HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteget reglerar volym, gör det ngt mer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/12/04 :  06:25:41  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Jag menar inte kan väl försteget spela ngn större roll än vad kablar gör?
Om det gör det, kan ngn förklara (teoretiskt) för mig hur det skulle kunna påverka ljudet?

Jag har en känsla att den här tråden kommer att väcka en hel del indignation, likt kabeldebatter.

Edited by - Fidelity on 2004/12/04 06:50:22

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/04 :  07:55:39  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Rimligast är väl att ett försteg behandlar ljudet, precis som en vanlig förstärkare gör, innan den skickar vidare signalen till förstärkaredelen, som i detta fallet är extern.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/04 :  10:53:16  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det hjälper dig att växla källa.

Och har du en avslöjande anläggning kommer olika försteg att låta olika. Dvs de försämrar i någon mån signalen, varför skulle de inte?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/12/04 :  11:00:29  Show Profile Send breza a Private Message
Försämrar väl inte ljudet direkt heller , passiva försteg förstärker inte signalen i allafall .
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/04 :  11:28:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett aktivt försteg förstärker signalen c.a 15 dB.
Den avlastar signalkällorna genom att utgöra en väldigt enkel last och får på så sätt signalkällorna att låta bättre, samtidigt som det driver slutsteget på bästa möjliga sätt.
Ger dig omkopplingsmöjligheter och möjligheter att koppla in inspelningsapparatur på ett enkelt sätt.
Reglerar nivån på signalen, d.v.s. volymkontroll.
Balans och tonkontroll kanske?
Det är väl svaret på rubriken.

Om försteget påverkar ljudet? Ja, allting som sitter i signalvägen påverkar ljudet.
Precis som kablar så kan försteget påverka signalkällorna. Ett passivt försteg får ofta signalkällorna att låta lite dovare och med mindre dynamik och driv, samtidigt som dom få komponenterna i ett passivt försteg filtrerar bort mindre av signalen, vilket leder till ett renare ljud. Alla komponenter i signalvägen fungerar nämligen som filter, därför är korta signalvägar och så få komponenter av så hög kvalitet som möjligt viktigt för ljudet. Där har hemmabioförstärkare en klar nackdel. Ett bra aktivt försteg skall alltså filtrera bort så lite som möjligt, samtidigt som det skall hjälpa signalkällorna genom att ta över jobbet att driva slutstegen och på så sätt få signalkällorna att låta bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/12/04 :  18:11:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Fidelity. Försteget har stor del i hur slutresultatet blir.De flesta delar, i pricip,i en anläggning påverkar ljudet mer än kablarna.

Man märker skillnaderna klart de gånger som man byter förförstärkare,för det är det som det sk försteget gör det förförstärker signalen innan effektförstärkningen som sker i effektförstärkaren,( slutsteget ).

Så som Björn-Ola skriver så gäller det ju att ha så korta signalvägar som möjligt för att nå ett så bra slutresultat som möjligt. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2004/12/06 08:14:00
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/12/05 :  15:13:20  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Det ideala vore väl att inte ha försteg (och då begränsa sig till en källa och en viss volym) eller?
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/12/05 :  15:36:15  Show Profile Send hjort a Private Message
Fidelity: Jag var inne på samma väg och köra utan försteg tills jag hörde vad Audio Research försteg gör med ljudet.
Inte bara att det inte försämrar ljudet nåt märkbart det är min mening även omöjligt att få rätt på basen utan ett bra försteg.

Det som många tror är rumsproblem är inte enbart stående vågor utan försteg som inte orkar kontrollera basen ordentligt.
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/12/06 :  08:23:20  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Vad menar du med att få rätt på basen? Menar du i samma funktion som i en equalizer? Jag menar om man vill ha så mkt HiFi som möjligt dvs att det ska signalen ska vara så oförändrad som möjligt så kan väl inte ett försteg hjälpa till, bara förvränga!(?)

Edited by - Fidelity on 2004/12/06 08:25:30
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/06 :  08:51:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Allt handlar om impedansanpassningar. Det finns en inimpedans och en utimpedans och tyvärr finns det ingen standard för hur de skall väljas. Därmed påverkar apparaterna bla varandras frekvensgång.

Att Hjorts ARC-försteg skulle funka som en EQ är nog inte särskilt troligt. Snarare har den en riktigt hög inimpedans och en riktigt låg utimpedans...

quote:
Jag menar om man vill ha så mkt HiFi som möjligt dvs att det ska signalen ska vara så oförändrad som möjligt så kan väl inte ett försteg hjälpa till, bara förvränga!(?)


Allt i signalkedjan förvränger. Frågan som du egentligen borde ställa är om ett försteg tar bort mer förvrängningar än vad det tillför... Att koppla en CD direkt på ett slutsteg kräver att slutsteget har hög inimpedans och CD/källa låg utinmpedans(har vi hört den förut..?) Det är mycket sällan som CD-spelare/källa har tillräckligt låg utimpedans och tillräckligt med strömdrivningskapacitet för att inte påverkas av ett slutsteg som direktkopplas. Därmed kan det faktiskt bli som så att den förvrängningen som ett försteg tillför är avsevärt mycket mindre än den som skulle bli om man kopplar sin CD/källa direkt på slutsteget...

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:14:25  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Det är mycket sällan som CD-spelare/källa har tillräckligt låg utimpedans och tillräckligt med strömdrivningskapacitet för att inte påverkas av ett slutsteg som direktkopplas.


De CD-spelare som kan driva ett slutsteg innehåller ju ett försteg. Man kommer alltså knappast att köra utan försteg ändå. Åtminstone inte om det ska låta bra.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:53:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med om att ett bra försteg faktiskt förbättrar ljudet jämfört med att bara ha en passiv volymkontroll. Jag har själv experimenterat en hel del med passiva volymkontroller, och konstaterat att dom flesta cd-spelare mår bra av att få hjälp med att driva slutsteget.
Jag fick komplettera med Musical Fidelitys rör-buffersteg för att få mina cd-spelare att låta bra ihop med en passiv volymkontroll. Sedan skippade jag hela idén och köpte ett bra försteg istället. Det lät faktiskt bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/06 :  10:59:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Gromit,

rätt så.

Fast man kanske skall prata om linjesteg snarare är "försteg" i detta sammanhanget. Det som vi brukar kalla försteg innehåller ju linjeväljare/omkopplare för att välja olika källor, Attenuator(volym...) och två linjesteg(ett som ingångsbuffert och ett som linjedrivare/utgångssteg).

Det jag menade ovan var att det är sällan som linjedrivarna/utgångssteget i CD-spelare/källor är optimerade för att driva ingångsbuffertarna på slutsteg.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/12/06 :  11:55:27  Show Profile Send gromit a Private Message
Pac, jag tror vi är överens. Tänkte bara förtydliga att de CD-spelare som verkligen fungerar bra utan försteg egentligen innehåller den funktionen själv. Vissa har ju faktiskt även ingångar för både digitala och analoga signaler.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/06 :  15:56:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Javisst, bra exempel på kraftfulla(=låg impediva och strömstarka) linjedrivare i CD-spelare är väl tex Gondul och Audio Aero spelarna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/12/06 :  17:02:58  Show Profile Send gromit a Private Message
Javisst, de är nästa hälften så kraftiga som Mark Levinsons motsvarande...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2004/12/06 17:03:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000