Author |
Topic |
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 19:37:26
|
Så där ja, då var alla artiklar ute. Jag hoppas att det blir till belåtenhet och det skall bli roligt att följa dom färdiga alstren . Precis som vanligt, är det några oklarheter så är det bara att fråga. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/04/24 19:37:52 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 20:52:16
|
Härligt Dahlberg, ser lite lagom knepigt ut
Givetvis en fråga, mina band ska bli 126 cm, hur många procent längre ska "rå"-banden då vara, de kortas ju en del vid korrugeringen.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 21:26:17
|
Ca:160-170cm landar du på. Till viss del beroende på hur mycket du vill sträcka dom. Men ta gärna till lite extra om det skulle sk..a sig med monteringen av det första kontaktdonet. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 12:15:06
|
Var hittar man 3M spraylim? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 12:54:01
|
Jag brukar handla hos bokhandeln. Åkerbloms heter den här i stan, vet inte om dom är rikstäckande. Det är lite halvdyrt men fungerar därefter också. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 18:13:35
|
Tänkte jag skulle testa att montera magneter! Hur sätter man första ? åt vilket håll som helst i ena änden av stålet eller från mitten? Nr 2 vid sidan om den första 3:an bakom 1:an? |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 18:47:51
|
Jag brukar börja från mitten och då mäter jag från bägge kortsidorna så att jag inte behöver justera det i efterhand. Har man jämna antal magneter så är det ju iofs bara att märka upp mitten på stålet. Polariteten på det första stålet är inte viktig annat än att alla magneter vänds åt samma håll men när du kommer till stål nr:2 är det bäst att du läser igenom beskrivningen.
Men för allt i världen, montera ihop kortsidorna först så att det inte blir några olyckor med klämda händer eller skrotade magneter!!!!!!
Klistrar in resten från den första artikeln, läs den.
"Montering av magneterna börjar med att man vrider stålen i magnetkretsen 90 grader så att den yta som skall härbärgera magneterna pekar uppåt och låser dom där genom att dra åt kortsidorna ordentligt. Därefter kan själva monteringen börja. Ta ett stycke hårdpapp eller något liknande och håll magneten intill stålet. När den har fått fäste skjuts den till den plats där den skall sitta. Nästa magnet placeras i bredd med den första och den kommer då att sträva bort från den första. Var noga med att magneterna verkligen vänds åt rätt håll för det kan vara jobbigt att lossa på en magnet när den väl ligger på plats (särskilt om den är felvänd).
Bilden där jag håller en magnet i handen illustrerar hur dom skall monteras. Om man håller magneten på det här viset så vänder den sig automatiskt åt rätt håll. Det som på bilden utgör magnetens ovansidan skall sedan utgöra undersida på den andra kretshalvan. Jag har utgått från centrum och jobbat utåt. Det här arbetet kan vara lite knepigt då magneterna kan få för sig att hoppa upp och vända sig i luften men det brukar gå bra. Den sista magneten vid varje kortsida är ojämförligt svårast att få dit. För att underlätta brukar jag använda en tving så som bilden visar, det underlättar väldigt mycket.
Längden på den här magnetkretsen blev lite kort så mellanlägg på kortsidorna blir nödvändigt. När kortsidan lossas så måste en kloss läggas mellan stålen för att hålla i sär dem. Utan klossen så slår stålen ihop."
Kolla även bilderna i artikeln.
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 20:27:14
|
Jag har läst så många gånger så jag blir snurrig.Jag skulle bara dubbelkolla Petar du i gummit vartefter eller när hela raden är på plats?
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 21:52:37
|
Jag har petat i den när allt har varit monterat men att ta det eftersom kan kanske vara en ide. Jeppson hade som sagt problem med flygande magneter . |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 22:20:55
|
De flög inte så långt, bara till den närmaste magneten
När man väl kommer igång att montera så går det som hundan.
Hittade 3M Multi Mount spraylim, får duga, dyrt var det, ska limma allt |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 06:48:15
|
Jeppson: Du får ju naturligtvis prova vad du vill men jag tycker att du skalll lämna tillbaka flaskan,"3M Spraymount" fungerar både när det gäller vidhäftning och montering. Det får inte fästa för bra i glasskivan, då blir det nämligen skrot av alla band och det blir onödigt krångligt att rengöras glasskivan också. Spraymount är dessutom långtidsstabilt och om jag inte minns fel så har "Multimount" problem med just åldrandet. Har för mig att det hårdnar eller nått sånt.
Ber om ursäkt om jag inte har varit tydlig nog om det här tidigare . |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 11:47:39
|
Tur att du nämde det där, burken ska retuneras. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 17:53:02
|
Sprayburken återlämnad, kollade fäghandlarens grossistkatalog, fanns inget "spraymount", därimot "schablon" från 3M, skulle inte vara så starkt, tror du att det duger Bengt?
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
|
nusse
Member
345 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 16:57:22
|
Hehe, banden funkar
Lyckades få ihop de idag, lite knepigt var det, men det gick, fick pröva sig fram lite i de olika momenten.
Mäta och skära var ganska lätt, jag gjorde fyra band, tar lite tid.
Banden är ganska lätta att deformera, så några små buckler blev det vid monteringen. Har två i reserv.
Det är inget nybörjarprojekt kanske, men de flesta som inte har felplacerade tummar klara nog av det.
Nu ska jag bygga en rymdfärja.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 17:08:00
|
Ingenting är omöjligt som sagt var
Grattis förresten |
Edited by - Dahlberg on 2005/05/03 17:09:31 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 19:19:16
|
Pust 6st monterade1st skrot !pang va hände? BRUTALA grejer det här. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 19:46:35
|
Lite lurigt som sagt, går dom bara i två delar så går dom att använda ändå (nödlösning iofs). Att limma magneterna kan faktiskt vara en lösning. Jag har en fungerande arbetsordning på det också. Att använda en sk snabbtving som säkring innan gummilisten kommer på plats kan vara ett tips, körde med den lösningen när jag höll på med dubbla lager. Den kläms lite lagom hårt över skarven på föregående färdiga par och lika långt på den för tillfället ensamma magneten. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 20:43:59
|
1:a raden färdig Den sista fick många namn innan den var på plats
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 20:50:36
|
Hur var det nu Var magneterna starka eller |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 21:56:17
|
de är inte bara starka, de är ömtåliga också, bara på att "ha lite roligt" med dem, så har jag pajat två av dem... |
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 22:42:42
|
Lagom roligt då . |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/05/04 : 20:40:58
|
Näst sista magneten på andra stålet!PANG! då vänder sig en jvl i mitten!
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/05/04 : 21:09:48
|
Jag råkade ut för samma fenomen, man får en smärre shock när det smäller till, plus en del merarbete
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Topic |
|