HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Separat jordfelsbrytare eller annat skydd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/12/02 :  13:37:06  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej!
Hur skyddar man sin anläggning bäst?
Satt på Stockholms tunnelbana idag och såg att bl a Reference Audio säljer ett Monster Nätfilter (1190:-) som sägs skydda mot strömspikar och åsknedslag.
Jag har ingen aning om hur känslig en stereo är mot exempelvis åsknedslag, men vill naturligtvis inte riskera något.
Min dator har jag en separat jordfelsbrytare till, bör jag ha det samma till min hifi? Min TV?
ja - hur gör ni andra på forumet?

undrar
gabe

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/12/02 :  13:58:00  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har inget. Tror jag läste här på forumet att även om man investerar i ett värstingskydd så skyddar det ändå bara till 50% mot blixtnedslag. Mot mindre strömspikar och orenheter funkar det säkert utmärkt.

Edited by - Roq on 2004/12/02 13:58:26
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/12/02 :  14:04:11  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Eftersom du åker tunnelbana i Stockholm antar jag att du även bor där. Det är väl endast om det finns luftledningar som åskan kan orsaka några problem!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/02 :  14:27:08  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jordfelsbrytare påverkar inte strömspikar, men kolla hemförsäkringen.
Den täcker i vissa fall skador orsakade av åska.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/12/02 :  15:27:11  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Grejen med Monster nätfilter är (jag har ett HTS 1000) är att du kan koppla inte bara dina stickkontakter i den utan också kabel-TV, satellit-TV, telefon/ADSL och nätverk. Om du sedan kopplar detta till ett jordat uttag har du ett rätt bra överspänningsskydd, skulle detta inte hjälpa så ingår en försäkring i köpet.

Dessutom är det inte bara för att grejorna inte ska gå sönder, ett filter som filtrerar bort "skräp" från matarströmmen kan ge bättre ljud.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/02 :  16:01:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag bor ute i förorten till Stockholm och har inga jordade uttag förutom vid diskbänken. Jag har en jäkla massa apparater i min stereo. Jag kör helt utan skyddsnät och helt utan knäppar och brum från kylskåp och andra tunga apparater typ tvättmaskin, diskmaskin och dammsugare. Varför har jag inga problem? Nej jag är inte döv. Jag bor i ett gammalt radhus som är byggt 1962.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/02 :  17:28:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kör också utan skydd, för jag är tuff!
Överspänningsskydd är bara för fegisar.
Fast jag får väl erkänna att det har hänt att jag dragit ur kontakten vid annalkande åskväder.
Men jag är tuff ändå!
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/12/03 :  10:11:32  Show Profile Send Gabe a Private Message
Att jag bor och verkar i en storstad minskar inte risken för åsknedslag.
För ett par somrar sedan slog åskan ner i mitt kontor (mitt i stan!) med påföljden att servern gick sönder och nätverkskorten brann i ett par datorer. Bara att köpa nytt!
Så frågan är nog befogad ändå: kan något liknande drabba våra musikanläggningar? Och hur minimerar man risken bäst?
Gabe
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/03 :  10:47:42  Show Profile Send CC a Private Message
Dra ut sladden!

Rekomendation från luttrad "på landet boende"...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:43:07  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Jordfelsbrytare hjälper inte vid åska, har själv provat .
(En mer elektriskt bevandrad kollega hade en lång fin förklaring till detta som jag förtängt.)
Följ CCs råd, dra ur sladden !
/Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000