HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali 6006, är det något att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  09:54:07  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jag funderade på att byta mina Yamaha högtalare mot något mer lite djupare bas men ändå klart och tydligt ljud. Jag hade funderingar först på att skaffa en subbas men efter att ha provlysnat ute i butik så tycker jag inte subbas ger samma känsla av helhet (vet inte hur jag skall föklara riktigt).
Jag var sedan och lyssnade på Dali 6006 men det var lite stimmigt i lokalen och lite haffsig plasering av högtalarna så jag vet inte om det var en tillfällighet att jag inte blev så impad av dem. Är det någon här som kan säga om det kan vara värt att sattsa på eller om det finns bättre i den prisklassen. Funderar även på Yamaha 515F men har inte kunnat provlyssna på dem någonstans.

/Jug

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:52:05  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tycker inte dom är så himla tokiga ändå. Lite bastunga kanske, och på låg volym låter dom lite instängt, som så många andra "billiga" golvare. Men ja, personligen tycker jag att dom är bättre än t.ex. B&W 603. Å andra sidan, gå upp till Evidence 470 så får du en riktigt bra högtalare.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:06:26  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Evidence 470 ligger lite över den prisklass som jag är ute efter just nu men såg på blocket att det fanns begagnat. Frågan är om man vågar köpa begagnade högtalare.

/Jug
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:13:39  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag ser inga stora problem med att köpa beggade högtalare, men jag skulle provlyssna och inspektera innan jag köpte. Högtalare håller ofta 15-25år...
Dali 6006 är inte min favorit heller men dålig är den ju inte...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:22:40  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Pga andra hobbies samt att jag skall bli far i aprill så är budgeten lite stram. Man kanske skulle vänta ändå till sommaren och då kanske ha lite mer att lägga på ljudet. Vill ju inte ha en högtalare som låter burkig och trött.

/Jug
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:29:22  Show Profile Send Harman a Private Message
Då skulle jag ha väntat tills sommaren...Grattis, Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:31:23  Show Profile Send TBA a Private Message
Vänta till sommaren är mitt råd. Det är lätt hänt att man ångrar sig efteråt om man tog det billigare alternativet i stället för att vänta lite och få råd med den modell man igentligen vill ha. Kan bara tala för mig själv men jag skulle sitta och gräma mig.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:36:50  Show Profile Send Manga X a Private Message
Satsa på Dali 5005 SpecialEdition istället.
Mycket mer "hifikvaliteter" (mycket bättre diskantåtergivning) samt lite mer tyglad (torrare och mer kontrollerad) bas!

Mycket trevlig allroundare i det speciella segmentet för pengarna tycker jag.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:37:23  Show Profile Send Manga X a Private Message
Satsa på Dali 5005 SpecialEdition istället.
Mycket mer "hifikvaliteter" (mycket bättre diskantåtergivning) samt lite mer tyglad (torrare och mer kontrollerad) bas!

Mycket trevlig allroundare i det speciella segmentet för pengarna tycker jag.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:37:29  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tycker att 6006 står sig bra trots att de har några år på nacken. Lättlyssnade och utan särskilt höga krav på elektroniken, ex i jmf med B&W309 för samma pengar i samma affär. Dock vet jag inte om det är ett särskilt lämpligt köp eftersom du inte tyckte dom var nå´t vidare... Låter som en dålig anledning att köpa
quote:
jag vet inte om det var en tillfällighet att jag inte blev så impad av dem
Det finns ju mycket annat i nämnda prisklass, inte minst begagnat. Nämnda 470 är snäppet upp. Canton ergo 92/900 ligger på 5-6kkr beggat, och är för det priset bra. Monitor Audio Silver 6i har också bra djup, men är ganska ovanlig på begfronten. Nya högtalare är ju lättare att lyssna till, så där är det ju bara att botanisera.
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  12:03:43  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jag hade som sagt lite störande element runt mig när jag provlysnade (andra kunder som diskuterade samt två barn som sprang runt och förde liv) så jag vet inte om jag fick ett rättvist intryck av 6006.
ATt köpa något jag inte känner helt för händer inte igen. Gjorde det med bilsterion och jag retar mig på det fortfarande trotts att det gått ett år nu.
5005 kanske är ett alternativ istället om det är som du säger, Manga X. Jag kör ju öven högtalarna när jag ser på film, hur står sig 5005 då? Går det få den där tryckande basen som är så go när man ser på film, eller måste jag ha en baslåda då?

/Jug
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/12/15 :  12:15:05  Show Profile Send bjarne a Private Message
såg att det finns en Limited Edition av 5005 för samma pris...ahh det skrev ju mangaX. Kanske kan vara något... För tryckvågor och någon slags ljudkvalité behöver du ett par bra golvare och inte minst ett slutsteg som kan kontrollera baselementen vid höga volymer. Risken finns att allt bara blir muller och gröt om du köper volym utan kontroll för en billig peng. Enklare och billigare är nog att köpa ett par schyssta enklare golvare som inte kräver så mycket, samt en sub som du kan slå på vid film för rumpskak. Musikaliska subbar är dyra.

Edited by - bjarne on 2004/12/15 12:16:13
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  12:33:43  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jag provlyssnade ett par B&W 705 Högtalare ihop med en DALI Suite S1.2 Subbas (tror det var en sådan) men jag tyckte det lät skit. Det vart ett basljud som överröstade allt annat på ett obehagligt sätt.
Kanske är så att man skall ha en vettig bas som man kan stänga av eller ställa för olika typer av musik. Om man kör tex Iron Maiden Live in Rio på DVD vill man ju ha det där riktiga mullret som man upplever på livekonserter medan när man lyssnar på klassiskt så vill man ha det där fina ljudet som känns som om det levererades på silverfat och vita bommulsvantar.

Jag får ta mig en funderare och försöka provlyssna lite oliak alternativ.

Fortsätt gärna komma med förslag och tankar.

/Jug
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/12/15 :  13:24:53  Show Profile Send Manga X a Private Message
Dali gör bra högtalare (prisvärda) men är i mitt tycke mycket sämre på att bygga subbasar!

Så mitt tips är undvik allt vad Dali subbor gäller!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/15 :  13:49:08  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Läste lite om Yamaha subbar, de skall tydligen vara gaska vettiga. Kan inget om subbar för övrigt. Har en gammal 3a eller vad dom heter hemma men den är från slutet av 70-talet.

/Jug
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000