HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken förstärkare till Opera Ref 2.2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:05:34  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Jag köpte min Rotel RA-02 för ett par månader sen, strax följt av ett par Monitor Audio S6. Då hade jag, med min SONY XB 930, äntligen en helt ok och ekonomiskt balanserad budgetanläggning och var bara ute efter bättre högtalarkablar..

Men jag var lite sugen på att uppgradera signalkällan. Jag hade dock inställningen att om jag skulle lägga pengar på en ny CD-spelare skulle det vara en rejäl förbättring, annars fick det vara. Jag blev nyfiken på Opera Ref 2.2, fick ett mkt bra pris och gjorde då slag i saken. Den låter ju såklart bättre, men skillnaden är inte direkt revolutionerande. Den är däremot ruggigt snygg.

Frågan är nu för mig hur jag ska få ut det mesta ur min CD-spelare, vad det kostar per investerad krona och, såklart, om det är värt det.
Jag antar att en bra förstärkare skulle göra störst skillnad, men det har jag egentligen ingen aning om. Men om jag nu ska köpa en ny förstärkare i samma klass som CD-spelaren, vilken ska jag då köpa? Hur bra är Opera 105, tex? Jag har väl en smärtgräns vid ungefär 10 000 kr.

Edited by - Bysheon on 2004/11/30 15:07:20

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:20:34  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag har inga som helst erfarenheter av Opera, men snygga är dom. Och det är ju aldrig fel med matchande utseende på cd och stärkare...

Å andra sidan är din Rotel-stärkare helt klart bra för sitt låga pris. Och effektmässigt borde du inte behöva mer än så till högtalarna så... Ja, jag vet inte.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/30 :  15:26:44  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Blue>> Nej, det var ju mycket med med tanke på min förstärkare som högtalarvalet föll på MA S6. (Tack för tipset, förresten. ) Ja, jag vet inte heller. Jag har ju så liten erfarenhet av, och ganska liten möjlighet, att testa och jämföra olika komponenter så jag sitter och tänker och spekulerar. Om jag inte förbättrar anläggningen och på så sätt får ut mer av CD-spelaren så tycker jag inte att skillnande nu med Operan jämfört med min gamla SONY var värd pengarna, trots att jag fick ett mkt bra pris på Operan. Hm..
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:38:52  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag tror du vinner mest på ett högtalarbyte. Mina personliga erfarenheter är att förstärkaren inte har så stor betydelse för ljudet så länge förstärkaren kan driva högtalarna ordentligt. Är det något speciellt du vill förbättre? Basen, dynamiken, mellanregistret?
/Peter


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:51:37  Show Profile Send plind a Private Message
Opera ref. 150 den som liknar cd-spelaren 2x120w vid 8 ohm.
Har för mig att ArtSound har specialpris på den nu.
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/12/01 :  15:08:18  Show Profile Send Bysheon a Private Message
peter_gbg>> Hm.. ja, när jag köpte mina högtalare innebar det det klart största lyftet i anläggningen jämfört med de andra uppgraderingarna jag har gjort. Å andra sidan, om jag ska förbättra ljudet med nya högtalare i stället så innebär det sannolikt ganska rejält höga summor, gissar jag. Jag misstänker att jag måste upp i 15-20k för att jag ska höra en ordentligt tydlig förbättring (vilket jag kräver om jag ska betala åtskilliga tusenlappar), och då är det väl väldigt tveksamt om min Rotel kan driva och ge rättvisa åt såna högtalare? Det är väl kanske helt enkelt så att ekvationen kommer att kantra vilken enhet jag än satsar på, så länge jag inte uppgraderar systemet med _både_ förstärkare och högtalare. Men då blir det ju väldigt fläskiga summor..
Finns det några lättdrivna och bra högtalare i nämnda prisklass? Det jag vill förbättra är allting! Röståtergivningen är utmärkt, basen är detaljerad och "rik", mellanregistret är hyfsat och nyanserat i framförallt nedre delen. Det jag saknar är lite mjukare och mer harmonisk diskant och övre mellanregister men också mer "rymd" överhuvud taget (stereobild eller vad man säger, alltså tydligare separerade positioner mellan de olika ljuden). Men vad vet jag, det kanske är högtalarna som begränsar detta som du säger..


plind>> Har du hört Opera Ref 150?

Edited by - Bysheon on 2004/12/01 15:11:31
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/01 :  15:29:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Bysheon: Bra kan alltid bli bättre. Så är det även om man har lagt ner flera hundra tusen på sin anläggning... Så det gäller att hålla "uppgraderingsjävulen" inom sig i schack!

Jag tycker inte att du ska byta ut dina högtalare i dagsläget. Egentligen tycker jag inte du ska byta förstärkaren heller. Men om du tvunget känner att du vill förbättra något, så se om du kan få låna hem den där Opera-stärkaren. Inte alls omöjligt att den hjälper dig att förbättra det du vill förbättra, men kanske gör det ingen jätteskillnad i förhållande till vad det kostar. Så, testa och se vad du tycker!

Annars: Hur ser det ut på kabelfronten? Har du inte redan idag bra kablage kan du nog få en del föbättringar på det sättet också, utan att det kostar en förmögenhet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/12/01 :  18:47:46  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Exempel på lättdriva högtalare i klassen är Audiovectors nya Mi3s serie. Klarar din förstärkare av att driva utan problem.

Men Blue har en poäng, hur är det med kablage? Nätkablar, högtalarkablar mm?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/12/01 :  18:50:43  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
plind>> Har du hört Opera Ref 150?



Ja,jag har hört den hos Diesel och på demodagarna nyligen när Danskarna var här. Klart trevlig stärkare
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:59:20  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Bysheon , bor du i närheten av GBG så kanske man skulle kunna hjälpa dig med en provlyssning av Ref. 150 ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/12/02 :  02:59:56  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Blue>> Heh.. uppgraderingsdjävulen, ja. Jag kan tänka mig att det är lätt att fastna i eviga uppgraderingar där kraven och målen hela tiden flyttas fram. Jag måste väl ändå tillstå att jag redan nu kan skönja en bortre, övre gräns för vad jag kommer att anse som rimligt(såvida jag inte plötsligt blir miljardär). Trots att prestandagränserna ju är flytande, och trots min begränsade erfarenhet av hifi, har jag nog två ungefärliga nivåer vad gäller ljudkvalitet-pris, sett i nuvarande-anläggning-perspektiv (då räknar jag utifrån SONY'n). Min anläggning som den ter sig idag är då alltså den undre nivån, och den övre nivån på systemet är nånstans i paritet med kvaliteten på Operan jag köpte, dvs ett system med en grov indelning av CD, förstärkare, högtalare för kanske 15k, 20k respektive 30k. Detta är naturligtvis en ren tankekonstruktion och risken att jag överger denna stela "principsumma" ökar sannolikt ju mer jag lyssnar på och jämför olika komponenter. Det vill jag akta mig lite för eftersom jag har lätt för att helt gå upp i saker och ting, och en vilt skenande, otyglad hifi-passion med drömmar om perfekt återgivning osv skulle bränna djupa hål i min plånbok (som för övrigt är 15 år gammal, ngt jag är lite stolt över). Men tillbaka till ämnet.. Att låna hem och lyssna på vilken förbättring förstärkaren faktiskt ger är nog det enda rätta. Om skillnaden inte är tillräckligt stor skiter jag helt enkelt i att uppgradera med nya komponenter. Vad gäller kablaget finns det som du säger däremot säkert förbättringar att göra för inte så stora pengar. Jag måste köpa nätkabel till CD-spelaren -nu har jag en lånad datakabel!- och nya högtalarkablar(har nu 10 år gammal 20 kr/m). Eventuellt också en bättre signalkabel än den 500-kronors TaraLabs jag har. Jag borde kanske investera i nya kablar först (vilket jag ju ska göra i vilket fall som helst)?

peter_gbg>> Hm.. ja, jag blev rekommenderad dom förut. Dom ska tydligen gå att uppgradera också och det låter ju smidigt och praktiskt. Visserligen rätt mycket pengar, men dom borde väl låta klart bättre än min MA? Och om min Rotel kan göra dom rättvisa kanske det är ett alternativ istället för ny förstärkare..

plind>> Det låter bra. :)

DIESEL>> Jatack! Jag bor i Västerås, men jag skulle faktiskt vilja lyssna på den. Inte minst med tanke på att du har likadan CD-spelare som jag. Sen bor min bästa kompis, som har jag inte träffat på ett tag, i Göteborg.. När skulle du ha tid för detta?
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/12/03 :  14:11:23  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Skicka ett pm till mig så kan vi diskutera det vidare utanför tråden ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000