HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny cd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:22:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Rydberg mfl som hävdar 668:ans suveräna cd-ljud borde verkligen anordna en blindtest tillsammans med de som tvivlar, med rättvisa jämförelser, annars kommer alltid bara ord stå mot ord. Jag tror visserligen att MartinH har rätt och att han gjort ett rättvist test, men ett mer uttömmande test hade varit mycket intressant! HiFi & Musik tex hävdade ju att 668:ans storebror 868 heter den väl besegrade Primare D20 i cd-ljud, så det hade varit intressant.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:24:08  Show Profile Send PeterL a Private Message
MartinH: du är dåligt påläst. LTS testar såvitt jag vet apparater mha hörseln. Men du kanske har några väl underbyggda invändningar vad gäller LTS tester?

PeterL
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:31:08  Show Profile Send PeterL a Private Message
"...borde verkligen anordna..." Ja ,det vore nog intressant, om man hade obegränsat med tid, men med familj, arbete och allt annat så är det inte lätt att få tiden att räcka till. Känns inte så högt prioriterat att anordna en sådan test för folk från när och fjärran. Men matte76 du kanske har tid?

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:32:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Som sagt: Om ni vågar, Rydberg och Peter L, anordna då en blindtest mot de ledande cd-spelare i samma prisklass som Pioneer 668, och bjud in forum-medlemmar. Hoppas det ligger nära Skåne så jag kan komma!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:36:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jadå visst har jag tid! Men då får det bli i Malmö och någon får ha med sig en Pioneer 668 och ett par cd-spelare i dess prisklass. Så får jag kontra med Naim CD5i som min kompis har och min egna jag ska köpa nästa vecka, blir antingen Primare, Musical Fidelity, Roksan eller Naim som det ser ut just nu. Men det kan ju ändras fort, det kanske blir en 668.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:42:15  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Jag kan inte förstå hur folk kan säga 668an har ett kanonljud.. Har själv en 868Avi som dvd spelare men den är totalt omusikalisk på både CD och SACD. Ljudet är tunt, sprött och utan "närvaro". Den är väldigt detaljrik men "kroppen" i tonerna saknas nästan helt... Min CDFix spöar skiten ut den oavsett om 868an spelar CD eller SACD.. Köp en CDFix begagnat instället om du främst ska lyssna på musik är mitt tips...

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:49:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
PeterL & Rydberg...

Jo jag kanske inte är fullt insatt i vad LTS gör i sina kammare, men om det nu är så att dom lyssnar sig till sina åsikter, hur kommer det sig då att dom alltid har så lustiga slutsatser och väljer produkter som inte utmärker sig speciellt?!? Har dom helt andra ljudideal ??

Eller är det så att dom helt enkelt inte vet hur det SKA låta ??

För jag undrar lite i ni som med näbbar och klor försvarar LTS, och ING Öhman är ju världbäst på ALLT , hans ord är lag för vissa.. Snacka om att inte våga lite på sina egna öron...

LTS har nog sin roll att fylla i hifisverige, men att fungera som ett organ för hifirekommendationer tycker jag inte dom bör syssla med...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:53:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
När det t.ex. gäller slutsteg F/E testar man, då har man ju en prefekt referens att relatera till

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/03 :  12:04:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jaha, jag använder mina öron när jag testar, brukar funka ganska bra....

Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/12/03 :  12:05:10  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
intressant inlägg från er alla det är ganska roligt och intressant att alla har olika ideal/rekomendationer och ideer om dessa olika spelare.

Man kanske skulle låna hem en vincent, planet och en sån där pioneer DVD och testa även om jag är skeptisk till pioneeren så kan man inte uttala sig innan man har testat.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/03 :  12:43:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Gör så emil, man ska ju alltid lyssna med egna öron och köpa det man gillar bäst, något jag själv inte alltid varit så bra på
Men nu är jag på rätt spår igen, i helgen ska det lånas hem och provlyssnas cd-spelare!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/12/03 12:46:21
Go to Top of Page

axel
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/12/03 :  12:46:18  Show Profile Send axel a Private Message
Låter som en god idé Emil.
Det enda negativa jag kan säga om Pioneer dv-370 är att den har ett visst mekaniskt ljud, vet inte om det är så i alla spelare, men den jag provade hade det. Jag störde mig inte på det och jag brukar vara känslig iom att jag har tinnitus. Sitter man nära spelaren och lyssnar på låg volym kan jag tänka mig att det kan vara störande.

edit: stavfel

Edited by - axel on 2004/12/03 12:47:47
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:12:26  Show Profile Send PeterL a Private Message
MartinH...

Du visar gång på gång hur dåligt påläst du är och vilken onyanserad person du är. Varken jag eller Rydberg försvarar LTS med näbbar och klor (det gör vi väl inte R?)och ingen har sagt att ING Öhman världbäst på ALLT. Hans ord är sannerligen inte lag, eller vad specifikt tänker på? Har du några bra argument? Otrevligt att du anklagar oss för en massa som du gripit ur luften.

"alltid har så lustiga slutsatser och väljer produkter som inte utmärker sig speciellt": Jag förstår fakriskt inte alls vad du menar med detta. Jag tycker 668:an har hävdat sig väldigt bra även i andra tester än de LTS och CarlssonPlanet gjort. EISA-vinnare, bra omdömmen i Hifi&Musik, mm.

Däremot så bör kanske personer som vill att CD-spelaren ska spela mer än det som finns på skivorna -lägga till lite ytterligare färg till ljudet- satsa på någon annan spelare än 668:an. Min uppfattning är dock att en del som vill det försöker kompensera för andra brister i rum/anläggning. Även om jag personligen inte är intresserad av dessa spelare så har jag har full respekt för de som vill ha sådana spelare. Hur som helst så önskar jag dig emil lycka till i ditt fortsatta sökande, hoppas jag lyckats förmedla några åsikter om CD/DVD-spelare som kan komma till nytta.

PeterL
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:12:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jaha, jag använder mina öron när jag testar, brukar funka ganska bra....


F/E-test är en ren lyssningstest, kanske du inte visste

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:23:37  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
PeterL

Du har helt klart förmedlat nyttig info till mig ang Pioneeren, det är upp till var och en att lyssna sig till vad man tycker låter bäst även om det kanske inte är min "cup of tea" men det vill jag inte uttala mig om förrän jag har lyssnat på den och jag anser ingen annan har rätt att uttala sig om något som man inte har hört/sett själv.

Det kan mycket väl vara så att pioneer spelaren är en bra allround maskin som på det stora hela presenterar ett schysst ljud däremot kanske det finns andra spelare med förtjänster som jag prioriterar men som kanske en annan ratar, så är det med tycke och smak.

Jag lovar att återkomma med intryck så fort jag har lånat hem spelare och testat så får vi se vad just jag fastnade för.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:28:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Peter L: Eisa award har den kanske vunnit, men då som dvd-spelare, inte cd-spelare. Och HiFi & Musiks test ser jag som en del av deras försök att framhävda dvd och surround som framtiden, och förklara cd-spelarens snara död. Jag köper inte deras test för en sekund (var det inte 868 de testade förresten?). LTS däremot vet jag inget om, så det säger jag heller inget om. Det där med att inte lägga till något påstår väl alla tillverkare av cd- och dvd-spelare att deras produkter inte gör, så det kan man ta med en stor nypa salt. Vad innebär det? Det finns ingen klar definition. Spelar det som finns på skivan säger du kanske då? Jo men hur vet man det då? Använder man öronen hör man i 99 % av fallen att dvd-spelare har ett grötigare, mindre klart ljud med brister i alla register jämfört med en bra cd-spelare. Jag vet detta själv med tanke på min Sony dvd-spelare, som blev helt utklassad av min tidigare Nad C542, snarlik prisklass.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/12/03 13:32:48
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:50:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
emil> Ett annat bra tips är Arcams cdspelare, ofta väldigt mycket prestanda per krona, en Arcam Diva 73 är ingen dum idé, pris 6495:-
eller varför inte Diva CD192, för 10495:-, se länkar nedan


http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Arcam/CD73.htm

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Arcam/CD192.htm

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:52:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bra förslag Rydberg, jämför CD192 med Primare CD21 tex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:55:26  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Vad jag har hört så är det en del som säger att arcam ska vara ljusa och lite hårda i klangen är det någon här som har en uppfattning om det finns någon grund till detta påstående
Jag är ute efter något mjukt och gosigt
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/03 :  14:04:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Isåfall passar nog Rega planet eller Primare CD21 bättre än Arcam, som dock säkert kan låta bra till viss kringutrustning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/03 :  14:41:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
PeterL, Det var inte dig jag tänkte på, men det är ofta så att en hel del här på forumet verkar tro att bara för att LTS sagt nått så måste det vara så.. Och samma sak gäller Öhmans åsikter.

Men 668 är en DVD spelare och bör användas för just DVD, visst man kan använda den till annat, men den presterar inte i närheten så bra som andra produkter som är rena cdspelare, som tex primare, arcam, roksan, rega m.m.

Och LTS kommentar om att den skulle vara ofärgad ?! Jo just , var då nånstans, dom kanske menade silverfärgen....

Och som Rydberg sa, titta på en riktigt cdspelare, inte nån "wannabe"

/m
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2004/12/03 :  14:51:33  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag sitter själv också med en HK, fast en HD7725 (kostade 10kkr -97). Det var den sista spelaren av kvalite som H/K tillverkade, och den hade bla BurrBrown kgrade (handplockade) DAC:ar och en inperpolationskrets som interpolerar allt data till 18-bit. Jag tycker inte att den presterar helkasst trots några år på nacken. Har testat andra då jag var rätt så övertygad om att en ny för <10kkr skulle slå H/K:n med hästlängder och jag var verkligen sugen på att uppgradera, men upptäckte att jag inte fick det lyft jag ville. Bytte istället högtalarkablar då det gav ett större lyft. Hade tyvärr litet rum och utrustningen gjorde kanske inte gjorde de andra spelarna rättvisa. Dessutom var en av de jag lånade hem ganska ny och jag vet inte om den var inspelad. Det som gör mig tveksam är dock utvecklingen på multispelarfronten... vill se vad som händer innan jag uppgraderar. Nån som lyssnat på advantage freja? (Och kanske tom jämfört den med primare dvd-30 som verkar intressant).
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/12/03 :  15:53:55  Show Profile Send yudansha a Private Message
Testet i Hifi & Musik var inte en jämförelse mellan multispelare och CD-spelare. CD-betyg och multimaskinsbetyg är skilda och kan alltså inte jämföras åt.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/12/03 :  15:59:03  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
För dom verkar mer titta på tekniken osv och inte på ljudkvaliten på produkten...


A pecis. För det kan väl aldrig vara så att det finns ett samband mellan dessa tvenne ting...

Jag tycker att du, MartinH, borde ge LTS en chans genom att först och främst läsa deras hemsida. Man kan lära sig en hel del om deras filosofi/testmetoder där.

Sen vad gäller rekommendationer... Ogillar man obegränsade effektresurser, dynamik i överflöd och smådetaljupplösning utan dess like, ja då gör man ju klokt i att hålla sig ifrån NAD 208 .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/03 :  16:08:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men det är ju bra om det låter bra oxå...

Man behöver inte 300 watt för att det ska låta bra...

Mr Ekan.. Visst kan teknik och ljudkvalitet gå hand i hand, men det gör det inte i en 668...
Och jag har hört tillräckligt av ideer från LTS för att bilda mig en egen uppfattning om dom..
Det finns vettiga personer i den föreningen oxå, men jag håller inte med om allt dom säger.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000