Author |
Topic |
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 14:04:48
|
Nej nu är det fest resten av helgen brorsan fyller 40 |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 14:07:19
|
Dahlberg: Skönt att du håller fast vid magnetostatkonceptet. Skall bli intressant att följa nästa magnetostatprojekt.
Elektrostatiska och magnetostater har förut- sättningar inbyggda för att bli riktigt bra om inte det bästa man kan åstadkomma i exakt ljud. Dynamiska högtalare kan dock slå dessa men det vill till (fast jag är ju tveksam till det).
Varför inte en TV-projektor?
Fest resten av helgen?! Skall du redan börja bygga på de nya magnetostaterna?
|
Edited by - linnar on 2005/04/15 14:09:22 |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 16:34:35
|
Det där med TV:n, HUR nära kan man ställa diskanterna utan att bilden blir "rolig"? |
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 23:48:18
|
Har faktiskt inte provat att ställa dom närmare TV'n än så här och det är ca:1m ifrån på bägge sidor. Det är inga problem i alla fall. Med enkla lager alltså
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:05:10
|
Om borrningen i stålet: behöver man ha ett stativ/pelarborrmaskin eller kan man köra det för hand?
|
/filip
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:05:47
|
Nu kan jag inte hålla mig längre,JAG VILL HA BAND! Har beställt stål,alulister idag. Men hur jag ska kunna tillverka själva bandet är för mej en gåta Men det löser sig säkert. Det där med basen blir oxå ett problem,jag kan inget om lådkonstruktion Jag får väl nöja mig med att spela plattor med bara sång o gitarr Magneter är det bara att beställa o betala dyrt eller blir det nåt mer gruppköp? Kanske nån har över,eller extra för 112cm? |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 18:10:15
|
Om diskanten, på bilden (de med svarta band) kan man se att det baffeln är längre än själva bandsystemet (ser ut som om baffeln uppåt är längre än nödvändigt). Har det en grund? Vill (okej, min tjej...) nämligen ha mina så korta som möjligt... |
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 23:39:13
|
Ingen fara med den onödiga längden det är bara för det estetiska. Bassystemet blir så högt när det är färdigt. Spelar alldeles utmärkt med halva basen idag för övrigt.
Jag vill nog rekomendera en pelarborrmaskin till borrningen, det blir mycket enklare och risken för avbrutna borrar försvinner i stort sett helt och hållet. Valfritt iofs men dom är så pass billiga idag så......
Jag har ingen magnetbeställning på gång men när dom här första är färdiga så är det väl inte helt otroligt att fler vill beställa.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 10:32:32
|
Blir det nån mer magnetbeställning så är jag med, att bygga banddiskanter är faktiskt rätt kul, har lite nya ide´er
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 16:38:46
|
Stålet är kapat,listerna kapade skruv,kontakter,lite vinklar kommer imorn` byga bygga bygga . Kan man häfta ihop lite blanka kolapapper o provspela på söndag kväll? |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 06:30:41
|
Skulle man kunna få köpa banden av nån vänlig själ? Magnetsystem o trä får jag nog ihop,mmen ! |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 08:58:48
|
Magneter beställda! just idag är hyab extra snälla Kanonpris för 145 st! |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 09:38:05
|
Kul att det går bra Om du fortfarande inte tror dig om att kunna få ihop banden efter det att artikeln är ute så kan jag hjälpa till med band.
Vore kul att få höra hur det går för alla som håller på förresten. Jeppson väntar på bandartikeln men är han den ende som är färdig med magnetkrets och träarbete |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 12:55:15
|
För våran del blir det inget träarbete innan bandartikeln är ute och neodiskanterna i sig är färdiga och provspelade. Inte för att jag tvivlar på ljudkvaliten, utan därför att konceptet fortfarande inte är klart. För egen del blir det knappast en egen "ram" för diskanten. Min magkänsla säger dock att art.3 är nära nu |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 15:18:35
|
quote: Jeppson väntar på bandartikeln men är han den ende som är färdig med magnetkrets och träarbete
Det är bara de där banden som ska tillverkas, var och hämtade en glasskiva idag, så nu är skärunderlägget fixat.
TL-basarna är så gott som färdiga, Ino elementen anlände i onsdags.
Banden??????????????? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 15:21:16
|
Inte långt borta nu |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 16:29:47
|
jag ligger definitvt på efterkälken, har limmat fast aluminumprofilerna på stålet det är allt.
Annat problem är att jag skickade överfräsen till Bosch och klagade på en dålig konstruktion. Jag väntar på att få tillbaka denna.
Jag hade också tänkt att göra banden innan träkonstruktionen. |
/filip
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 17:51:39
|
De är inte så jäkla svåra att bygga, själva banden vet jag inte.
Sitter inte tummen mitt i näven så är det inga problem, Dahlbergs beskrivningar är ypperliga, det är bara att följa dem.
Det jag var mest orolig för var korrugeringsapparaturen, men det är fixat, tack vare Bengt. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 19:56:40
|
Jag är tydligen inte ensam om att ogilla handöverfräsarnas funktion i alla fall |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 21:02:19
|
quote: Jag är tydligen inte ensam om att ogilla handöverfräsarnas funktioni alla fall
Vad är problemet, ett smidigera DIY-instrument är svårt att uppbringa.
Visst händer det att jag "halkar" till i bland, men då finns det spackel att ta till.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 22:15:41
|
Ett problem jag har haft är att spännhylsorna är för dåliga. Innebär att fräsarna kastar, onödigt hög ljudnivå och obefintlig livslängd på kullagerna blir konsekvensen. Fick till det hyfsat när jag flyttade spännhylsan från min 200kr's rustafräs till black och deckern för nära tusenlappen men helt hundra är det inte. Spånar på att bygga en bordsfräs som definitivt blir både tystare och kastfri. Jag skulle iofs klara mig utan dylika projekt men att lägga 3-4000kr på en till handöverfräs känns lite störande. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 22:48:35
|
DeWalt ,
Det största problemet är undermåliga kantfräsar, där kullager inte håller måttet. Rätt som det är när jag fräser kanter så skär lagret och fräsen bränner in i träet, då blir man förbannad
Snickeri är kul, förutom när det går åt h****te |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 23:05:59
|
"DeWalt" , 3-4000kr som sagt Köper mina fräsar huvudsakligen från clas ohlson och även om dom skär bra osv så är lagren tydligen den svaga punkten. Högkvalitetslager kostar tydligen 3 gånger så mycket som fräsen så...... Lite OT så här på fredagkvällen men tål kanske ändå att tänka på |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 23:18:09
|
DeWalten har funkat i sex år, hade en Bosch innan, den lever fortfarande men är sned i botten plattan.
Därimot skruvdragare, har kört med allt mellan 200-4000:- , köp en billig, de dyra är inte mycket bättre, i varje fall inte till högtalar- tillverkning.
Det stora problemet är lagren till kantfräsarna, fräsen överlever lagret
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:31:23
|
Alulister limmade med epoxi (kladdigt) Vinklar borrade och filade, imorn ska jag borra stålet. Imorn kommer magneterna |
|
|
Topic |
|