Author |
Topic |
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/05/04 : 21:13:32
|
Hur gör jag är det bara plocka bort fram till den som vänt sig? eller kan jag plocka några o sen skjuta undan resten? |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/05/04 : 21:45:34
|
Jag hade skjutit mig och låtit nån annan plocka upp resten ;-)
Jag har inte börjat än men när jag och Resonans skall köra då skall vi nog limma verkar det som... och köpa ett gäng tvingar! Har redan lekt sönder mina reservmagneter så jag har inte råd med misstag!
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/04 : 23:04:28
|
Låter som en plan, skulle det handla om en eller två magneter som fattas så har jag nog iofs det över. Skiter det sig så får ni höra av er.
När jag har råkat ut för samma sak så har jag plockat bort och monterat om. Att plocka bort på en liten yta och sedan få bort den felvända magneten har jag aldrig lyckats med.
Sista magneten som skall dit på kortsidan hjälper verkligen upp ordförådet . Kör med tvingtricket , det funkar:
Tänk er då att sätta igång ett projekt där man skall ha dubbla tjockleken, snacka om storhetsvansinne
Som sagt, ta det försiktigt med magneterna. Lek inte i onödan och var mycket noga med limning och skruvning av listerna. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 21:23:06
|
Dåligt med aktivitet i tråden...Vore kul att veta hur det går för de andra byggarna. Själv har jag börjat peta dit magneterna.Jag drar ett par varv isoleringsband runt varje par.
Om neosarna vill hoppa omkring får de göra det hos Dahlberg, Jeppson, Hoktuna eller någon annanstans, inte hos mig allafall |
/filip
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 21:37:04
|
quote: Själv har jag börjat peta dit magneterna.Jag drar ett par varv isoleringsband runt varje par.
Alla sätt är bra, utom de dåliga. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 21:48:11
|
Tycker också att det vore kul med några lägesrapporter. Har fått lite info från Bernt men annars så är det lungt. Jeppson har väl så här långt kommit längst. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 22:26:51
|
Vi håller tyvärr inte ens styrfart för tillfället Får väl skylla på att det är lite fel årstid Skaffade iaf en glasskiva (1700mm lång) förra veckan á 150kr och 3M Sparaymount 145kr. Det enda som fattas är en lång linjal/list av stål el. alu nu för tillskärning av band. Är så himla sugen på att höra hur det låter På bassidan blir det nog en drös (12st) 12" |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 22:38:46
|
Kan ha sin tjusning att skynda långsamt också, då hinner man fundera både en och två gånger på olika lösningar.
Linjalen fixar du hos plåtslagaren, be om en 10cm bred remsa i 1mm stålplåt. Klipper han den i storsaxen så är den fullt tillräckligt rak. Ta den i samma längd som skärbordet bara. |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
Posted - 2005/05/12 : 00:04:34
|
Tja här händer det just ingenting. Har varit upptagen med husköp o bor just nu i ett slott av papplådor, nästan allt är nerpackat (fast Wellern står framme än! just in case). På "lediga" stunder hjälper jag svärmor att flytta ur sit hus med tillhörande verkstad ,jag har slängd nåt ton med gamla elmotorer, men man hittar nåt guldkorn då o då. Va sägs om en gammal rörbestyckad biltestare, Bosse Bildoktorn skulle säkert döda för en sån. Har räddad ett antal mätinstrument vet dock inte om dom funkar. även en jordfelsbrytare som av bilderna på kartongen ser ut att komma från 60-talet. Det är väldigt svårt att hålla högt tempo när man går o röjer på ett sånt ställe; plötsligt hittar man en låda med mystiska mojänger står o funderar på va det är- åh ja det är ju "uppringnings vevar/geneatorer till gamla telefoner oanvända i orginalkartong, sen står man o grundar en en stund,ska jag behålla dom -- Nej! det svider men, i bingen med dom. O så öppnar man nyfiket nästa låda. Nog med ursäkter! Jag räknar inte med att komma igång med mitt bandbygge förrän till hösten. Nu är det flytt o motorcykelsäsong som gäller (2 oservade mc + 1 med knäckt och slut framgaffel som ska ställas i ordning).
Min plan som den der ut just nu, är att para ihop banden med var sin stapel (16 stk) Vifa 4,5" o sen var sin XLS 12a i botten.
Jag låter andra göra alla mistag nu, så att jag kan upprepa dom när det blir min tur att bygga
|
DIY is in my DNA |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 11:25:30
|
Igår fick jag färdigt första magnetsystemet, lagom när jag tänkte "det här går ju som smort, hur kan dahlberg & Co vara så klantiga att de har sönder magneter" sa det pang! och jag hade en trasig magnet... den hoppade in runt, utan gled bara från ena sidan till den andra magneter innan jag hunnit trycka in gummibandet. Jag upptäckte sedan att stålet var lite oljigt, jag rengjorde med sprit, sen gick det bra.
Se alltså till att stålet är rent från smutspartiklar och fett.
|
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 12:27:40
|
Så där ja, det går framåt för fler . Det här med att det är rent från framför allt småspån och liknande är viktigt. Kommer inte ihåg om jag har påpekat det tidigare men så är det i alla fall. Tack för påminnelsen. |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/05/15 : 19:25:29
|
Jaha då har vi börjat bygga band Ser hyfsat ut tror vi. Lite allmänna kommentarer: Det funkade inget vidare för oss att använda rullkniv när vi skar alufolien. Funkade mycket bättre med brytbladskniv och även skalpel. Sista skärningen genom mylar och alu så blev det dock bäst med rullkniven. Istf. skjutmått använde vi två st. muttrar som vi satte fast på glasskivan och gängstänger som anhåll för den långa linjalen för att få rätt bredd på ledarna och mellanrummen. Ännu enklare hade det varit med en gängstång med 1 mm stigning istf. den 1.25 mm vi hade Hann bara börja lite på knögglingsmaskinen |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/05/15 : 20:29:48
|
Liten kommentar:
jag gjorde stängerna ca 5 cm längre än nödvändigt, problemet med de sista magneterna försvann därmed:-)
|
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/15 : 21:11:45
|
Nusse: Hur i hela fridens dagar har ni lyckat skära något som går att använda med en brytbladskniv ? Det var första frågan. Den andra blir då naturligtvis: Varför fungerade det inte med rullbladskniven ? Gängstångslösningen fungerar om den utför på ett tillförlitigt sätt. Har spånat på samma ide men då var tanken att använda stegmotorer och trapetsgängade stänger samt tillhörande bussningar.
Fimax: Din lösning med det utstickande stålet är tyvärr ingen bra ide. Du flyttar nämligen magnetkraft dit det inte skall vara. Det hade faktiskt varit bättre om du hade gjort stålen en liten aning kortare än vad magnetraderna är. Beklagar om det ställer till det för dig. Det kommer att fungera men det är inte en optimal lösning. |
Edited by - Dahlberg on 2005/05/15 21:12:17 |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/05/15 : 22:42:37
|
Rullbladskniven köptes på CO (den mindre varianten). Den är gul och det står nåt om Tungsten på den. Helt oduglig.... Nejdå, men det blev liksom bara en perforerad ful taggig kant och vi "provkörde" den inte på nåt annat innan. Den större modellen är kanske bättre? Med de vanliga knivarna blev det snyggga snitt. Bröt av efter ca: tre snitt, så det gick åt några knivar... Tror att 10st. kostar 29:- på CO. Gängstångsmetoden var superenkel och nogrann. Se bara till att planslipa änden som ligger mot linjalen. Är det inget glapp mellan mutter och gänga kan det knappast bli fel. Mylaren lev. i ett kuvert för en månad sedan och var i ett ganska dåligt skick. Veckigt värre Vi spände upp den på en träram och och värmde försiktigt på den med ett strykjärn. Verkade att funka bra. Inga mysko tendenser när vi lossade banden vad vi kunde förstå.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 13:12:18
|
Förstår fortfarande inte hur ni har lyckats skära med brytbladsknivar men har ni fått det att fungera så har ni lyckats med vad jag trodde var omöjligt. Rullbladskniven skall fungera helt lysande förutsatt att bladet inte har något rullmotstånd(bladet får inte glida på glasskivan)och att glasskivan är oskadad. Rullmotståndet är justerbart, skall vara i alla fall. Jag har inte just det skaftet men bladen från CO använder jag. |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 15:17:58
|
En mörk bild som togs precis innan mylaren limmades fast.
Och en efter:
Ja, vi kanske inte hade släppt tillräckligt på justeringen Nåja, tror det blev okej ändå. |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 16:06:31
|
Är det ngn som provat att såga isär magneter?
|
/filip
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 17:40:03
|
Snygga band, nusse.
Jag ska beställa hem mer mylar och öva upp färdigheten att tillverka band.
Vänta tills du får de till att spela musik, du kommer att känna en viss stolthet och skänka en tacksamhetens tanke till Dahlberg för att han delgett oss möjligheten att bygga dessa diskanter. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 18:33:50
|
Nusse: Ser helt lysande ut och med brytbladskniv . Jag måste säga att jag är djupt imponerad. Ramlösningen för mylarfilmen hann ni före med. Verkar ha fungerat mycket bra. Spraylimmade ni på ramen innan mylaren sattes dit eller
Fimax: Nu tar vi det lite lugnt andas djupt och kolla dina PM |
Edited by - Dahlberg on 2005/05/16 18:34:20 |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 19:46:16
|
Vi tejpade mylaren på ramen (mååånga små bitar). Sen på med strykjärnet. Det tog i princip bort alla veck. Spayade och vände på ramen. Om vi gör fler band så ska man nog se till att mylaren lev. på rulle och inte ihopvikt i ett C6-kuvert Blir bara lite orolig när jag läst hur långt upp Jeppsons hornbasar måste delas för att det skulle låta bra. ( Mycket stiliga byggen för övrigt). |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 21:18:33
|
quote: Blir bara lite orolig när jag läst hur långt upp Jeppsons hornbasar måste delas för att det skulle låta bra.
Det var inte så farligt, med lite elektroniskt filter och några roliga slutsteg så delas det nu vid ca 500-600 Hz, lite lägre funkar också. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 22:04:53
|
Helst skulle jag vilja ha det så här (tror jag iaf)
Fast med dipolbasar istället. Högtalarna på bilden delas vid 150Hz. Så skulle jag också vilja ha det. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/16 : 23:34:51
|
Jag delar nere vid ca:350hz idag och det funkar hur bra som helst.
Att dela vid 150hz går hur bra som helst, om det sen funkar bra var ju en annan sak . |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/18 : 23:16:18
|
Har börjat skära lite fler band. Bland annat två st som har åtta 3mm's banor, dom ser väldigt fina ut Hoppas nu bara att jag inte lyckas förstöra något av dom innan dom är färdiga
Önskas fler bilder eller börjar vi på att kunna det här nu |
|
|
Topic |
|