HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Information om blu-ray?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/04 :  08:33:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag satt och letade info om Blu-ray, det nya lagringsformatet, men hittar inga bra källor...

Har du något bra tips du kan ge på var man hittar info om detta lagringsmediat?

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/04 :  09:11:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hittat!

Man kan ju börja på http://www.blu-ray.com/...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/04 :  14:18:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tror jag såg något om att Blu-Ray fått problem, de flesta filmstudios kommer tydligen stödja det konkurrerande formatet (kommer inte ihgå namnet, HDVD eller nåt sånt); om jag inte minns fel är problemet med blu-ray att det inte är bakåtkompatibelt vilket kanske inte är helt lyckat.


Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/04 :  15:51:55  Show Profile Send eliot a Private Message
Blue-ray disc association som grundades den 5/10 i år finns här: http://www.blu-raydisc.com/

Konkurrerande formatet heter Advanced Optical Disc (AOD) som stöds av NEC/Toshiba och som godtagits av DVD Forum (http://www.dvdforum.org/forum.shtml). För ett år sedan kunde man läsa:
quote:
An HD DVD format proposed by Toshiba Corp. and NEC Corp. as the next-generation DVD format was finally approved by the DVD Forum's steering committee during recent meetings in New York.

Här finns bra information: http://www.hddvd.org/hddvd/
....och här http://www.blu-raydisc.info/

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/12/04 16:09:48
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/12/04 :  17:38:20  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ja, Paramount, Universal, Warner Brothers och New Line Studios har tydligen valt HD-DVD, MGM (som ju ägs av Sony) Blu-Ray. 20th Century Fox har för säkerhets skull valt bägge formaten (?). Det är antagligen pga fördelen för HD-DVD med enklare bakåtkompatibilitet med vanlig DVD och CD.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/04 :  20:33:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
HD-DVD formaten har spikats till Dolby Digital Plus och DTS varje spelare skall också klara "MLP" = högupplösande PCM ton i minst 2 kanal, man tror att det blir efterföljaren till DVD-A. Data Bit/rate höjs från 640kilobit/sek till 3 Megabit/sekund. Blu Ray Konsotoriet har bara inte beslutat ännu vilken tonstandard som skall användas (format) MLP eller DSD (för Blu-Ray).

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/05 :  00:03:36  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag vill utveckla vad eliot skrev; HD-DVD har godtagits som ett konkurrerande format, det betyder alltså inte att det är formatet de har valt för framtida DVD.
Hela denna soppan är bara förvillande. Vilket format som ska väljas är långt från klart än. Det kan bli så att vi får två olika format som konkurrerar på marknaden. Det står mycket om detta i Widescreen Review. Flera sidor i varje nummer som kommer ut.
Blu-Ray DVD-inspelare finns redan att köpa i Japan. Pris, efterfrågan eller tillgång vet jag dock inte.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/05 :  00:12:30  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
"MLP" = högupplösande PCM ton i minst 2 kanal

MLP = Meridian Lossless Packaging, betyder att den ursprungliga datan komprimeras förlustfritt så att det tar mindre plats på disken. Den omvända algoritmen måste sedan användas så att man får datan på "ren" PCM-form som sedan kan behandlas eller omvandlas i analog signal....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/05 :  00:26:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jezz > riktigt Eliot !

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/05 :  02:04:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Eh inte bakatkompatibelt. Ny maskinvara. Suck. Sony vilket ...£$£$% aargh.. foretag

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/05 :  03:30:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja det vore droppen, ett format som inte är bakåtkompatibelt, apparathögarna bara växer, eller .......

Bravo
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/12/06 :  07:12:37  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
En lite lätt sammanfattande nyhetssite som kan vara intressant att surfa in på nu och då för att se var som hänt/händer http://www.hddvdblog.com

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/12/06 :  08:12:16  Show Profile Send dali a Private Message
Vadå inte bakåtkompatibelt, det är väl bara att köpa en ultramultispelare som klarar HDDVD, Blu-Ray, DVD, CD, SACD, DVD-A och alla format av brännbara skivor; CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW?

Att man sedan kommer att sitta och mata den med vanliga pressade CD-skivor 99% av tiden är en annan sak ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/06 :  08:22:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"Ultramultispelare" den går till historien Dali

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:19:09  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Dali, du glömde vinyl - inklusive singlar och stenkakor. Samt dessutom phonografrullar.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:55:17  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag skulle utan tvivel köpa en multispelare för HD-DVD och BD. Det är inte realistiskt att ha två spelare istället för en när man endast behöver en DVD-spelare.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/07 :  00:58:48  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Frågan är om det kommer en ultramultispelare som klarar både Blu-Ray och HD-DVD innom en snar framtid, i allafall till rimliga priser.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/07 :  02:24:08  Show Profile Send nurfen a Private Message
Det finns redan (inte för privatpersoner så klart). Vet inte vilka som gjort den dock.

Sweetspot är överskattat!

Edited by - nurfen on 2004/12/07 02:24:34
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/07 :  02:59:29  Show Profile Send brumel a Private Message
Fonografrullar.

Nej det är ju skrutt att det ska bli ett formatkrig om ett namn. För det är väl samma teknik väl.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/07 :  05:06:56  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det är inte samma teknik, därför var jag skeptisk till en ultramultispelare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/07 :  14:54:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag inte minns fel har inte ens blu-ray skivorna samma tjocklek som CD/DVD vilket gör att fokuseringen måste bli knölig i en multispelare.
Den främsta anlednigen till att HD-DVD spelare är lätt(are) att göra bakåtkompabibla är väl just att informationen ligger på samma optiska djup (men tättare packad) som för CD/DVD, mekaniken blir därför densamma.

Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/12/14 :  21:16:51  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Problemet om det inte lanseras multispelare är ju att man då måste ha två apparater när man klarar sig med en idag (DVD-spelare) för filmbruk.

Jag är övertygad om att multispelarna kommer att lanseras och att de utrustas med separat laserpickup för respektive format (rödlaser, HD-DVD och BD) medan själva drivmekanismen för skivan, samt elektroniken och avkodare etc är identiska. Visserligen är det komplicerat men om filmbolagen släpper sina filmer i två format istället för ett är ju multispelare den enda acceptabla lösningen förutom att det sämre formatet dör ut.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/14 :  22:03:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror det är mer komplicerat än så. Alla formaten kan läsas av med en blå laser så det är inte problemet. Däremot är jag tveksam till om det verkligen är värt att göra drivverk som klarar både Blu ray och HD-DVD, drivelektroniken blir helt annorlunda efter vad jag förstår. Att göra multispelare idag är mycket lättare eftersom DVD-A är anpassad till DVD-V som i sin tur är gjord så att man kan läsa CD med samma drivverk, SACD är gjort för att kunna spelas i vanliga CD-spelare varav de följer att drivningen inte blir allt för olik DVD-A. Blu Ray är inte gjort för att vara kompatibelt med något alls vad jag förstår (även om jag tror det går att spela CD-skivor i Blu Ray spelarna).

Avkodningen skiljer sig också, jag är inte helt säker men jag tror de olika formaten också använder sig av helt olika kodning (är det inte HD-DVD-som bl.a använder en version av WMA?) så inte ens där går det att "återanvända" elektroniken.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/03 :  10:01:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Och formatkriget går vidare....

http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/129058.html

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/04/03 :  10:32:45  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ja, Michael Grebb som skrev den artikeln verkar ju insatt...

quote:
the current DVD design, which maxes out at about 4.7 gigabytes


Han verkar bara kolla på filmer nedladdade från nätet...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/04/03 :  11:02:05  Show Profile Send christopher a Private Message
Ok så skall man veta att Bill Gates lobbar för HD-DVD...Bara för att microsoft jobbar redan med at inkludera det i deras kommande Media-Player...vet dock inte om man skall se detta som ett bra tecken eller ej. på www.thf.fr togs denna fråga upp för någon månad sen i deras månads brev, dom var dock inte så positiva över det. Blue-ray bjuder på lite mer en HD-DVD. Men sen är du ju en fråga av vad som kommer som mujkvara.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000