Author |
Topic |
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2004/12/01 : 22:27:39
|
Tack för förslaget Terminator :)
|
En Boll rullar bättre nedför än uppför. |
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2004/12/01 : 22:37:25
|
Jag skickade ett mail till frasseman i forumet, men det funkar inte :(
Hoppas han tittar in på forumet någon gång.
|
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 16:28:36
|
Det var inte nånga SVS rekommendationer som kom.
Vad tycker ni om SVS subbar ?
Men många andra trevliga rekommendationer
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 05:40:40
|
Törs påstå att jämföra subbar i olika rum är meningslöst. Basåtergivningen är helt rumsberoende och även placeringsberoende. 2 subbar är mycket mycket bättre än en. Digital eq i all ära men det är stor skillnad på dom och Velodynes är enligt vad jag har läst ytterligt begränsad. Dock förstås bättre än ingen alls. Jag skulle satsa på att använda en BSS Omniplus 366T, Behringer DQX2496 eller motsvarande apparater och ni kan höra vad en subb går för. Så mitt råd, glöm att lyssna i butiker, hemma gäller. Glöm dyra subbar utan en kostsam parametrisk eq/aktivt filter. Att subbar kan få ett rum att skaka är inte ett mått på välljud, det är ett tecken på rumsresonanser vilket är ett problem. Rätt injusterad hörs inte en subb utom då den skall lägga till något. 99% av alla subbar sålda är helt galet injusterade, för man vill ju höra att man köpt en. Glöm att lyssna in hur en subb skall justeras in, mätning gäller annars är det helt kört. Sedan kan man efter det justera volymen efter egen smak, men rumsresonanser har inte att göra med personlig smak. Kolla in Siasoft SmaartLive på www.siasoft.com. En månads demo går att ladda ner. Behringer mätmick för 800 plus micpreamp till datorn. Måste ha matning till micken. Sedan går det bra att jämföra. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 07:57:00
|
Tack för förslaget Harry up. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 10:25:28
|
Harry Up, det där med felinställda basar har du hur rätt som heslt, har hört många som kommer med kommentareran " Basen hörs ju inte ", näe just det !! Precis som det SKA vara...
Man ska inte märka en sub förens man stänger av den !!
/Martin |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 12:45:24
|
Jag får förhoppningsvis hem min DD18 inom närmaste veckan och ska då kunna ge ett preliminärt utlåtande om den... |
|
|
HMartin
Member
119 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 15:19:40
|
Det beror på vilka högtalare du har. Ska du dela aktivt över ca 40-60 Hz eller har små högtalare som inte spelar speciellt djupt så vill du nog gärna ha två subwoofers.
Är det inte viktigt för dig att spela högt (ljudtryck ej frekvens) så tror jag starkt på 2 Rel Strata 5 (eller kanske 1 Stadium 3 om du har lite större högtalare). Fördelen med 1 Stadium är att du kan skaffa en till senare. Dessa spelar mer än tillräckligt starkt för nästan alla.
Vill du spela högt, dela aktivt och använda rumskompensation så köp då 2 st B&W ASW 750 och kompletera med delningsfilter (finns digitalt i hemmabioförsteg) och kompensation efter smak, t.ex. Behringer DQX2496. Jag tycker att av hemmabio subwooferna är B&W 750, 800, 850 de bästa för pengarna. Dock kommer det uppdaterade versioner efter Jul så det kanske är värt att vänta.
Som det redan har nämnts så är en starkt bidragande orsak till att DD-subwoofrarna får så bra kritik är att de är lätta att ställa in pga den medföljande mätutrustningen. Så de är ett "säkert" köp för den som är lite ovan att ställa in subwoofers, m.a.o. nästan alla. |
Edited by - HMartin on 2004/12/03 15:21:38 |
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 16:02:00
|
Trevligt drgreen att du får hem en DD18. Du måste skriva vad du tycker.
Det är mest DD18 och ASW850 tittar mest på just nu.
Men som sagt alltid öppen för förslag.
Jag kommer defenetiv vänta till efter Jul med köp. Så det kan va roligt och se vad för nya Subar som kommer.
Mina Frontar och bakhögtalare spelar ner till 29hz Infinity Kappa9. Så en ordentlig subb måste det vara. |
|
|
Raffe
Member
142 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 16:23:04
|
Ang SVS så verkar det inte fint nog att nämna dom här, men uppenbarligen så uppfylle min ett kriterium. Den märks inte förrän man kopplar bort den, då saknas nåt helt klart.
Vad det gäller rumskorrigering så ska tydligen en Behringer DSP1124-P(se länk, http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=708409%20&cart_id= )och en ljudtrycksmätare tillsammans med en PB12+ vara en riktig killer till ett lågt pris. Betydligt billigare än exempelvis en Velodyne.
Det finns ytterligare nöjda SVS-ägare på nästa länk.http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=85267&forum=24 Har för mig att där finns mer info ang Behringer´n, om inte maila casull o fråga, han brukar var mycket hjälpsam.
Mvh Jonas
|
Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.
Å så här ser min anläggning ut för tillfället: Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 16:38:48
|
Ska man bland det värsta idag så får det nog bli denna Velodyne...
Digital drive 1812 !!
En 18" & en 12" !!
Men jag kan tänka mig att det krävs rum för att detta monster ska spela ut....
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 16:44:41
|
Men kan man hitta en Audio Pro B4-200 så kan man göra ett klipp, mäktigare bas får man leta efter..Fortfarande...
Har ett minne av en fest hos en bekant för många år sen med en sådan, grannens rutor skakade mer än hemma i hans hus !! |
|
|
Raffe
Member
142 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 17:49:59
|
Martin:
Det krävs ett stort rum enbart för att få plats med det monstret:-)
Fast, har man råd med den så kan man ju alltid byta bostad...
|
Å så här ser min anläggning ut för tillfället: Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra |
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 19:24:12
|
hehe Stora subbar
Jag tror nog jag sätter gränsen vid 35 000kr Det räcker för att få en riktigt fin sub.
Det verkar som SVS är mer bio sub än till Musik. Men de skulle vara intressant att lyssna på en. |
|
|
Raffe
Member
142 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 19:36:01
|
Vet inte om jag skrev det innan, men jag har min MINST till 90% musik. Ingen av mina "hifipolare" har haft en enda negativ kommentar att fälla om den(suben).
//Jonas
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 22:52:15
|
Är det någon som har lyssnat på Earthquake Sub här MKV-15CV ?
|
|
|
Topic |
|