Author |
Topic |
|
Bysheon
Member
60 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 23:21:46
|
Med denna tråd vill jag inte bara få personlig vägledning om val av hörlurar utan jag tänkte att det kanske är fler nyfikna som inte har egen erfarenhet, men som undrar om den generella potentialen i hörlurar, då främst jämfört med högtalare (levande musik är ju annars den självklara referensen, men här tänker jag mig ekonomiska m.fl överväganden kring befintlig återgivningsteknik.. ja, ni fattar).
Jag tänker köpa ett par hörlurar, men vet ingenting om hur bra riktigt bra hörlurar låter. Jag vet i och för sig inte hur riktigt bra högtalare låter heller, men jag kommer sannolikt aldrig ha råd att investera i dylikt. Jag funderar på om den bästa lösningen för mig, både ekonomiskt och för övrigt, inte är att köpa ett par riktigt bra hörlurar + förstärkare och ha detta separata "system" (med Opera Ref 2.2) för att bejaka mina audiophila böjelser och sedan ha en helt ok anläggning (vilket jag redan har) för mer sociala ändamål. I vilken utsträckning kan man jämföra den ljudupplevelse man får med tex hörlurarna Grado RS 1 (med relevant förstärkare) med att lyssna på ett bra högtalarsystem? Någon som hört Sennheiser Orpheus förresten? Vad är det som skiljer, generellt? Och för att återknyta till rubriken, hur bra är riktigt bra hörlurar - i relation till högtalare och för all del även till levande musik?
Jag är personligen ute efter själva ljudet, inte övriga praktiska och andra fördelar/nackdelar såsom WAF, livslängd osv. Jag vet redan att jag trivs med att medelst hörlurar avskilja mig från civilisationens oväsen till förmån för av mig valt välljud. Dessutom är det lyhört där jag bor och min flickvän hyser viss motvilja mot musik (trots hennes ypperliga musiksmak, men jag förstår henne då jag själv av olika anledningar under en lång period föredrog tystnaden, eller rättare sagt föredrog "inte musik"). Men någon annan kanske har glädje av allmänna kommenterar om flera perspektiv på hörlurslyssnandets fördelar och nackdelar. |
Edited by - Bysheon on 2004/12/05 23:56:02 |
|
karlstorck
Member
286 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 06:59:10
|
Jag är egentligen en högtalarmänniska, men har använt främst hörlurar ett bra tag nu. Jag har inte någon enastående erfarenhet av olika märken av lurar och förstärkare, men jag jobbar på det :-)
Fördelar som finns är som du säger dels att det avskiljer dig och ger dig möjlighet att helt koncentrera dig på musiken. Jag skulle också vilja påstå att du får en detaljrikedom och exakthet som är enastående till det priset. Bättre lurar är okså i min uppfattning tonalt mycket neutrala.
Den stora nackdelen, som jag ser det och det är också därför jag anser mig en högtalarmänniska, är att ljudbilden sitter "i huvudet". Det är som att sitta på scenen bland musikerna istället för publiken, och detta är förstås helt fel. Jag tycker att hörlurar aldrig riktigt kan få den äkta känsla som en bra högtalaranläggning ger.
Jag vet inte hur det blir om man använder större elektorstatlurar som sitter utanför öronmusslan, om det kan hjälpa lite. Man kan också använda crossfeed-filter för att lätta upp, men hur stor skillnaden är kan jag inte säga än, även om jag planerar att ta reda på det ganska snart.
Kalle |
|
|
Lurman
Member
71 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 10:18:56
|
Hörlurar är vad dom är. Ett par bra hörlurar kan vara bra mycket bättre än högtalare för mångdubbla pengarna vad det gäller korrekt musikåtergivning. (detaljrikedom, neutralitet, frekevensomfång, känsla osv), men på grund av elementens placering blir ju ljudbilden naturligtvis annorlunda både på gott och ont. Personligen har jag inget emot det här "musiken i huvudet-perspektivet", och jag gillar den närhet och intimitet till musiken man får. Att alla utifrån kommande ljud försvinner och att man slipper akustikproblem gör ju inte saken sämre heller... Bor man dessutom som jag inte alltför stort blir det dedicerade musikrummet minst sagt opraktiskt. Någon kvadratmeter till fåtölj och ett litet rack var dock inte alls svårt att skaka fram
X-feed filter kan ofta hjälpa en del för att ta bort den spretiga känslan, men helt till högtalarkänslan kommer man naturligtvis inte. För den oinitierade innebär X-feed (eller crossfeed) att man mixar en mindre del av höger och vänster kanal inuti hörlursstäkaren för att få en mer naturlig ljudåtergivning. Med högtalare hör ju båda öronen så att säga båda högtalarna, men med lurar hör varja öra oftast bara den egna kanalen. Är man mer intresserad av musiken och inte av hur stor ljudbilden är tror jag man kan komma väldigt långt rent upplevelsemässigt med ett bra lursystem. Billigare blir det nog också...
Om du inte har ett par hörlurar av klass idag skulle jag nog tipsa dig om att gå runt och lyssna i olika butiker för att få en känsla över vilken presentation/känsla du är ute efter. Lyssna i alla fall på Sennheiser och Grado, och om du kommer åt på Beyerdynamic och AKG. Dom har alla olika karaktär, och smaken är ju som bekant delad... Var man kan lyssna på allt det här är ju en annan fråga, men i alla fall Ljudmakarn i stockholm har ju Senn, Grado och Beyer i webbbutiken, så det kan vara värt ett besök... Kolla bara först så att dom faktiskt har prylarna i lager innan du knackar på dörren.
Hoppas det hjälper...
/L |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 20:03:22
|
Läste idag i typ Hifi&Musik något om några nya lurar som har fixat "problemet" med "i-huvudet-känslan". Någon som har någe mer info man kan ta del av? |
|
|
karlstorck
Member
286 Posts |
Posted - 2004/12/08 : 07:10:46
|
De enda teknikerna jag känner till är crossfeed och att spela in med ett dummy-huvud (för att få med fasförändrande effekter av ytterörat). Antagligen en gammal nyhet med någon eller båda av dessa. Men det skulle vara intressant att se artikeln.
Kalle |
|
|
|
Topic |
|
|
|