svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2004/11/30 : 23:01:00
|
För ett tag sedan spelade min skivnasare Feist för mig. Var nog lite avig den dagen, jag köpte inte plattan. Gav den en ny chans. Det är nog årets skiva. Mycket hög ljudkvalitet. Spring o köp !
En saxad resension
Feist - Let It Die (Universal) Let It Die är en minst sagt eklektisk och omtumlande debutplatta. Leslie Feist har en röst att dö för och likt en finurlig korsning av Linda Perhacs, Beth Gibbons och Barbara Streisand glider kanadensiskan lekande lätt in och ut ur olika musikaliska roller. Ömsom mjuk och varm som en sommarvind, ömsom kylig och distanserad, men ändå hoppfull som en klar höstdag. Från inledande folkjazzpopen på ”Gatekeeper” och den loungiga popen i ”Mushaboom, via den sublima åttiotalspopen på ”One Evening”, den traditionella folkvisetonen på ”When I Was A Young Girl” och den franskt 20-talsjazziga ”Tout Doucement” till den avslutande standarden ”Now At Last” känns det inte för ett ögonblick krystat eller osammanhängande. Lägg där till en dansvänlig cover på Ron Sexsmiths kuttersmycke ”Secret Heart” och en extremt snyggt svängande tolkning av Bee Geesklassikern ”Inside Out” och du har en på papperet schizofren, men i realiteten fullt logisk röd tråd. ”Let It Die” är helt enkelt en av de där skivorna det verkar vara omöjligt att tröttna på.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|