HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om Kombinationen Rega-CD och Totemhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/11/27 :  23:56:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
I Grennsleeves tråd "CD-spelare med en mörkare ljudbild..? " skrev Brumel:
quote:
/.../Rega trivs nog bast med oppna hogtalare som kan ge ljudet mer luft. /.../ Hogtalare med luftigt oppet ljud sokes. /.../ Totem tror jag personligen vore en fulltraff.

Efter att ha provlyssnat en del Totem - mest Mite - och som hastigast hört Rega Planet 2000 har jag fått samma idé.

Mina frågor till forumets skribenter är

1) Har någon lyssnat till kombinationen Rega Planet (eller Jupiter)och någon Totem högtalare och kan ge några intryck från detta?

2) Finns något förslag på lämpliga förstärkare att koppla mellan en Rega-CD och Totem-högtalare?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:19:07  Show Profile Send bliss a Private Message
För ett tag sedan fanns ett internationellt forum för oss Regaiter, men tyvärr är detta numera nedlagt. Hur som helst, på detta forum fanns flera deltagare som ägde och trivdes ypperligt med Rega elektronik och Totem högtalare. En annan kombination som det talades om var Rega elektronik tillsammans med Neat högtalare, främst Neat Elite. Jag har lyssnat på Naim + Totem och det lät kalas. Jag hade nog satsat på en Rega förstärkare mellan en Rega CD och en Totem högtalare om du har en begränsad budget. Lycka till!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:34:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vältajmat bliss! Kom precis ut på Nätet för att se om jag fått någon respons. Tack för svaret också - naturligtvis!

En följdfråga: Kommer du ihåg om det var några speciellt vanliga kombinationer?

mvh/ Jörgen G

...som naturligtvis gärna ser fler synpunkter.

edit: Så hissar vi upp tråden så att fler får chansen att se den och kanske lämna lite synpunkter...

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/11/29 19:22:43
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:20:06  Show Profile Send stargazer a Private Message
Skulle nog säga att Roksan är en bra matchning till Totem, har själv en Roksan Caspian Mk2 till mina Totem Model One Signature.
Rega CD har jag dock ingen erfarenhet av.

/ stargazer
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:41:36  Show Profile Send bliss a Private Message
Tjena Jörgen! Jag har skickat ett PM till dig!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

JonasOlofsson
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/11/30 :  11:13:12  Show Profile Send JonasOlofsson a Private Message
Klassiskt kombination, speciellt om du använder Kimber som signal och högtalarkabel. Roksan + Totem är också en mycket bra kombination.

Mvh, Jonas
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/30 :  16:02:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Vet inte. Naim ar mycket bra val till Totem men Rega. Till rockmusik skulle det vara kalas men till annan musik tex klassisk kan Rega vara lite tjocka och matiga i klangen. Och Totem saknar inte värme i sig.
Har lyssnat pa dom var for sig men inte aktuell kombination. Rega går annars bra till Linnhögtalare som har ganska torr bas. Åtminstone skivspelarna brukar kunna gå in som stand in för Linns egna med gott resultat.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/12/02 :  23:00:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag försöker sammanfatta:

Rega (Planet eller Jupiter) och Totemhögtalare är en kombination som generellt anses passa bra tillsammans.

Som förstärkare kan Regas alternativ fungera men det kan bli väl gosigt om CD:n också är en Rega. Roksan eller Naim anses generellt var bra alternativ.

Följdfrågor - naturligtvis:

Är det någon som hört Roksan eller Naim mellan Rega-CD och Totemhögtalare? Att förstärkarna nämns, beror det på att de ofta - eftersom de liksom Totem i säljs på HiFi Art i Stockholm - kombineras vid provlyssing där och att det därför är många som har hört dem tillsammans?

Har Roksan Caspian och Kandy samma karaktär?
Roksan Caspian nämns i tråden - gäller omdömena även Kandy? Jag har lyssnat på Kandy integrerade förstärkare och CD med Totem Mite och det lät överlag bra. Skulle emellertid föredra lite rundare, mjukare diskant.

Kan väl i sammanhanget även nämna att Roksan Kandy CD+IA i mina öron lät mer prisvärd än Naim Nait5 + CD5i tillsammans med Mite. Dessa lät lite ljusare än Kandy.

Är det någon annan förstärkare än de redan nämnda som kan vara värd att överväga?

För övrigt är flera synpunkter i trådens ämne naturligtvis välkommna!

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:18:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jörgen: Kandy och Caspian har samma ljudfilosofi, men Caspian gör allt mycket bättre !!

Du får mer av allt, dock inte effekt för där är Kandy bättre, men det har inte så stor betydelse för det är högre kvalitet på Caspian...

Men Kandy är väldigt prisvärda ( 8900:-/ del ) och jag skulle nog säga att du kan få till diskanten med en annan kabel till dom än tex kimber, Roksans egen signal och högtalarkabel ska tydligen fungera väldigt bra enl den engelska hifipressen...

/Martin
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/12/03 :  16:51:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för synpunkterna MartinH. Jag har hört Caspian som hastigast och det låter kalas. Tyvärr ligger dessa burkar "out of budget" för överskådlig tid. Kandy också egentligen, det är en av anledningarna till att jag söker prisvärda alternativ till dessa.

Totem Mite däremot, har jag blivit så förtjust i att jag i stort sett bestämt mig att bygga resten utifrån dessa - så länge nuvarande budget råder i alla fall.

Fler synpunkter från alla och envar är naturligtvis alltjämt välkommna!

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000