HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Recension - Within Temptation
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/11/24 :  22:36:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Within Temptation har förekommit en del här på forumet sedan deras "Mother Eath" skiva släpptes för ganska länge sedan. Den lyfte dom ur bakgrundsbruset och hade flera låtar som blev ganska stora hitar nere på kontinenten. Med detta följde spelningar på alla stora festivaler och t.o.m. viss uppmärksamhet här i Sverige. Z TV körde t.ex.deras video ganska mycket under en tid och kör deras nya ganska flitigt.

Mother Earth skivan gav gruppen ett delvis nytt sound med inslag av orkester och kör bakom en solid goth metall. Tungt och lite pampigt med lite opera tendenser kan man väl beskriva det som, Hela bandet utom sångerskan har BARA svart på sig vilket säger något om var de kommer ifrån musikaliskt.
Det naturliga centrumet i musik och på scen är sångerskan Sharon den Adel som sjunger med ljus stämma i lite operastil. Hon har som gimmick att ha överdådiga balklänningar på sig på scen i klara färger som hon låter sy upp åt sig.

Personligen har jag sett fram mot uppföljaren som damp ner i brevlådan för några dagar sedan. The Silent Force heter den och är proppfull med svenskar i produktionsteamet. Tekniker och producent är verksamma här.

Den nya skivan bygger vidare på det vi hörde på föregångaren men med lite större produktion. Lite större orkester och kör som är inspelade i Ryssland och samma tunga riff som tidigare. Det är tungt och pampigt på samma gång.
Låtmaterialet fungerar och arren är helt OK men det är mer strömlinjeformat och mindre kontraster mellan låtarna. En lite udda grej är att jag kan nog inte komma på ett enda gitarrsolo på hela skivan. Det brukar ju inte direkt vara normen på metall skivor.

Har då den svenska produktionen lyckats?
Det blir det lite svårare att svara på men jag gissar att det kommer hjälpa bandet till en bredare lyssnarskara och därmed kommersiell framgång. På samma gång kommer de att tappa en del av de gamla fansen gissar jag.
Vad beror då det på?
Jo, Daniel Gibsons produktion har fokuserat väldigt mycket på Sharon´s sång och lyft fram den i ljudbilden. Bland annat har han gjort det genom att skära bort -nästan- alla lägre frekvenser för de flesta instrument. Sharon består av väldigt mycket mun men nästan ingen kropp så förstår ni nog hur det låter. Lika dant är det med de flesta intrument runt om kring. I vissa låtar kunde basisten stannat hemma för han hörs det inte ett spår ifrån.
Bandet har 2 gitarrister men där det nästan lika illa, vissa låtar är de där men i andra hörs de bara som lite brus i bakgrunden. Invertera Ramstein så har ni bilden klar.
I en fartig låt hör man Sharon, trummor, kör & orkester men inget annat annat .

Nä produktionen har misslyckats kapitalt i mina ögon. Den kanske funkar i en transistor radio men sen när man köper hem skivan och den låter som om den spelas i en transistor radio då blir man besviken. Någon som vet vad den myten kommer ifrån att man inte kan ha bas på en metall skiva??
Jag tror många kommer se videon och ladda ner musiken men färre kommer köpa för detta är inte metall längre.

Nu när jag sågat produktionen så ska jag avsluta med att återvända till musiken. Jag ser verkligen fram mot deras kommande konsert efter nyår för då kommer gitarrerna att både synas och höras och vi kommer att få höra fantastisk musik som värmer själen med en energi som hör till hårdrocken. Sen får vi se vilken av alla överdådiga klänningar som Sharon kommer att på sig .

Jag föreslår att du spar pengarna för skivan men gör mig sällskap på konserten istället. De besöker hela Stockholm, Göteborg och Malmö. Eventuellt även Sundsvall.

http://www.within-temptation.com/

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/11/24 23:57:59

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/25 :  04:54:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det verkligen SÅ illa Micke ?!

Det är ju så att man skulle få reklamera skivan,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/25 :  08:36:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gillar Nightwish och blev intresserad av Mother Earth när den kom. Tyvärr blev jag besviken. Låtarna var för bleka och sångerskan har en gapig röst som inte passar för den här musikstilen.
Jag hade hoppats att den nya plattan skulle vara bättre.

Edited by - Björn-Ola on 2004/11/25 08:37:17
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/11/25 :  10:12:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nightwish skivorna har betydligt hårdare produktion som passar musiktypen mycket, mycket bättre. Tyngre och maffigare, precis som det skall vara .
Jag gissar att WT skivan blev som den blev i en ambition att få låtarna spelade på radio och jag misstänkar att det kommer låta mycket annorlunda live. Större artister brukar medveten göra EN låt så men inte alla som på den här skivan. Kanske ett utslag av dåligt självförtroende och ganska vanligt för artister som verkligen vill slå. Se bara på Heart hur utslätade de blev bara för att få en världshit.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/25 :  10:36:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Björn-Ola, jag tycker ungefär tvärtom Inte helt alltså utan angående sånågerskan. Jag gillar inte Nightwish till stor del för att jag inte klarar av sångerskan riktigt. Sharon den Adel (i Within Temptation alltså) gör det värt att lyssna på WT, trots att produktionen är lite si och så både på senaste skivan och förra...

Förra skivan - uppenbart lägre budget, halvtaskiga syntljud har fått ersätta ljudens riktiga motsvarighet. Men huga, balladerna! "Our Farewell" är härlig, och inledningen till "Perfect Harmony" borde alla här lyssna på, om inte annat så för den otroligt häftiga scen som målas upp i ljudbilden.

Nya plattan har jag hunnit lyssna på ett par gånger nu, och tycker som du Micke att produktionen är mycket trist. För min del tycker jag det gäller även låtarna. Det HÖRS att någon skivbolagsnisse någonstans har bestämt att WT nu minsann ska bli kommersiellt gångbara och sälja mycket mer. Trist då att de förlorar mycket av sin själ då bara - det låter inte WT i mina öron, det låter giriga producenter. Typ. Och jag misstänker att det innebär att WT inte lär köra så mycket av sitt gamla material live - de har ju sin nya skiva som skivbolaget säger åt dem att pusha för så mycket det bara går...
Men jag hoppas jag har fel.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/25 :  12:25:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag får väl lyssna lite mer då...
Det har hänt förr att jag ändrat åsikter om skivor, faktiskt.
Det kan man inte tro, jag med mina tvärsäkra uttalanden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/11/25 12:26:48
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/11/25 :  12:31:27  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag håller med till stor del. Det är ganska talande att den låt som fastnar först är den med högst gitarrer.

OT-tips, Europe's comeback var en positiv överraskning i den bemärkelsen. Där är man inte lika rädd för gitarrljudet. Fast på titelspåret drar man ner på det "göttaste" i refrängen. Mesigt
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/11/25 :  19:57:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det verkar som att grovt sett så håller ni med på ett ungefär. Det är ju kul att man inte är ute och cyklar helt.

Jag är optimistisk om konserten och kommer att vara på Arenan i februari.

Micke

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/29 :  12:50:46  Show Profile Send luften a Private Message
För dom som kanske bor i Finland, så kan jag upplysa er om att Within Temptation även spelar i Finland! Den 9.2.2005 spelar dom på Tavastia Club i Helsingfors. Biljetterna kostar 15€ och släpptes i morse klockan 10 (finsk tid).

--> http://www.tavastiaklubi.fi/
--> http://www.tiketti.fi/haku.php?q=within&x=0&y=0

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000