Author |
Topic |
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 08:47:41
|
Nu sitter jag i valet och kvalet helt och hållet. sitter och väljer mellan ipod 20gb, Sony NW-HD1 och iaudio m3 fördelen med ipod är ju priset, och att man kna köra apples egna komprimering, som tydligen ska vara bra. m3 kan köra ogg vorbis, det ska ju också vara bra, dessutom har den mycket bättre batteritid. sonyn är ju minst och har också grymt bra batteritid, men den kan ju såklart bara köra atrac, minsta kompression är atrac3plus 248kbps vilken ska jag välja om man ser till ljudkvalite, hade tänkt köra in cd-skivor okomprimerat eller med väldigt låg kompressionsgrad. orkar de driva mina senheiser hd590? |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 10:18:36
|
Kolla upp Rio Karma också. Ball liten sak. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
patrikpolly
Numera pwrdesign
244 Posts |
|
Maffe
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 11:11:15
|
iPod/iTunes ä ett nästintill olsagbar komination när det gäller handhavande. iPoden är lätt använd, iTunes funkar bra att rippa din musik och katalogisera den med, använd Apple Lossless-kodare om du inte komprimera musiken. Det är lätt att göra spellistor och flytta till din iPod, bara dra och släpp. Funkar med Mac och Win.
iPod har en volymspärr som går att ta bort med detta program: http://gopod.free-go.net/index_en.htm# |
Fan, redan morgon |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 11:50:09
|
Har själv en iPod och är helnöjd. Funkar även fint med Linux, iTunes finns ju inte men det finns några bra ersättare. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Maffe
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 11:58:23
|
Hade lite att göra härom natten, så jag installerade iPod-Linux på min gamla iPod, kul med en pingvin på displayen =) |
Fan, redan morgon |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 13:24:05
|
jo philipsarna ser fina ut ocksådet finns så många, vet inte vilka som är sjyssta och vilka som är blaj. man vill ju inte köpa nåt med okänt märke, då är risken stor att den är plastig o låter dåligt, går sönder lätt osv. jag vill gärna ha bra batteritid, så ur den synvinkeln är sonyn bäst, fast hur blir det med ljudet? hur dåligt är atrac3plus 248kbps? |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Slinger
Member
50 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 13:49:23
|
Jag är skitnöjd med min Iriver H340. 40gig med utrymme, färgskärm, möjlighet att lägga in kort från digitalkameran direkt. Att spelaren sen kommer upp som en ny enhet i xp är kalas. Inga drivrutiner som skall installeras o sånt. Sen har den även mikrofon och line in så du kan rippa in cdskivor upp till 320kb/sek. Den är dyr men värd varenda öre, sen har den kalasbra ljudkvalitet också (tro inte på den enda testen där de sa att den lät sämre än väntat). Jag kan inte leva utan min..... |
www.kanonfilm.se |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 13:56:21
|
jag har budget absolut max 4000 den kostar väl mer? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 14:43:16
|
När det gäller komprimeringsgraden, är det någon som jämfört? Själv kör jag med AAC 256 Kbit/s, och upplever inte att jag saknar något. Jag använder ju även minidisc med samma komprimeringsgrad, och har väldigt svårt att höra skillnad mot cd med bärbara apparater. Är det någon vits att köra med Apples lossless-kodare istället? Man får ju då bara plats med 1/3 så mycket musik som mot AAC 256 Kbit/s. Jag skulle ju kunna testa själv, men har inte sett någon anledning hitintills. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 14:45:31
|
Jag har förresten använt Sennheiser HD600 ihop med iPod med volymspärren borttagen. Det fungerar. Jag tycker jag får tillräcklig hög ljudvolym. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 14:47:52
|
låter ju lovande hur lång batteritid får man då? just batteritiden ser jag som främsta argumentet för sonyn, förutom att den är mindre lättare o snyggare. frågar är ju bara om det är värt 800kr extra, det är ju nästan lika stor skillnad som till en 40gb ipod |
|
|
drpatrik
Member
91 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 20:29:13
|
Jag har en iPod 4G på 40GB kopplad till en PortaCorda portabel hörlursförstärkare samt lyssnar via ett par Etymotic 4P/S eller ett par Shure e3c hörlurar och det låter fantastiskt. Funderar dock på en IFP-999 som komplement. |
När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 21:53:46
|
Jag är helnöjd med min rio karma. Den driver mina Philips 890 lurar utan problem och kan spela flac. (lossless) Jag använder dock mest högkvalitets ogg vorbis då min CD samling finns i det formatet.
Stora pluset är dock dockningsstationen. Den har Line-out, usb, ström och nätverkskontakt. Lineout är _inte_ kopplad till volymkontrollen utan har vanliga stereonivåer. Man kommer hem, tar av sig lurarna, stoppar ner karman i stationen och slår på stereon. Musiken flödar vidare som om inget hade hänt och den är färdigladdad till nästa dag. Vill man byta musik är det bara att prata med den via datorn.
--- Mikael R
|
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten. |
|
|
|
Topic |
|