Author |
Topic |
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 19:56:44
|
Ställ den något så när rakt, annars påverkar gravitationen bandets placering i magnetgapet. Lite vinkling går nog bra men.....osv Jag har aldrig kört mina på något annat sätt än helt raka och det fungerar bara fint.
Om du gör banden så pass korta att diskantfallet blir störande när du ställer dig upp så kan lite vinkling vara en eventuell lösning. Men du skulle väl göra ganska långa band om jag inte minns fel Du kan ju iofs vara två och tjugo lång, det framgår ju liksom inte här i cyberrymden.
Focalelementet fanns inte med i "Bass-box 6.0 biblioteket" så jag har inte hunnit kikat på det än. Vill minnas att det var någon här på forumet som har hållit på mycket med Focals element så en sökning kanske kan vara en ide.
Till viss/stor del så bygger det naturligtvis på dina egna preferenser också. Om du gillar traditionella basreflexkonstruktioner så kör på det till att börja med. Om slutna lösningar brukar upplevas bättre så prova det. En testlåda i lite billigare material/finish är alltid en bra utgångspunkt förutom dom vanliga simuleringarna.
Om Jeppson som jag misstänker kommer att bli färdig tidigt får bra resultet med sitt projekt så kanske den lösningen kan vara något.
Edit: Blev lite baselement här också |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/04/08 19:58:42 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 00:38:11
|
Nu fattas endast två saker, två band, två baselement, (det var visst fyra), men allt är på G, hoppas jag.
Bengt, ditt dubbel magnetprojekt, hur har det avlöpt, funkade det, är det nåt att tänka på om man funderar på kortare bandkonstruktioner?
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 07:53:30
|
Ett "litet" missöde med en borr gjorde att jag skrotade laminatprojektet och byggde nytt enligt samma koncept som du (nästan). Fantastiskt mycket enklare och jag limmar ingenting. Det blev oljad björk och bilder kommer när dom är klara, förmodligen imorgon eller på onsdag.
Om du tyckte att enkla lager var krångligt då det gäller magnetmonteringen så var det ingenting mot att använda dubbla lager. Provkörning i slutet av veckan om jag hinner, brorsan fyller 40 under helgen så då är jag lite upptagen. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 20:34:36
|
Har funderat med placering av diskanten i förhållandet till baslådan.
Hur mycket "luft" behöver diskanten ha bakom sig? För att slippa göra baslådan så bred/djup hade jag tänkt att dra upp baslådan bakom diskanten. I bilden har jag ritat in ett rött sträck, det är alltså detta avstånd som jag söker...
[URL=http://www.imageshack.us][/URL] |
/filip
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 21:14:12
|
Hade fasat av kanten och sett till att det låg dämpmaterial i spalten... Allt för att förhindra reflektioner. /esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 00:12:17
|
Fimax: Har du tänkt att ha basen lågt placerad vid golvet och diskanten stående på den Anledningen till att jag frågar är att den lösningen brukar fungera mindre bra, det brukar bli enklare att urskilja dom olika registren. |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:30:28
|
Det var ju det som jag funderade pa hur man löser det pü bästa sätt om man inte vill placera basen bredvid bandet (blir väldigt bred högtalare).
Jag hade tänkt att placera basmodulen under diskanten, men baselementet sa högt som möjligt i modulen. Men som sagt, tar jag gärna emot andra tips... |
/filip
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:56:31
|
Nu spånar jag bara men....kanske en ganska hög låda där basen sidmonteras. Behöver inte bli bredare än vad basen är djup men jag har dålig koll på hur det skulle fungera i praktiken. Nån annan kanske har bättre koll på hur sidmontering funkar upp till ca:400hz. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 22:02:04
|
Nu slutligen så blev systemet med dubbla magnetrader färdigt . Baffeln ser ganska precis som Jeppsons och är 14,5cm bred. Frekvensgången blev i princip likadan som på mina egna men verkningsgraden ökade med 3,5-4db (som förväntat). Utsträckningen nedåt utan ytterligare baffelstöd är rak till 600hz och den är ca:2db ner vid 400hz. Monterad mot sidan på mina magnetostatbasar så fås en liten höjning i 500hz-regionen och vid 400 så ligger man på genomsnittet igen. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 23:25:56
|
Jag vill ha band NUUUU!!!
Ska till Biltema och Bauhaus imorgon och botanisera, ska fanera TL-basarna med hyllplan av ek.
Bengt, sätt in en bild på den senaste skapelsen, kul att se hur det blev.
Tl-lådorna blir groteska, höjd 110 cm, bredd 37 och djup 68, banden kommer att placeras ett par cm från basburkarna, blir det nån påverkan på banden med tanke på baslådornas djup.
En annan sak, ska banden placeras på "in" sidan eller på "ut" sidan av basarna?
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 00:02:02
|
En kul detalj med dom senaste är att banden är svarta
Bilderna blev inte helt lysande men jag slänger in dom ändå.
Hur det kommer att funka med just din lösning på bas/diskant blir ju lite trial and error testning. Jag har inte provat allt men själv föredrar jag jag diskanterna på insidan då jag hellre prioriterar perspektiv/lokal än en tyngre bas. Inget som säger att man inte kan få bägge delarna men så har jag uppfattat det i alla fall (här hemma). |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 00:20:36
|
quote: En kul detalj med dom senaste är att banden är svarta
Svartmålat flugnät
Ser exakt ut som mina, nästan. Har du skruvat fast dem i golvet, eller.
Hur känsliga är banden för vibrationer från basen?
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 00:27:55
|
Dom där banddiskanterna VÄGER lite va?....ser mycket snyggt ut...skulle vara intressant å lyssna på...ser fram emot att höra vad du har att säga om dom efter en provlyssning! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/14 00:30:17 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 00:33:43
|
Det är massiva saker |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 09:11:55
|
Det är faktiskt banden som är svarta dom är målade med spritpenna. Funkar hur bra som helst och det blev ganska effektfullt Skruvat i golvet självklart här vilar inga ledsammheter . Nej dom lutar mot bänken och det ser farligare ut än vad det är. Som ni kanske redan listat ut så består dom senaste av tre lösa skivor som är hopskruvade, inga limningar alls. Den i mitten är i svartbetsad mdf och dom övriga delarna är i oljad björk.
Dom är tuuunga och jag har inte kunnat spåra någon vibrationspåverkan från basarna, har inte letat efter det heller iofs. Utsticket på baksidan skall inte innebära några problem, har inte gjort det tidigare i alla fall.
Bägge varianterna låter mycket bra , den med dubbla lager magneter ca:3,5-4db högre. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 13:09:50
|
Efter att byggt ett antal lådor med diskanter (ej band dock) placerade på alla upptänkliga vis har jag kommit fram till att det mest optimala är på insidan av lådan, kan missuppfattas men jag tror in förstår vilken sida... Har man en stor baffel från basen tror jag man uppnår bäst resultat om baffeln dämpas med någon filt. Är lådan djup bör även sidan mot diskanten dämpas. |
Edited by - linnar on 2005/04/14 13:19:40 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 16:26:58
|
Vid sidan av den här diskanten kommer det att monteras 4st scanspeak 21w8555-0 två stycken upptill och två närmast golvet (slutet/variovent). Mellan dom kommer det att bli 2st TP c92'or och den sammanlagda höjden på bassystemet blir samma som för diskanterna. Fronterna är i massiv 28mm körsbär och sidorna är läderklädda.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 18:50:36
|
Har hittat material till mina bafflar. Bänkskiva i stavlimmad ek 2000 x 800 x 26mm. Uppsågat ger det fyra längder med bredd på knappt 20 cm. Järnfot på X kilo, så det står stadigt. Det blir tunga saker det här och det börjar närma sig ett bygge här också så smått. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 20:05:33
|
Heja Bernt det har jag väntat på . Kommer du att fräsa in magnetkretsen 13mm i bägge halvorna och bara sätta ihop det eller Det blir ganska hög tyngdpunkt så något stag bakåt för stabiliten kan nog vara en ide. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 22:53:59
|
Kom på en sak som inte har varit ett problem för mig på många år . Jag använder inte klocka (på armen) längre och det slog mig just att en av anledningarna till att jag slutade med det var att jag förstörde ett antal klockor med rotandet i magnetpaketen. Mekaniska klockor är inga problem men quartsuren gillar inte kraftiga magnetfält. Är visst nån liten spole eller nåt som packar ihop.
Av med klockan alltså. Lägg inte plånboken med alla kort på magnetbunten heller. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 01:32:27
|
Bra tips Dahlberg! Hur är det med hokuspokus sandaler med inbyggda magneter som sägs skall öka blodgenomströmningen... känner du dig makalöst frisk Dahlberg!!! Du bör ju ha samma blodgenomströmning som Gunde Svan hade när han var på topp!! /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
Edited by - esl on 2005/04/15 01:33:12 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 05:27:37
|
quote: Kommer du att fräsa in magnetkretsen 13mm i bägge halvorna och bara sätta ihop det eller
Det är så jag har tänkt mig.
Klockproblemet har jag lagt märke till, blev väldigt förvånad när klockan gick en halvtimme efter helt plötsligt när jag höll på med mina nuvarande band. Höll på att komma för sent till jobbet.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 06:20:33
|
Fantastiskt vad detta DIY-projekt känns tilldragande....
Dahlberg: Jag läste att du skall bygga registret under banden med vanliga element. Skall magnetostaterna avyttras eller byggs det för testandets skull? |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 09:56:44
|
Det jag har berättat om nu är ett system som inte är mitt, jag kommer inte att släppa magnetostatbaskonceptet . Eventuellt så kommer jag att sälja mina nuvarande för att finansiera nästa projekt och då blir det i så fall dubbla magnetlager på diskanterna och push/pull på basarna. Det är klart på ritbordet men det blir så pass dyrt och tidskrävande att jag måste smaka på det ett tag till. Då åker dessutom TV'n mellan högtalarna, med dubbla lager på diskanterna så blir den alldeles för färgglad. Funkar bra med enkla lager så.......... Kanske kan hitta någon annan TV-lösning.
Konventionella element är också bra om dom används på rätt sätt så det är inte därför jag håller mig till magnetostaterna. Gillar att få ihop allting själv och det blir som sagt även bra.
Makalöst frisk njaa det var mycket sagt. Hokus pokus var nog rätta ordet . |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 12:13:00
|
Förklarar varför jag kom försent till ett möte, fick ställa om klockan ett par gånger, många överraskningar när det gäller band, väntar på nästa........... |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Topic |
|