HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dual 1019 från 1968
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

2 Posts

Posted - 2002/10/06 :  13:51:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Har precis plockat ner farsans gamla skivspelare från vinden och skulle gärna plugga in den till mitt lilla system. Problemet är det att den är utrustad med DIN kontakt och min förstärkare med vanliga phonopluggar, RCA heter det väl tror jag? Finns det några omkopplare att köpa eller kan "bygga om" kabeln själv? Och är det någon som vet om man kan köpa delar till denna spelare någonstans? Om det är något som skulle behöva bytas ut dvs.

Mattias

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/06 :  17:58:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det har nog ljudia.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/10/06 :  20:07:31  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by hampa

Har precis plockat ner farsans gamla skivspelare från vinden och skulle gärna plugga in den till mitt lilla system. Problemet är det att den är utrustad med DIN kontakt och min förstärkare med vanliga phonopluggar, RCA heter det väl tror jag? Finns det några omkopplare att köpa eller kan "bygga om" kabeln själv? Och är det någon som vet om man kan köpa delar till denna spelare någonstans? Om det är något som skulle behöva bytas ut dvs.

Mattias


Hej Mattias jag tror det finns en kabel med DIN i ena ändan
och RCA i den andra ("DIN till RCA"). Hör med någon radio/stereo-
handlare mvh Arcam
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/06 :  20:14:29  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Yepp, har själv en sådan adapter med DIN-hona i ena änden och två RCA-hannar samt jordtåt i andra. Fungerar utmärkt bra. Det går utmärkt att löda ihop en likadan av samma delar, men enklare är förstås (om inte spelaren representerar ett väldigt stort nostalgiskt värde för dig) att klippa av DIN-kontakten och löda RCA-hannar på den gamla sladden. Glöm för all del inte att löda dit en jordsladd också! Gamla skivspelare är kul!
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000