linda den själv, det borde inte vara omöjligt med tanke på att kraven på frekvensomfång är ganska begränsade (ca. 40Hz till 10-12kHz räcker bra).

Det vore finemang om någon som har erfarenhet av pentoder och PP-koppling kunde hoppa in och hjälpa mig här, mina erfarenheter kring rör gäller så gott som uteslutande trioder i SE.

Sammanfattning: Max effekt ur tre par PL504, vilken impedans ska trafon ha? Lite tips på vettiga arbetspunkter för rören vore inte fel heller.

Cheers
/Daniel, numera basmanglare i Session Nine



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/09 :  13:33:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
MatsT, Tubetvr? Var är ni?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/12/09 13:34:30
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/09 :  18:08:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tänk vad enkelt livet vore om man lärde sig att söka innan man öppnar käften:

http://www.onestone.de.tt/

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/09 :  18:21:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Boneshaker" Ett passande namn!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/12/09 18:47:48
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/09 :  18:29:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hehe, jepp!
Snyggt inklädd i gamla jeans dessutom!

Nu kvarstår väl egentligen bara frågan hur man lindar en hyfsad PP utgångstrafo. Jag har ett gäng 150 och 300VA kärnor med tvåkammarbobiner hemma, jag skulle gissa på att 150VA räcker för 100W vid 40Hz.
Enklast verkar vara att bara linda två primärlindningar, en i varje kammare, och sen en passande sekundärlindning ovanpå det.
Kan det vara så simpelt?
Bandbredden behöver som sagt inte vara så märkvärdig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/09 :  18:47:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Otroligt fräckt att klä förstärkaren i jeanstyg! Uppfriskande att se ett så annorlunda bygge.
"Als Ausgangsübertrager verwende ich einen umgedrehten 500VA-Netztrafo, der primär 2 Wicklungen für 115V und sekundär Wicklungen für 19V, 2x15,4V, 26V, 110V und 12V hat. Klar, der Amp geht deshalb auch nicht bis 20Hz runter, aber die angestrebten 35Hz sind drin, da sieht der Sinus noch wie ein Sinus aus."
På schemat ser det ut som han använt lindningar på 2x9,5V på utgången. Det är ju inte så lite frestande att bygga något sånt här skrotbygge vid tillfälle.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/09 :  19:05:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håller med, det är härligt med folk som bygger lagom opretentiösa saker. Man blir lite mätt på all högglanspolerad mässing och krom ibland faktiskt:)

230/19 späningsomsättning får jag till ca. 1,2kohm Ra-a.
I texten fattar jag det som att det ska vara 300 ohm någonting, men det verkar lite väl lågt och min tyska är inte vad den bör vara heller...

Har mailat Sixten (edgaraudio) och hört om han har nåt passande skrot på lager, att linda utgångstrafos är ju ett arbete som man gärna slipper ta tag i om man slipper.
Har han inget så får jag väl göra ett försök med en 150VA kärna, om en vanlig nättrafo fungerar hjälpligt så kan det inte vara bortom min räckvidd att linda en likvärdig tycker jag...

Synd att nästan alla nättrafos man hittar har enkel 230V primärlindning istälet för symmetriska 2x 115V...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2004/12/09 :  20:46:51  Show Profile Send Lord a Private Message
fuling: slå en pling. Jag tror jag har något as liggandes, den är anpassad för 4 eller 6st 6L6:or och 16ohms högtalare
så det bör bli 1-2k vid 8ohm. pris ~0:- det börjar bli trångt här.....

/ Jörgen

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/12/09 :  20:54:20  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Gammal skåpmat, förhållandevis liten effekt och onödigt mycket HiFi, men kanske denna trafo kan ge några idéer:

http://elektroarkivet.homelinux.net/ARCHIVE/Radio_o_Television/HiFi/rt56_byggsjalv_HI-FI_trafo01.JPG

http://elektroarkivet.homelinux.net/ARCHIVE/Radio_o_Television/HiFi/rt56_byggsjalv_HI-FI_trafo02.JPG

Total brutallösning vore väl annars att köra med en nättrafo? 2x115 primär och lite lagom sekundär så borde något sorts (o)ljud komma ur apparaten.
Utan att veta exakt vad jag snackar om så antar jag det främst blir diskanten som
kan bli lidande med en så primitiv lösning, -men billigt blir det.
Har inte provat själv men med tanke på hur bra det låter från min modifierade PA från
slutet av 50-talet trots dess närmast nättrafoliknande utgångsklump så borde det
vara värt att testa.
För att driva snikandet ännu längre kanske man också kan snåla in på anodspänningskontot genom att använda två lagom lika/olika nättrafar med den sista bakvänd så som Tubetvr tipsat om att japanerna ibland gör på mindre förstärkare.

Begriper inte hur Bruce Rozenblit räknar, men i boken Audio Reality som kan lånas på biblioteket finns ett bygge med 2xEL509 som han kallar Super Compact 150. Utgångstrafon är en hammond 1650T specad för 120w. Rozenblitt tycks köra de flesta av sina slutsteg nära klass B så verkningsgraden borde vara hög, men jag har svårt att tänka mig 150, ja inte ens 120, watt ur två rör som kan bränna bort 30w vardera.
-Kan man nå 70-80w? Slutstegets enda fiffighet är en stabiliserad skärmgallermatning via ett ECL82.

En PPP med PL519 som det dräller av i gamla färg TV-apparater på sopstationerna
borde räcka för att komma i hamn med effekten. Med transformatortricken ovan blir det ett väldigt billigt bygge. Inte ens om man följer Roxenblitt:s koncept exakt tror jag det blir någon HiFi, men det var ju inte vad som efterfrågades.

One Stone:s Boneshaker var inte vacker men namnet säkert passande.
Ser ut att vara en redig traktorkonstruktion. :-)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/09 :  21:13:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lord:
Jag har försökt ringa flera gånger idag men inte fått nåt svar!
Har nämligen haft det i bakhuvet att du nämnt det där aset nån gång... Högintressant!
Har skrivit till Sixten i samma ärende också.

John:
Ska kolla på länkarna när tid finnes.
Rosenblitz EL509-konstruktion har jag också grubblat en del över.
Jag har inte sett schemat, men jag vågar mig nog på en gissning att han kör rören i hård klass B2, och då brukar effekten kunna bli ganska imponerande.
Problemet med att köra med nättrafo på utgången är att det verkar svårare at hitta en sån som passar än en riktigt utgångstrafo...
Hur som helst ska jag jaga Lord nu med avseende på det han skrev här ovanför

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:10:15  Show Profile Send Lord a Private Message
Fuling: Jag hittade trafon , men den har en impedansomsättning på 16,3:1 ~260/16Ohm anod-anod . Det var inte som jag hadde för mig att den var avsedd för 16Ohms högtalare ,utan det tyder på att den är avsedd för linjenivå ? eller så har jag hittat fel trafo....
Jag letar mer i morgon så för vi hoppas på att det dyker upp nå användbart. Lådan att bygga i har jag ju.. hihi

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:17:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ajfan, om IMPEDANSomsättningen är 16,3:1 så blir det lite lågt kanske...
Keep on looking, tack så länge ändå.
Den gamla oljetanken blir kanske liiiite i kraftigaste laget som chassi...Hähä

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:28:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmmm, här finns också en tom oljetank.... Jag undrar.... Pannrumsstereo?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/10 :  00:20:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
En sån där oljetank skulle nog fungera fint som mobil replokal om man lyckas baxa in ett trumset i den... Lite besvärlig efterklang kanske... Hähä...

Hur som helst så verkar det som att Sixten har ett antal gamla AGA biografslutsteg liggande, och jag har fått prisuppgift på ett.
Rejäla racklådor med många stora järnklumpar i, perfekt till ändamålet alltså:)
Blir nog så att jag baxar hem ett sånt och modifierar så att det passar mina syften. Med modifiera menar jag någonting i stil med att byta ut samtliga rör och kringliggande komponenter, kort och gott använda chassi och järnvaror för att bygga en ny förstärkare

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/10 :  00:26:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
En sån där oljetank skulle nog fungera fint som mobil replokal om man lyckas baxa in ett trumset i den... Lite besvärlig efterklang kanske... Hähä...

På jobbet håller vi på och renoverar en av cisternerna just nu, en av de större, på 45000 kubikmeter. Snacka om efterklang!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/10 :  00:40:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Wow...!
Aldrig blivit frestad att klappa till den med en stor slägga eller nåt?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/10 :  00:46:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, slägga kommer man ingen vart med där. Tror det är 10mm plåt i väggarna plus att den är isolerad på utsidan. Fast nu kan man köra in med truck och bil för dom har skurit upp en öppning i den. Ropar man därinne så ekar det i flera sekunder, det är rätt kul.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/10 :  01:03:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Idé: Sno hela cisternen och använd den som höje till en enorm, hemmagjord oljekondensator!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/10 :  01:05:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message


Undrar vilket värde den skulle få?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/10 :  01:11:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förmodligen alldeles lagom kapacitans för att fungera som filterkonding i en mäktig OTL-stärkare...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/10 :  10:54:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
En fin grej med PL504 är att de arbetar med låg spänning och hög ström, alltså blir omsättningen i utgångstrafon ganska låg och alltså ganska enkel att linda.

Nu över till mina egentliga frågor:
Hur dimensionerar man utgångstrafon för ett PP pentodsteg?
Av kostnadsskäl hade jag tänkt mig att linda den själv, det borde inte vara omöjligt med tanke på att kraven på frekvensomfång är ganska begränsade (ca. 40Hz till 10-12kHz räcker bra).


Linda med 8 trådar sammtidigt ca 150 varv med vanlig plastisolerad kabel på en stor E-180 kärna, (kostar ca 400 kr) använd 4 trådar i serie som primär och 4 parallelt som sekundär. Du får väldigt tight koppling och bra bandbredd, 4:1 utväxling och låg dist.
Driv alltihopa med 8*PL519 eller hexfetar(då behöver du inte 4:1) och njut av 200-400 watt brutalbas som masserar dina inre organ!...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/10 :  12:01:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
njut av 200-400 watt brutalbas som masserar dina inre organ!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/10 :  12:20:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Circlomanen:

Låter bra, men jag har inga PL519 liggande och jag hade tänk köra med nåt som jag har alternativt kan få tag på väldigt billigt.
Hexfetar går bort, ska jag köra transistor så blir det nån klass D variant med tanke på kylning och vikt.

Som sagt så har jag ett renoveringsobjekt på gång uppifrån Bollnäs, skiter det sig så går jag tillbaka till originalplanen med 6xPL504 och hemlindad utgångstrafo.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/11 :  09:50:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
skiter det sig så går jag tillbaka till originalplanen med 6xPL504 och hemlindad utgångstrafo.

12xPL504???? "ÅTTA"-filärt lindad utgångstrafo borde funka bra.
(4:1 lindningsförhållande)- Borde ge massor av brutalbas och magpumpand glädje.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2004/12/11 :  11:47:55  Show Profile Send Lord a Private Message
fuling: Jag hittar inga fler stora PP trafos,förutom den där modulationtrafon och några mindre. Så vi får hoppas att Sixten har nått grovt.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/12/11 :  14:14:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Circlomanen:
Jag har bara sex socklar, så om det blir nåt så bli det tre par slutrör. 100W räcker nog ganska långt med en femtontummare med typ 97dB känslighet gissar jag på:)

Lord: Det lär som att Sixten hade lite skrot liggande, så jag ska försöka ta mig upp nån dag och rota lite.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000