HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppsampler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/06 :  16:55:08  Show Profile Send Kreator a Private Message
Uppsampler är ju som bekant på mode att slänga in i CD-spelare nuförtiden men hur är det egentligen med detta!? En del menar att detta är hokuspokus och att det rent vetenskapligt inte går att hitta några belägg för att processen skulle kunna addera något till ljudkvalitén. Andra hävdar klart hörbara förbättringar med processen!

Finns det någon på forumet som kan bringa ljus i detta? Varför skulle det i så fall bli bättre?

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/06 :  17:34:50  Show Profile Send markih a Private Message
En möjlig fördel skulle kunna vara att det kanske ställer mindre krav på efterföljande digitalfiltrering. Denna filtering verkar kunna ha en del ljudpåverkan, detta med tanke på vad utvecklingen med noggrannare översampling betytt. Dock är inte översampling och uppsampling samma sak. Översamplingens betydelse är mycket svår att ifrågasätta. Det förhållandet råder inte med uppsampling, snarare tvärtom.

Dcs spekulerar på deras hemsida i att filteringen betyder en hel del.

En möjlig nackdel jag har hört, är att man riskerar att förvärra och cementera jitter.

markih

Edited by - markih on 2002/10/06 18:04:54
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/06 :  18:20:01  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Om uppsampling inte är översampling. Vad är det då?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/07 :  07:31:45  Show Profile Send markih a Private Message
Jag kanske har fel, men är inte uppsampling bara att inskjuta mellanliggande noll-sampel mellan original-samplingarna? På så vis höjs samplingsfrekvensen.

Översampling har med digitalfiltreringen att göra, där man filtrerar med tex sinc'en eller annat filterfönster. Detta filter kan ha ett antal koefficienter, ju högre översampling desto fler koefficienter och noggrannare signalformsåterskapande.

Rätta mig någon om jag har fel.

markih
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/07 :  08:08:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Så har jag också uppfattat det hela.
Fast du menar väl tvärtom, att oversampling, som ju kom redan på andra generationens CD-spelare,
innebär samma värden skjuts in medan i uppsampling interpoleras värden fram som kompletterar dom
samples som finns på CD.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/07 :  08:27:15  Show Profile Send Morello a Private Message
Skillnaden mellan oversampling och upsampling är mig veterligen obefintlig.

Termen oversampling används vid konertering med jämna multiplar och termen upsampling används vid konvertering till 96 och 192kHz.

I själva verket handlar det om att man skjuter in extra sampels, vilka bildas medelst interpolation av kringliggande sampel.

När Philips började med oversampling(2X) för väldigt länge sedan var intentionen att skjuta upp spegelbanden mot högre frekvens, varpå "snällare" lågpassfilter** kunde implementeras på CD-spelarnas utgång.

**lågpassfilter i detta sammanhang bruakr kallas för rekonstruktionsfilter.

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/07 :  08:47:02  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Följande kanske sammanfattar "skillnaden" mellan over och upsampling:

So, upsampling is done before the DAC, and the DAC then "thinks" it is receiving an original signal of higher sampling frequencies. Oversampling is done inside the DAC. In other words, upsampling is a sub-category of oversampling.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/07 :  08:49:11  Show Profile Send markih a Private Message
OK, bra!

Ändå en liten fråga: Om man ska vara petig, sker inte själva interpoleringen i digitalfilteringen? Alltså att översampling är stegen uppsampling och interpolering/filtrering ihop?
Kolla på http://www.engr.umbc.edu/~jeffc/pubs/papers/Spew2K/SpewAlt.pdf

markih

Edited by - markih on 2002/10/07 09:16:41
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/07 :  08:50:58  Show Profile Send markih a Private Message
Bra förklaring Mikael2. Jag hann inte läsa ditt förrän jag postat mitt. Det var väl ungefär det jag undrade.

markih
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/07 :  09:58:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det upplevs ju som att format med samplingsfrekvens 192kHz är ljudmässigt överlägset
dagens format p.g.a. att som man säger, att man kan använda mjukare filter.
Men vid 8x översampling får man ju 352 kHz, så vad är det man vinner egentligen?
Jag får inte ihop det här riktigt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000