HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya högtalare i 15 kkr klassen, behöver köpråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:03:49  Show Profile Send daggen a Private Message
Tjena!
Jag ska köpa ett par nya högtalare för runt 15000 +- 2000 ungefär.
Jag har lyssnat lite på Linn Ninka och jämfört dom mot mina nuvarande Keilidh. Ninkan var ju klart bättre på alla punkter och dessutom mycket snyggare =).
Men jag undrar om ni har några andra förslag i ungefär samma prisklass. Jag har även sneglat lite på stativare, speciellt Monk...så ni får gärna ge förslag på både golvare och stativare i den prisklassen och gärna hänvisa till fakta/recensioner på dessa som ni tror kan vara intressanta för mig. Jag vill att högtalarna ska vara snabba, tighta, detaljrika samt inte för klena i basen.

Kringutrustning är Linn Karik, Majik, LK100.

Mvh Johan

Edited by - daggen on 2002/10/03 13:06:32

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:05:46  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Infinity kanske.. monitor audio..
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:08:13  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
QRS Callisto?

Dynamisk, luftig, ej "spretig", -3dB=38Hz...

/P
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:08:16  Show Profile Send Morello a Private Message
Audiovector och B&W kan var värt att lyssna lite på.

mvh\JM

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:13:08  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Monken är bra, så även QRS Callisto som ligger i din budget. Eller ett par begagnade QRS Mercurius om det nu finns några sådana där ute... Men i priklassen kring 15 lökar finns ju hur mycket kul som helst... Jag hade nog sattsat på ett par stativare, men det är ju jag det... Begagnade Dynaudio Contour 1.3 mkII får man väl också för dom pengarna ungefär...
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:15:44  Show Profile Send daggen a Private Message
hmm...vad finns det för återförsäljare för QRS? gärna nån internet sida...bor i Luleå
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:21:53  Show Profile Send Pjotre a Private Message
RC Ljud&Bild i Umeå, Jämtljud i Östersund och Best Sound i Stockholm är väl de som ligger närmast dig.

Edited by - Pjotre on 2002/10/03 13:25:59
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/10/03 :  14:17:11  Show Profile Send niklass a Private Message
audiovector är som sagt en trevlig högtalare som ryms i den sfären.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/03 :  14:25:04  Show Profile Send Soulman a Private Message
Kan du hitta ett par begagnade, eller ett par demo-ex, Jamo Concert 11/D870 så har du nog en högtalare som borde passa dig. Den är snabb, exakt och med helt ok bas...

Jag har ett par själv (som jag är grymt nöjd med) så jag är väl iofs mer än lovligt partisk

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  17:48:35  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag antar att du kör biamp så fy för dem som rekommenderade Dyanudio, hihi dessutom har inte Linn nåt slutsteg som orkar driva Dynaudio förutom monoblocken.

Ninka är bättre eftersom diskanten hamnar lite högre upp och man får lite större och luftigare ljudbild...

jag tycker du ska fixa ProAc kloner (jag vet att jag tjatar som fan om dem, förlåt)...då sparar du fett med pengar och kanske får råd att byta ut majiken mot Kollektor och ett LK100 till och får ändå pengar över...drygt 5-6000...?

Problemet är bara att oavsett vad du byter till så får du aldrig samma fina bas som Keilidh och Ninka har...inte ihop med ett så icke påträngande ljud, Audiovector är vassa jämfört med Linn...svårt det där, riktigt svårt...

eh...jag skulle köpt Ninka och bytt majiken mot kollektor + LK100, sen drar du upp basen 2 steg och diskanten 1 steg på Kollektorn, då jävlar blir det rock n roll

Edited by - yalpa on 2002/10/03 17:51:51
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:02:33  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Vill bara nämna JM-lab elctra
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:06:06  Show Profile Send Robis a Private Message
Om du har möjlighet - ge Amphion Argon II för 12000:- en lyssning. Jag har modellen innan och är ruskigt nöjd med dessa Finska skapelser!

Fast den dagen jag har Watt:en så ska jag nog våga lyssna in mig på Monk för den verkar vara helt i min smak
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:19:48  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
jag antar att du kör biamp så fy för dem som rekommenderade Dyanudio, hihi dessutom har inte Linn nåt slutsteg som orkar driva Dynaudio förutom monoblocken.



Du skämtar va? skulle inte tro att någon linn stärkare skulle ha några problem att driva Dynaudio.

personligen så skulle jag välja Ninka med polymer stativen.

MVH

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:21:25  Show Profile Send daggen a Private Message
Tack för alla svaren!
Ska kika runt lite på de olika högtalarna.
Men visst, nog är jag sugen på Ninka, både för att dom är grymt snygga samt att det blir en renodlad linn anläggning med möjligt att köra aktivt (vilket jag ska isf).

Men vad menas? att Dynaudio Contour 1.3 mkII är för kräsna för att gilla den elektronik jag har eller?

Edited by - daggen on 2002/10/03 19:23:04
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:14:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
nej, jag skämtade väl inte direkt...när jag testade contour 1.1 ihop med classiken så gick det åt helsike, jag misstänker att det berodde på att classiken är för svag...ett LK100 är inte speciellt mycket starkare och contour 1.3 mkII kan nog vara en tuf match om inte biamp kan utnyttjas...men jag kanske har fel?

annars är Dynaudio underbara högtalare, 1.1 hade ju hörlurslik kanalseparation, för första gången hörde man "alla" ljud på Pink Floyd - Keep Talking
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/03 :  23:14:20  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jo även om det på papperet inte är stor skillnad på Classik och LK100
så är det stor skillnad i verkligheten.
trots allt nätdelen i classiken skall ju försörja mer än bara slutsteget.


och jag håller med om att Dynaudio är bra högtalare.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/10/04 :  10:00:05  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Infinity Kappa 600 då? Gillar man utseendet tror jag de är värda en provlyssning. Jag kör med ett par Kappa 8.2i till Linn-elektronik och är bara sååååå nöjd :-). Skulle inte byta dem mot ett par Ninka iaf möjligen Espek

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/10/04 :  16:45:04  Show Profile Send dekengren a Private Message
...eller kanske:

Grym upplösning: Mårten Design Mingus III beg. för 19800:- på esoterisk (hellre än Monk ny - more bang for the buck med beg.!)
Mera allround högtalare som även passar i hemmabio: Mina QRS Tellus för typ 10kkr. (till salu asså)
Monitorer som inte bör spela hemmabio eller techno (utan sub i alla fall): QRS Callisto nya.

/D
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/10/05 :  18:49:42  Show Profile Send daggen a Private Message
Det blev ett par begagnade Ninka...dom fanns här i Luleå och dessutom känns det bra att ha allt Linn =p (aktiva kort)

Gör polystandsen nån skillnad förresten?
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2002/10/06 :  15:19:31  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag fick en demo ett par Ninka med polystandsen på Tonläget här i Gbg. När jag sedan köpt ett par Ninka lite senare (som senare blev fraktskadade, en annan histroria...se inlägg om det...) saknades den där fina rappa tajta basen. De gör skillnad, tro mig. Om de sen är värda priset är upp till var och en att bedöma. Men kan man deala till sig ett bra pris på dem när man handlar annat skulle jag nog slå till. Det blir en senare uppgradering för mig iallafall...=).

Nu sítter jag med mina 5110:or som frontar tills mina nya Ninka anländer, usch.

Hade Keilidh innan jag åxo, håller med om att Ninkorna är avsevärt trevligare på alla vis!

Edited by - weezer on 2002/10/06 15:22:02
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/06 :  18:06:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kolla in Neat hos www.klubben.net har inte hört dessa,
men det sitter en banddiskant i dessa, jag tror de kan
vara rätt musikaliska.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2002/10/06 :  19:27:57  Show Profile Send 10 a Private Message
Nu får man väl en utskällning, men om du har möjlighet att ta dig till Stockholm, bör du absolut ordna en lyssningssession hos Öhman och lyssna på hans pi60. Om du är lagd åt samma håll som jag, kommer du bli överförtjust, för de är verkligen bra.

Neat som NN nämner är också väldigt kapabla.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/06 :  21:18:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Amphion. Amphion.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000