HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EALS-3 filtersimuleringar och mätningar (download)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/08 :  21:43:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett första utkast?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:10:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är det någon som kan förklara mer ingående för oss som inte förstår exakt(mig iaf) vad vi ser på bilderna, eller är detta något jag helt enkelt bara ska blunda för och vänta tills kontruktörerna är nöjda och resultatet färdigt

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:33:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
är detta något jag helt enkelt bara ska blunda för och vänta tills kontruktörerna är nöjda och resultatet färdigt

hehe vi e nog 2st som kommer få göra det

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:53:27  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag står oxå till dom som vänter =)

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/12/09 :  00:30:50  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
hej på er

Måste bara säga att diskanten mäter ruskigt fint!! Känns som att denna skapelse kommer ha potential, minst sagt.

Funderar lite över ditt filterutkast engelholm. Antar att det är delningen mellan mellan/diskant som du visar. Vad jag kan se så är det 2:a ordningensfilter med lite korrigeringslänkar. Men vad gör L2021 i kretsen?? Ska det verkligen delas så här lågt? Är det för att kompensera puckeln hos peerlessen??

/en vetgirig trött gosse

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2004/12/09 :  00:42:26  Show Profile Send Amatören a Private Message
Herr Engelholm,
Jag har suttit ett par timmar ikväll och försökt att simulera ett "bättre" filter än ditt första utkast, men jag böjer mig för en MÄSTARE!
Vågar man föreslå att du provar att ändra C2041 till 3,3µF
Detta jämnar ut svackan vid delningfrekvensen men medför kanske andra olägenheter (Utsläckning vid polvändning blir sämre, vad innebär detta?)

Keep up the good work!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/09 :  00:48:38  Show Profile Send brumel a Private Message
En shuntad rcl kan vara för att ta bort mellanregets egen impedanstopp (som kan ställa till det). Jag ska bidra med ett eget förslag osså. Nån gång. Om det går att publicera bilder på knaak.dk numera. Eller nån annan ftp server.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/12/09 02:57:18
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/09 :  09:54:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
mangew: Det vi ser är en filtersimulering av mellanregister och diskant för EALS-3. Net 1 och Net 2 är diskant resp mellanregister, och vi ser vilka komponenter och vilkea värden som gäller. Net 1 (alltså diskanten) är enklast att beskriva: 2'a ordningens elektriskt filter (konding och spole) samt en dämpsats om 2 motstånd.

stef:
Stämmer!
Fast till mellanregistret är det 1'a ordningens filter, elektriskt, mned två kompenseringslänkar; en för impedansen och en för peaken.
L2021 är en del av sugkretsen. Vi delar vid 2150Hz vilket är 350 ifrån vad vi sa i förra tråden.

Amatören:
C2041 kan möjligtvis bli bättre! Jag testar detta senare då ju detta bara var ett utkast. Jag tror dock på en lägre delning för diskanten. Men båda skall testas!!!

Brummel:
Låter bra! Har du problem att få upp bilderna är det bara att maila till mig så lägger jag upp på engelholmaudio.com. Har tillräckligt med utrymme där!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/12/09 :  20:48:31  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Tack engelholm. Menar du att den kompenserar för impedanstoppen kring resonansfrekvensen eller för toppen som peerlessen har i frekvensgången? I mina ögon ser det ut som en vanlig resonanslänk, känns dock som lite små värden för det syftet.

Är anledningen till den flackare LP delningen för mellanregget tidskompensering?

Vad är det för mjukvara ni kör? Grymt snyggt att det kan summera filterkurvan med den uppmätta frekvensgången (rätt uppfattat?).

/en fortfande vetgirig, men lite piggare gosse

| Hemsidan |
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/09 :  21:57:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Stef: Jag kompenserar peaken i frekvenssvaret. Jag kör med LSPCad.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:44:21  Show Profile Send marens a Private Message
Tänkte kika lite på filerna. Tänkte fråga på vilket avstånd du mätt på? I samma punkt eller rakt framför varje enskilt element? Hur har du satt ihop basmätningen?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/09 :  23:08:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan Marens och välkommen!

Grundfilerna är mätta på 1 meters avstånd, alla element på med micken i samma position. Jag är inte säker på hurvida mätningarna närfält på bas resp mellanreg kom med. Hur som helst finns dom iaf och är mätta på 5 cm's avstånd med micken i höjd med resp element. Detta för att kunna kontrollera fasintegrationen bas och mellan emellan!

Ser fram emot ditt resultat, Marens!

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/10 :  18:29:50  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Detta är spännade =) hur går det till när kommer det in riktigt komponenter tex??

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/12/11 :  06:58:22  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tips från läktaren;

JAG hade utan att tveka bytt ut den lilla ynkliga port ni använder till en 4" med portar. Med den djupbasen vill ma ju inte bara höra massa flås, eller?

Och det ser väl snyggare ut också?

Mvh Johan

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/11 :  23:39:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
MaxMartin:
Kul att du joinar!
Vår ambition från början vara tt köra med 4" basrör. Våra simuleringar visade dock att om vi hamnade i sitsen att kosntruktionen låter bäst när den är (kraftigt) underavstämd, så kommer inte en 4"-port på plats. Vidare visade det sig att lufthastigheten inte blir så hög genom detta rör (mkt tack vare stor låda) så något reellt problem vet jag inte om det blir (även om det varit tryggt med ett 4 tums rör).

Mikale:
Vet inte vad du menar "hur går det till"? Man köper komponenter och löder ihop, kopplar in lyssnar och sen mäter (eller mäter och sen lyssnar). Men först måste ju en simuleringar av "rang" ligga till grund...

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:23:10  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Edit: Plockat bort detta inlägg, bättre förslag finns längre ner...

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2004/12/15 23:33:43
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/12 :  15:21:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Skrutten:
Va läckert! Tack för bidraget. Ser inte så dumt ut och du är ju medveten om att "ignorera" takrefleksen.
Dippen vid 4 kHz dra uppmärksamhet till sig. Hur har du fått bort peaken?

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/12 :  18:38:52  Show Profile Send asto a Private Message
Hej

Här kommer mitt lilla bidrag, har suttit hela helgen och kämpat.....

det är ett första utkast med alla element.

kan ju kanske vara något att utveckla vidare....

frekvens och impedans

utsläckningen

bas filtret

mellanregister filter

diskant filter

för att få till denna sumering var jag tvungen att flytta mellanregistret 420mm bakom basen och diskanten 5mm bakom mellanregistret.

som sagt det, finns säkert något sätt att lösa detta på utan att behöva flytta elementet, men där tar mina kunskaper slut

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/12 :  18:59:16  Show Profile Send marens a Private Message
Har suttit och filat en del (med alla tre element) men jag har inte lagt något bidrag än. Av två anledningar. Den första är att basfilen ser lite konstig ut. Den börjar falla vid 100Hz och jag vet inte riktigt vad den representerar. Det andra är att fasen ser lite konstig ut på filterna, den är ganska vriden. Blir flera varv mot högre frekvenser, har försökt justera för detta men det ser konstigt ut. Hur stort avstånd är det med i fasinformationen på filerna?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/12 :  21:24:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Asto: ser ju riktigt bra ut. Summationen och allting. Tyvärr så skall det väl bli så bra utan att man justerar elementen fysiskt i djupled...

Marens:
Jag får ta en titt på filerna i veckan som kommer. Min tanke är att vi skall använda närfältsmätningarna för bas och mellanregister och sen pyssla ihop mellan och diskant för sig.

Tveka inte lägga in era bidrag här!

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/12 :  21:31:03  Show Profile Send marens a Private Message

Filtret är ett andra ordningens Linkwitz-Riley vid 400Hz resp. 2:a/4:e ordningens L/R vid 2.2kHz.

Jag har micklat en del med fasen i basen, det såg inte vettigt ut annars. Sumeringen blev som att elementen var på väldigt olika avstånd. Man får säkert justera filtret en aning för att det ska bli optimalt i praktiken. Den låga delningen 400Hz behöver säkert justeras och jämföras med närfältsmätningar som data. Den gröna kurvan är 45grader off axis.

edit: Jag har ändrat i filtret. Diskanten har fått ett par extra komponenter tex. Nu pekar loben rakt fram och fasöverrenstämmelsen är bättre. Spolarna är av luftlindad 0.8mm typ förutom i lågpassdelen där resistansen motsvarar en spoltråd på 1.4mm

Edited by - marens on 2004/12/14 02:19:09
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/12 :  23:45:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har suttit lite och mekat. Dock lyckades jag av någon anledning inte med ett common net 3 vägsfilter liknande marens i spk workshop. Det blev väldans konstigt med en massa rippel. Då gick det bättre med ett common net tvåvägs mellan-diskant. Men det är fortfarande inte optimalt. Ska ta hit min laptop och jobba mot en nätanslutning med lspcad ist. Det känns betydligt mer förtroendeingivande.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/12 :  23:52:04  Show Profile Send marens a Private Message
Brumel: Jag fick justera fasen för baselementet ganska kraftigt för att slippa "ripplarna". Om du tittar på fasresponsen så vrids den typ 50 gånger. Har för mig att jag fick dra fram basen ungefär 70cm jämfört med mellanregistret för att responsen skulle stämma hyffsat med vad man skulle kunna förvänta sig med minimumfasrespons.

Edited by - marens on 2004/12/12 23:57:16
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/13 :  02:02:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Mm det låter klokt. Fasväxlingarna liknar ingenting elementet har i fri luft och måste härröra från mätningen snarare än mätobjektet. Jag tror jag hittat en ganska bra överföringsfunktion nu men det krävdes grymma spolar och kondingar i basen. Huvva.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/13 :  20:32:30  Show Profile Send asto a Private Message
Jag håller med er, marens och brumel. helt omöjligt att få till något bra utan att flytta basen. Mellan och diskant var inga större problem.....
Kanske blir lättare när mr Engelholm har tittat över basens mätfiler.

Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000