Author |
Topic |
|
Magnus L
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 00:12:11
|
Hello!
Har noterat på div. hifi-fora att Svanås basabsorbenter har blivit poppis. Tänkte jag skulle visa min lösning på en förlängning av absorbenten ända till taket, golvutrymmet är ju ändå upptagit så varför inte tillföra mer bredbandsabsorbtion? Dessutom tycker jag det blev snyggare än när det var ett tomrum ovanför absorbenten. De flesta verkar ha valt den 90 cm höga varianten, då kanske den naturliga utvecklingen är att placera en 90 cm till ovanför och sen bygga en absorbent på det utrymmet som är kvar till taket. Jag har 2 st 180 cm höga TQ 45 och en takhöjd på 250 cm. Denna förlängning kommer vara verksam ner till runt 100 Hz, dock är ju inte ytan så stor men visst hjälper den till att sänka efterklangtiden..
Arbetsgång:
1. Såga till topp och botten i spånskiva, jag använde en pappmall i fullskala men det funkar väl lika bra med penna och snöre. 2. Kapa till stag, tror jag köpte ca 4x6 cm regel. Mät noga så att absorbenten inte tar i taket. 3. Skruva ihop. 4. Montera hönsnätet med buntband eller häftpistol, spänn ordentligt så att det inte buktar utanför top och botten (lämna en sida öppen). 5. Skär till sten eller glasullen (jag köpte en hel bal, det som blev över användes till mindre bredbandsabsorbenter). 6. Tryck i ullen och packa ganska hårt, spänn sista sidan. 7. Klä med polyestervadd (bordsfilt, kanske 2-3 mm tjock) och vik över spånskivan, häfta mot topp och botten så det blir tätt. Valde detta för att vara extra säker på att ingen glasull skulle damma omkring inne. 8. Klä med tyg (ett tips är att stryka innan (det gjorde inte jag)). Häfta fast mot topp och botten. 9. Hade jag gjort de idag så skulle jag offra 4 cm på en extra topp och botten i spånskiva med en radie som är några cm större än de i punkt 1. Detta för att trycka till tyget och få en snygg kant upp och nedtill, denna spånskiva kan man ju lacka i valfri färg och skruva fast.
Mvh Magnus
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 12:14:07
|
Snyggt bygge. Är du nöjd med dem?
MvH Johan |
|
|
Magnus L
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2004/12/05 : 14:17:32
|
Ja, jag tycker det var värt jobbet och platsen fanns. Lyssnar i ett betongrum 5,4x3,8x2,5 så all absorbtion är välkommen . I princip tror jag att det skulle behövas många fler för att nå ett riktigt bra resultat.
Mvh Magnus
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 08:06:49
|
Angående punkt 6, "Tryck i ullen och packa ganska hårt" så tolkar jag det som att du använt glasfiber som inte redan är pressad, stämmer det?
|
/Jonas
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 08:30:18
|
Bra tanke med Polyester-vadden. Man vill ju ha in så lite som möjligt att fibrerna i rummet. John Risch gör likadant med sina tubetraps. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 09:00:36
|
Fast då länge man låter glasfibern vara i fred (varför skulle man pilla i den?) så är det inget problem. |
/Jonas
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 09:35:20
|
Jo, men den rörelse-energi som absorbenten absorberar från musiken "pillar" ju dämpmaterialet...
Den första testtuben jag gjorde var utan polyestervadd och den var klädd med ett svart högtalartyg från Biltema som fångade glasfibrerna. Det räckte att man spelade på några dagar för att det skulle se ut som svartmetallic högtalartyg, det glimmade så snyggt så.... Efter ombyggnation med polyestervadd försvann metallic-effekten. Då var det bara gammaldags damm som syntes på tyget.
Man kan ju säga som så att man bli påmind att dammsuga om man har svarta tubetraps... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 09:38:09
|
Aj då |
/Jonas
|
|
|
Magnus L
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 10:55:36
|
Jonas: Det var nog någon isolering till väggar. Inte den hårda typen som kallas för markskiva? Utan precis som du skriver en som expanderade till dubbla tjockleken (kanske 10-12 cm fluffig) när man tog ur den ur plasten. Bara en extra säkerhet med polyester-vadden, kostar inte många kr. Vet inte hur mycket fibrer som kan spridas av ljudtrycket, men det skadar inte att vara as safe, as safe can be. Det enda man riskerar med den är väl att lite av diskanten skulle kunna reflekteras mot ytan men å andra sidan är ju den ytan som är ut mot rummet böjd så de reflexerna bör bli diffuserade.
PAC: Det var här jag läste om vadden, kanske var du som skrev i den tråden? Köpte en vadd som var avsedd som skydd/mellanlägg mellan bord och den vanliga duken.
Mvh Magnus
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 11:04:17
|
Det viktiga med vadden imho är just filterverkan. Sedan funkar den fint som mjuktmaterial mellan "hönsnätet" och yttertyget så att yttertyget faller snyggt snarare än att man kan se hönsnätsmaskorna i tyget... |
|
|
|
balrog
Member
391 Posts |
Posted - 2004/12/06 : 14:54:59
|
Blev väldigt bra.Var köpte du polyestervadden? |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
|
|