HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tjäna några miljoner till Jul?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/12/02 :  15:51:02  Show Profile Send jiha a Private Message
Zalve: Nej det gör jag inte. Såg du inte och med det menar jag "med glimten i ögat"

Känsligt ämne kanske "blink* blink*...

// Jiha
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/12/02 :  17:54:09  Show Profile Send mats31 a Private Message
Tillbaka till Masterchiefs originalinlägg om en mycket intressant diskussion på avsforum:

En väldokumenterad blindjämförelse ABX mellan;

Alt A --- Straight Wire Virtuoso högtalarkablar (12fot - 1900 USD) samt balanserad signalkabel Straight Wire Encore II

och

Alt B ---"generisk" standardhögtalarkabel (12 fot - 6USD)och generisk signalkabel för några dollar.

Högtalare/utrustning för drygt 50,000 USD.

Först spelade man A, sedan B, sedan X (A eller B), där deltagarna fick lyssna sig till A eller B.

Resultatet visar att ingen av deltagarna kan statistiskt signifikant skilja mellan A och B.

Participant - # correct
#1 - 8 out of 16 (50%)
#2 - 6 out of 16 (37.5%)
#3 - 6 out of 16 (37.5%)
#4 - 10 out of 16 (62.5%)
#5 - 7 out of 16 (43.75%)

Testen ska göras igen med många fler deltagare.

D.v.s. siffrorna visar att dom i princip måste gissa A eller B -- ett signifikant resultat att man verkligen säkert hör skillnad mellan A och B skulle kanske vara 15 ellr 16 rätt av 16.

Sen en kommentar om Mr. Randis erbjudande. Är det inte OERHÖRT märkligt att slipande, smarta marknadsförare på någon tung kabelfabrikant inte hoppat på chansen att tjäna 1 mille dollar OCH få massor med gratisreklam?

Kanske dom vet vad dom riskerar om dom misslyckas och för mycket ormolja sölar ner testresultatet??

Läs tråden ni som orkar--massor med inlägg som liknar detta forums kabeldiskussioner men också en del tänkvärda inlägg (för alla).

(kopierar in den igen)
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=500b11a5c22ada8381853bdafedd38d6&threadid=451000&perpage=20&pagenumber=1

/Mats (som också läst Hifi+ testen)
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/12/02 :  20:20:29  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Är det inte OERHÖRT märkligt att slipande, smarta marknadsförare på någon tung kabelfabrikant inte hoppat på chansen att tjäna 1 mille dollar OCH få massor med gratisreklam?"

Jag tycker att det är ännu märkligare att ingen av alla dom tusentals som köpt kablar och hört stora skillnader inte åker till Randi och rippar av honnom 1M$. Skillnaderna beskrivs ju som så stora så att det borde ju vara hörbart direkt. Hade jag bott i närheten hade jag åkt dit direkt, om inte annat bara på kul.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  21:53:21  Show Profile Send Harman a Private Message
mats 31...
Det vore oxå av stort intresse att dela upp de som inte hör skillnad mot de som hör skillnad och göra om testen. Tex testa folk som lyckats höra skillnad låt oss säga kanske 30-50ggr och sedan folk som inte lyckats 30-50ggr för att se om man kan se tendenser beroende på hur tränad man är. Musiken som används kan oxå varieras...
Har själv gjort motsvarande tester med vin med vinkunnigt folk och icke vinkunnigt folk. Stor skillnad blev det...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  21:54:37  Show Profile Send Harman a Private Message
Glömde det....Tycker att alla skall läsa FBKs inlägg i denna tråd en extra gång och tänka på vad som står där..

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/12/02 :  22:29:45  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message

Jag anser att FBK:s (gubben i lådan #2) inlägg påvisar än en gång hur svårt det är för förespråkare av "vodoo"-produkter att inse att det möjligen finns andra orsaker än just förbättrat ljud som får en att älska dessa tveksamma produkter.


Man får väl anta att (dubbel)blindtestet (Randi visste inte heller vilka kablar som kopplades in) är korrekt genomfört. Det fanns "guldöron" i testpanelen. Anläggningen ser ut att vara av god kvalitet.

Ingen fick miljonerna.

Vad kan man rimligtvis skylla på?


Inte blir vi skeptiker upprörda när någon bedömmer kablar med typiska hifi-flosklar i hårdvaru-delen av HF.nu men när det för en gång skull kommer en rapport på ett blindtest som visar det som alla kabelskeptiker försöker förmedla.. då blir det liv!


Det kan väl inte vara möjligt att alla kabelförespråkare förkastar testet?


Synd att det inte finns en HF.nu-medlem som kunde utföra samma "tävling" här i Sverige. Det hade nog gett bättre genomslagskraft.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  22:41:18  Show Profile Send Harman a Private Message
Gerhard46, du verkar behöva läsa om FBKs inlägg...

Mvh Dan


*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/12/02 :  22:49:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Nja, man får TYCKA det man vill. Men att säga det ÄR skillnad håller jag inte med om.

Åsikter ska man ha men jag anser att ens åsikt bör revideras om man blir överbevisad. I det här fallet iform av att man får $7.000.000 om man kan peka ut kablar i ett blindtest.


Nu är det här just ett forum där man kan diskutera åsikter. Jag blir inte stött av att någon tror på kablar men många tycks bli stötta av tanken på att alltsammans är ett marknadsföringsjippo och placebo.


Jag får väl be om ursäkt om någon känner sig stött men FBK antydde faktiskt att "vi" (jag + alla andra skeptiker) saknar social kompetens i.o.m. vårt ifrågasättande. Det hade säkert många ansett vara ett personligt påhopp men eftersom jag inte känner mig det minsta träffad så känns det lite som om det kunde kvitta. Jag vill bara föra diskussionen kring om det finns skillnader mellan kablar med lika elektriska parametrar framåt och jag tror och hoppas att den här tråden får åtminstonde en eller två att tänka om och få dem att lägga sina pengar på åtgärder som onekligen förbättrar ljudåtergivningen - alternativt skivor - alternativt något helt annat.


Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/12/02 :  23:03:21  Show Profile Send lasselite a Private Message
OT:
Läste också FBKs inlägg å blev mest förbannad! Vadå hata? Gång på gång tjatar fbk om hur "vi" hatar dyrkablar och dess förespråkare. Det är väl för f*n inte världssvälten vi diskuterar. Möjligtvis kan "vi" tycka det är korkat. Men HATA? Skärp dig! å se lite utanför hifiankdammen för att få lite perspektiv på begreppen.

Mår man illa av dessa trådar så står det var och en fritt att inte läsa dem. För nya medlemmar tror jag att det är värdefullt att veta att det finns flera uppfattningar. Sen är det upp till var och en att ta reda på fakta. Om "ni" vill att "vi" ska respektera "er", se då till att det omvända också råder.

OnT så får jag hålla med om att ämnet varit uppe förut. Men jag hade inte tidigare sett att det gällde "Tvivelakti Stones". Vi har ju några här som kan åka å hämta en mille. Kul för dom! Hoppas det blir ett fint bildreportage "När jag hämtade en miljon dollar".
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  23:11:45  Show Profile Send Harman a Private Message
Gerhard 46.
Om man blir överbevisad så bör man revidera sina åsikter. Så om FBK eller andra kabelpositiva människor inte kan höra någon skillnad vore det rimligt att byta åsikt. Källkritik är dock extremt viktigt att ta i beaktning. Jag säger inte att testet är dåligt genomfört det vet jag inget om och bryr mig ej heller om. Jag litar dock inte på allt som skrivs på nätet eller i tidningar för den delen heller. Om någon skulle vara beredd att utsätta mig för ett blind test med många olika kablar och många olika sorters musik i en bra anläggning så skulle jag gärna anta den utmaninigen...Jag anser att det är skillnader mellan kablar men att dessa är små...
Jag skulle mest göra det av anledningen att jag själv är intresserad av resultatet.
Ha det gott!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/12/02 :  23:15:23  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Hej Dan!

Det respekterar jag. Varför inte prova att utföra ett eget litet (det behöver inte vara statistiskt korrekt) blindtest? Låna hem lite kablar och be en kompis byta fram och tillbaka.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/02 :  23:29:05  Show Profile Send Harman a Private Message
Gerhard46...
Jag har gjort typ detta för 5 år sedan men med för få kablar (3st) och för stor prisskillnad. En skräp kabel och två bra. Hörde klar skillnad mellan de två bra och skräpet, lyckades plocka den blint 3ggr av 3 men de andra "bra" kablarna var det mycket liten skillnad mellan.
Den ena av de bra kablarna var i stil med QEDs budgetkablar och den dyra av något hiend kabel märke som min vän hade. Han blev inte så nöjd med sin investering efter detta test...Nöjd först när jag kunde höra skillnad mot onoffkabeln och hans kabel men när vi försökte hör skillnad med den billigare bra kabeln så vart det värre...
Hade varit roligt att testa sig igenom typ 10-20 kablar med typ 30 replikat men det skulle ta mycket tid...
Ha det gott!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/12/02 :  23:40:56  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Problemet med så kallade "blindtester" är ju att de är tämligen svåra att utföra, om man vill göra dem vetenskapligt.

Ett kabeltest hemma är ju i princip omöjligt att utföra, då det tar för lång tid att koppla om en kabel mellan stärkaren och högtalarna för att en jämförelse skall vara tillämpbar.

Antingen får man använda sig av någon slags kopplingsbox och försöka försumma att kopplingsboxen är med och "spelar" i kedjan, eller ha två uppsättningar av anläggningen.

Dessutom är just hifi-kablar tämligen svårjämförda, då 75% av dem egentligen är mer ett extra filter, än just bara en kabel, med hemliga dosor på som på ett eller annat sätt förvränger ljudet. DET kan vem som helst höra skillnad på.

Det som händer oftast när man byter en del i kedjan och PÅSTÅR sig göra ett blindtest, är ju att ljudvolymen ändrar sig. Det behövs inte speciellt många dB för att man skall uppfatta en skillnad och i 90% av fallen tycker man att det objekt som ger ifrån sig "högst" ljudvolym är bäst (vilket är en av anledningarna till att många tycker att DTS är bättre än DD i hemmabiosammanhang, då DTS-signalen är uppmixad 3 dB - OJ vilken dynamik).

Så för ett vetenskapligt test, måste man ställa sig frågan; Vad är det man försöker bevisa? Att en dyr-kabel förvränger ljudsignalen, att den ena cd-spelaren har högre ut-nivå, att det är bortkastade pengar att köpa sådant man ändå inte märker någon skillnad av?

Mycket klurigt, det här.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/02 :  23:58:20  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
OT:
Mår man illa av dessa trådar så står det var och en fritt att inte läsa dem. För nya medlemmar tror jag att det är värdefullt att veta att det finns flera uppfattningar. Sen är det upp till var och en att ta reda på fakta. Om "ni" vill att "vi" ska respektera "er", se då till att det omvända också råder.



Lasselite>
Får jag fråga, när såg du en topic som startades för att förlöjliga Biltema-kablar, Nad-elektronik m.m.?
OK, nu vänder vi på steken; Har du sett några trådar som startas för att förlöjliga shakti, dyra kablar och annat som hör till den sidan?

ÖH. Det är tydligen otroligt roligt att ta ifrån folk dess upplevelse..

Lägg av nu. Vem behöver egentligen en attitydsförändring

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/12/03 :  00:29:37  Show Profile Send lasselite a Private Message
Trådar som startats i det syftet tror jag int jag sett, men häcklats har dom. Eller hur?

Att trådar startas där man påstår att dessa saker är bluff eller kusin till bluff är ganska vanliga.

Men att "ta ifrån folk dess upplevelse" kan man väl ändå inte göra? Man kan möjligen få folk att tvivla på orsaken till upplevelsen. Kanske jämförbart med att avslöja ett bra trolleritrick, men det är ju en upplevelse i sig.

Vem vill se ett forum där ingenting någonsin ifrågasätts? (Dom som vill det har ju faktiskt(inte .se) ett alternativ(nåja, kanske någonsin och någonting ifrågasätts, men det hör till ovanligheterna iaf))

Edited by - lasselite on 2004/12/03 00:30:33
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/03 :  00:52:40  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Trådar som startats i det syftet tror jag int jag sett, men häcklats har dom. Eller hur?

Att trådar startas där man påstår att dessa saker är bluff eller kusin till bluff är ganska vanliga.



Jag har då aldrig sett några som skrattar ut någon i stil med; -"Min 80-tals klockradio lär låta bättre än din sunkiga NAD 208-förstärkare".

Men hur många gånger har vi inte sett;
"Jag kan skaffa en kabel från Biltema för 13 kr som låter bra mycket bättre än din för 3000:- Haha, känn dig blåst!"
"-aha, du tror mig inte? Bevisa det då! Kör ett blindtest så får du se hur lurad du är!"


Observera att vi fortfarande talar om mentaliteten, och inte om vem som har rätt/fel i sina synpunkter.

Och samtidigt skriver du att du tycker att kabel-,"voodoo"-förespråkare beter sig illa..och inte tvärtom? Jag förstår inte det resonemanget för 5 öre faktiskt.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/12/03 :  01:18:16  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Tillåt mig le.

En hifientusiast ger $1.000.000 åt den som kan skilja några dyrkablar åt. Alla misslyckas.

Här på HF.nu så är det ingen som ifrågasätter testet i sig utan hänger bara upp sig på vad "skeptikerna" skriver just i den här tråden. Lika intressant.


Har du, sampix, något kontruktivt att tillföra i den här tråden? Jag frågade tidigare om hur ni förespråkare ställer er till testet - inte ett endaste svar har jag fått (kan man räkna med det?) Ska det vara så svårt?

Många av mina förutfattade meningar blir plötsligt mer "sanning" i mitt lilla sinne.

Edited by - Gerhard46 on 2004/12/03 01:18:46
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/03 :  01:31:58  Show Profile Send FBK a Private Message
Eftersom det vore synd att mitt inägg på sida 1 i denna tråd ska komma bort, så lägger jag in det här också.
quote:
Man kan inte säga något annat än att det är tragiskt att det finns folk som hela tiden ska klanka ner på andras uppfattningar eller upplevelser om ljudförbättringar. Det är väll upp till var och en att själv avgöra om det är värt pengarna eller inte att lägga pengar på antingen stenar, dyrkablage osv. Likaväl som, hör man inga skillnader mellan olika kablar tex, så tycker jag att det är helt okej att lägga dem pengarna på annat, utan att bli idiotförklarad som döv osv. Men det här hata dyrkablage gänget kan inte låta bli att starta sådana här trådar. Att behöva se sådana här trådar jämnt och ständigt, får en att bara må illa

Och nu till fortsättningen av denna tråd, Sampix skrev ett bra inlägg:
quote:
Lasselite>
Får jag fråga, när såg du en topic som startades för att förlöjliga Biltema-kablar, Nad-elektronik m.m.?
OK, nu vänder vi på steken; Har du sett några trådar som startas för att förlöjliga shakti, dyra kablar och annat som hör till den sidan?

Ja, Lasselite och övriga .....,håller vi på att förlöjligar Nad 208, Biltemakablage, Rg62, Pioneer370.575,686, Sentec, Ino, osv genom att hela tiden starta nya trådar med dessa produkter och deras förspråkare som slagpåsar.......Svar Nej!!!!!!
Lasselite skriver!
quote:
Läste också FBKs inlägg å blev mest förbannad! Vadå hata? Gång på gång tjatar fbk om hur "vi" hatar dyrkablar och dess förespråkare. Det är väl för f*n inte världssvälten vi diskuterar. Möjligtvis kan "vi" tycka det är korkat. Men HATA? Skärp dig! å se lite utanför hifiankdammen för att få lite perspektiv på begreppen

Perspektiv om det är någon som behöver pespektiv, så är det väll du!! Nu kommer frågan upp igen, varför starta sådana här meningslösa trådar om ni inte har ett hat eller stort agg mot viss produkter.Visst är det större än att ni bara tycker att det är värdelösa produkter, för då skulle ni inte bry er alls om dem.
Om det finns människor som upplever förbättringar med dessa stenar, varför inte då låta dem ha sina upplevelser i fred, utan att mer eller mindre idiotförklara dem.
Lasselite skriver!
quote:
Mår man illa av dessa trådar så står det var och en fritt att inte läsa dem. För nya medlemmar tror jag att det är värdefullt att veta att det finns flera uppfattningar. Sen är det upp till var och en att ta reda på fakta. Om "ni" vill att "vi" ska respektera "er", se då till att det omvända också råder.

När någon "ny" medlem undrar över kablar och deras inverkan, så brukar jag skriva något sådant här tex.
Låna hem och testa och jämför. Hör du skillnad så har du ett bra sätt att påverka ljudet i annlägningen, hör du inga skillnader så kab du tex.köpa CD-skivor för pengarna istället.
Era inlägg brukar se utt så här: Satsa på akustiken istället, kablar är bara lurendrejeri, funkar bra med Biltemas kablar.
Viss skillnad va.......mitt sätt att skriva, är ett sätt att inte tvinga på någon annan sin egen uppfattning. Medan er uppfattning är, så här är det och därmed basta. Var det någon som sade ödmjukhet..... Och sedan det här med att respektera den andras åsikt, där kommer vi ju tillbaka till Sampix inlägg. Det är bara att läsa det om och om igen så framstår det tydligt vem som inte respekterar den andres uppfattningar och upplevelser.
quote:
Sen är det upp till var och en att ta reda på fakta.

Och vad är fakta då... är de det som står i LTS bibeln, den ofelbara föreningen
Gerhard46 skriver!
quote:
Åsikter ska man ha men jag anser att ens åsikt bör revideras om man blir överbevisad.
Varför då, det är väll upp till var och en att ha en egen åsikt, upplever man skillnader ljudmässigt, så har det ingen som helst betydelse vad andra "bevisar".
Gerhard46 skriver!
quote:
Jag får väl be om ursäkt om någon känner sig stött men FBK antydde faktiskt att "vi" (jag + alla andra skeptiker) saknar social kompetens i.o.m. vårt ifrågasättande. Det hade säkert många ansett vara ett personligt påhopp men eftersom jag inte känner mig det minsta träffad så känns det lite som om det kunde kvitta. Jag vill bara föra diskussionen kring om det finns skillnader mellan kablar med lika elektriska parametrar framåt och jag tror och hoppas att den här tråden får åtminstonde en eller två att tänka om och få dem att lägga sina pengar på åtgärder som onekligen förbättrar ljudåtergivningen - alternativt skivor - alternativt något helt annat.

antydde läs det inlägget en gång till Gerhard. Och så hoppas du att att den här tråden får åtminstone en eller två att tänka om, och lägga pengarna på åtgärder som onekligen förbättrar ljudåtergivningen.... Detta är ju ett skol exempel på att du inte vill att folk ska testa själva och pröva sig fram till egna slutsatser, FÖR DET DU OCH ANDRA KABELSKEPTIKER SKRIVER ÄR FAKTA OCH DÄRMED BASTA! Vi andra är bara lättlurade och halvdöva som inbillar oss en massa saker som inte går att höra

Ja det blev ett långt inlägg i denna infekterade debatt, god natt mer er

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/03 :  01:42:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Du Gerhard46, eftersom du hela tiden tjatar om blind tester, så har jag ett förslag till dig som du säkert kommer att gilla.
Nästa gång du köper en bil, så se till att bli skjutsad till bilfirman av frugan med en bindel framför ögonen, det finns en viss risk att du kommer billigare undan med nästa bilköp då.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/12/03 :  01:54:42  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
FBK:
quote:
Själv tycker jag att folk får tro på vad dom vill bara dom mår bra av det och det inte går ut över någon annan. Raljerande inlägg av folk som tror att en teknisk utbildning eller intresse gör dom till för mer tyder snarare på en begränsad social kompetens.

Vad borde jag läsa en gång till?

Allt detta tjafs och inte en endaste kommentar angående Randis klockrena blindtest talar för sig själv.

Jag har inget att tillföra här. Så jag lägger ner mitt deltagande på hifi-delen nu. Jag kommer fortsätta att läsa intressanta trådar på DIY-delen och deltaga till viss del.

Mvh,
Gerhard


EDIT
FBK:
Ditt sista inlägg är så urbota korkat att jag givetvis inte kommer att försöka kommentera det. Tänk snälla du.

Over and out.

Edited by - Gerhard46 on 2004/12/03 01:55:58
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/03 :  02:19:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
För vilken gång i ordningen, för vilken gång i ordningen........

Instämmer för övrigt med "fbk"s ödmjukare attityd, var och en må höra hur han eller hon vill, ingen annan kan skriva denne på näsan något annorlunda.

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/03 :  02:24:58  Show Profile Send CC a Private Message
Hm... Tänt var det här...
Jag har aldrig läst den där Randis "blindtest" då jag har svårt att tro att det verkligen är seriöst/ärligt gjort då ingen () fått den där millen

Vad jag menar är att eftersom jag själv upplever skillnaden mellan kablar så lätt här hemma så måste ju det vara något som inte stämmer med den Randis test Eller Verkar helt klart skumt... får vällan ta mig en titt någon dag... Men å andra sidan kan ju folk skriva vad som helst på nätet utan att det behöver vara sant...

Om någon skrev på Internet att jorden är rund så behöver ju det inte vara sant, faktiskt! Det räcker ju med att gå ut o ta en titt utanför stugan o konstatera att han/hon inte vet ett dyft... Jag kan inte se att jorden e rund Så...

Däremot så har jag i många år kunnat höra skillnader på allt från olika stickkontakter till högtalare med hjälp utav musik på allt från billiga till dyra stereoanlägningar tillomed i bilen Så när någon påstår att han/hon inte kan höra detta så kan jag faktiskt inte ta detta på allvar! Hur fantastiska beskrivningar personen än skriver...

Kanske dags att göra ett dokumenterat "blindtest" här hemma snart? Så snart som jag har blivit någolunda nöjd med akustiken i mitt musik/bio-rum bara... Kanske man då skulle bjuda med någon tvivlare åsso? Någon som har lång erfarenhet utav att lyssna på musik men som tror på Randi?
Hm..? Tja, varför inte...

Natti!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/12/03 :  06:38:27  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
CC: Bjud hem mig, när du känner dig beredd. Jag tycker om tester och är skeptisk till allt. Tycker dessutom om kaffe.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/03 :  07:32:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Gerhard,
det stämmer inte att det inte varit kommentarer runt Randi's utlovade miljoner. Jag envisas bla med att fråga varför han inte betalar ut...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/12/03 :  07:48:07  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
PAC: Ganska enkelt, han ställer nämligen ett omöjligt krav: Man måste ställa upp på ett blindtest, inte bara påstå att man klarar det.

Så enkelt är det. Och i princip är det ingen som gör det, när de förstår vad det innebär. Varför förstår jag inte, då det egentligen är ganska så enkelt. Visa att (välj lämplig produkt) inte är en bluff, så får du miljonen.

Så med andra ord, anledningen till att han inte betalar ut, är för att de som ställer upp inte kan {sväva, böja telefonstolpar med tankekraft, locka hit utomjordlingar med korsade träpinnar, höra skillnad mellan shakti och telefonkatalog}.

Just i fallet med Shakti-stenarna är det faktiskt i princip inte personen som hör skillnad som är föremål för testet, egentligen, utan själva stenarna. Dock ställer Randi upp på att just du, eller vem som helst, deltar i ett test som kan ge statistiskt gångbara bevis att det faktiskt går att höra att stenarna ger effekt.

Och jag lovar, hade jag hört det minsta skillnad själv, då jäklar, vi snackar förstaklassbiljett (med Concord om de funnits kvar) över till honom och bara smäckat in pengarna. Jag tror inte han är det minsta kinkig på att betala ut, då han troligtvis tjänar grova pengar som det är bara på att avslöja en massa annat hokus pokus. Han skulle troligtvis bli jäkligt impad ifall han faktiskt hittade något "övernaturligt".

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000