Author |
Topic  |
|
Joacim
Member

337 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 17:33:44
|
Har kollat runt lite på forumet runt Shakti-stenar men inte kunnat hittat någon ren tråd runt detta.
Jag har blivit lite fascinerad av Shakti efter att ha läst om det, och funderar på om det kan vara värt att prova några stenar.
Är det någon som har några klara erfarenheter, baserat på AB-test med flera deltagare? Om det ger några effekter, kan man generellt säga att utrustningen i övrigt måste ligga på någon typ av minimi-nivå (stereoanläggning för 5000:- contra 5 miljoner?!) Kan det vara så att ev. effekter av Shakti också bäst märks beroende på musikval (hårdrock contra lugn klassisk?!) |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
Harman
Member

721 Posts |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 17:44:09
|
Joacim: Om det är någon skillnad får var och en bestämma. Finns ingen bestämd prisklass de ska användas till, men vi kan noga alla komma överens om att det är bl.a. det sista man köper i en anläggning.  |
 |
|
Joacim
Member

337 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 17:47:07
|
Harman: har kollat lite på den tråden men tyckte inte att den var så "ren" utan även var inne på en del annat. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 17:48:03
|
Joacim> Tips, sök i arkivet, det finns spaltmeter med "rena" shaktitrådar  |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 18:04:13
|
Instämmer med Rydberg, sök! Det blir bara en tråd till i mängden där alla har olika åsikter. Kan du få låna hem, så är det ju bara att testa |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 18:15:09
|
Ojoj, nu skulle Sanoj´s sökbild komma bra till pass |
kabelskitsnackare
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 18:17:33
|
Jag har inte vågat lägga in den....
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 18:29:43
|
Visst är Schakti stenar snygga men jag tror inte själv på sådant woodo.   |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 18:40:33
|
Sanoj! Traditioner är till för att hållas vid liv  |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Harman
Member

721 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 19:46:06
|
Joacim, Jag håller med dig om att den tråden knappast kan kallas ren...
Ha det gott!
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 19:55:05
|
quote: Sanoj! Traditioner är till för att hållas vid liv
   Instämmer |
kabelskitsnackare
|
 |
|
Johnny_Fiasco
Member

284 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 20:07:00
|
Joacim: Köp ett gäng och prova själv. |
 |
|
Joacim
Member

337 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 20:59:58
|
Jag söker vidare på forumet. Kanske också skall undersöka om det finns möjlighet att låna hem för att själv testa. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 23:50:32
|
Hej Joacim,
den frågan du ställer är en av de hetaste tvistämnena i HiFi-världen. Tyvärr är det nog som så att just denna produkten polariserar oss entusiaster väldigt kraftfullt så beroende på vilket "läger" du frågar kommer du att få olika svar.
Det bästa tipset till "verklig"/egen kunskap har du redan fått; låna hem en/ett par Shakti och skaffa dig förstahands erfarenheter. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
JockeWe
Member

151 Posts |
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 11:30:42
|
Din vattenlänk är mycket intressant, JockeWe
http://biphome.spray.se/jordstralningscentrum/vatten.htm
En "vattenvirvlare" som skapar "två-poligt" vatten och är bra för energibalansen mellan hjärnhalvorna. Hjärnan ger med detta vatten "rätt signaler till kroppens olika organ. De flesta av oss har för höga energier i höger och för låga energier i vänster hjärnhalva med följd av t ex huvudvärk, utbrändhet... hud och hår, förbättrad läkning (även hos djur), minskar hudförhårdnader/sprickor, behov av hårbalsam. Häver förstoppning, tandsten etc"
Kostar endast 2150 SEK för 3/4" gänga till villavattnet.... Skulle vilja kalla detta lycksökeri, voo-doo och placebo i ordets rätta benämning.
Det positiva (och negativa) är väl att man kan hitta sådana här vansinnigheter även utanför hifi-världen.
Men man kanske borde utvärdera vattnet själv  innan man får döma ut det...precis som det inte verkar vara politiskt korrekt att döma ut Shakti-stenar p.g.a. att det är ,IMHO, vetenskapligt sett är rent dravel och humbug...
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 14:29:15
|
Jag förstår inte hur vissa saker kan locka så mycket intresse och få så mycket mediatid. 
Ps. Vatten är ju i sina molikyler redan dipoler. Man kan göra en kam statisk och hålla bredvid, nära, en tunn stråle med vatten och se att vattnet böjjer av närmre kammen. 
Edit: stavfel i mellanstadienivå. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2004/12/06 16:03:11 |
 |
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 15:14:50
|
Och med detta har Engelholm Audio gjort sannolikt att effekten blir minskade hudförhårdnader/sprickor, behov av hårbalsam, hävd förstoppning, mindre tandsten m.m
Här är ju en produkt som faktiskt nästan bokstavligt sägs ger liknande effekter som ormolja skulle ge på 1800-talet!!!
Otroligt (liksom fenomenet Shakti-stenar)   )
Tron gör under, börjar förstå innebörden nu ....
|
 |
|
JockeWe
Member

151 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 16:00:56
|
Det var precis detta jag menade ! Vattenvirvling var humbug i min värld tills jag såg (smakade) effekten, nu vet jag inte så säkert, bara att det är gott :) Får jag välja mellan virvlat och ovirvlat är saken klar.
Testar man Shakti och gillar det man hör (och tycker sig ha råd) så är saken också klar ju! Dissar man saker man inte har hört så gör man sig bara dum... Så det så :)  |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 16:05:06
|
Och så landade vi på "vattenvirvlare"... Vi är OT med något som inte har ett dugg med vare sig Shakti eller HiFi att göra. Vi kommer inte vidare utan låter detta ämnet segla iväg utan fler kommentarer.
Vänligen, Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
Topic  |
|