Author |
Topic |
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 22:30:08
|
Alltså en sån där hokus pokus trasa, jag förstår vad du menar.
Plexi ligger här nånstans.
Nu vill jag bara veta HUR MAN GÖR, för att få ihop banden.
När jag satt här och skrev så small det till, en magnet vände sig och gick mitt av, helt utan anledning. Monterades för ca tre timmar sedan , hur kan det komma sig.......
Nu har jag bara två i reserv
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 23:01:29
|
Jeppson: Du har PM |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 19:01:56
|
Tänkte komma med en liten kommentar angående limningen. När limmningen är utförd så skall det inte finnas något överflöd där magneterna skall sitta. Även om det bara innebär en liten radie i hörnet mellan plåt och stål så skall det rensas bort. Om det är någon av er som inte hittar den "oarmerade 2mm gummiduken" så kan jag hjälpa till med det.
Fimax: Kan du höra av dig är du bussig. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 22:49:48
|
Påsken har nyttjats på bästa sätt, dvs. bygga banddiskanter, lyd Dahlbergs råd, var noggrann med limningen, det underlättar.
Nu är alla magneter på plats, likaså kontaktdonen och de dära distanserna, eftersom här fanns 5 mm alu.stång och krympslang i lämplig dimesion så fick de tjänstgöra.
Av min nyvunna erfarenhet, kan det bara konstateras att reservmagneter behövs, jag hade sex st, och de ligger här
Och här sitter en stackare som trots en svår skada fick ta plats
Kontaktdonet passade, men var tvungen att lägga dit ett par brickor annars gick skruvarna ner i magneterna
Distanser, tre st., enkelt att fila ner till rätt mått, 31 mm,
Tack för samtalet i fredags natt Bengt, det var uppiggande, glömde bara att jag skulle stiga upp kl 6 , men det var det värt, vill bara säga att det är en synnerligen trevlig norrlänning vi har att göra med
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 09:58:10
|
Tack själv Snacka banddiskanter till 2 på natten undrar om man är riktigt klok igentligen |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 01:31:05
|
"Tack själv Snacka banddiskanter till 2 på natten undrar om man är riktigt klok igentligen"
Ni är i gott sällskap! Själv brukar jag fått upp ångan som bäst vid den tiden, börjar gå lite trögt när klockan närmar sig 4 - 5 så där. Men det är bara till att sova ett par timmar så är man som ny igen.... |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 21:24:27
|
jag gillar inte tanken på magneter som hoppar omkring och slår sönder sig själva/varandra. Man skulle ju kunna sätta en U-Profil över dessa som på bilden nedan. Frågan är om magnetfältet störs av detta...
Dahlberg??
Annan idee som jag har är att trä en krympslang över hela paketet och fixera på detta vis. Är det någon som vet var man kan köpa STOOOR krympslang (över 3cm)
[URL=http://img69.exs.cx/my.php?loc=img69&image=uprofil2kq.jpg][/URL] |
/filip
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 21:42:10
|
Fimax, när de väl sitter där, så sitter de där
Mina har suttit kvar nu i tre dagar, det verkar vara just under monteringen som en del magneter lever ett eget liv
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 10:31:49
|
Om ni följer beskrivningen så skall inte det här vara något större problem. Det som har skrivits tidigare gäller fortfarande, var noga med plåtarna och lämna inga limrester där magneterna skall monteras. en plåt som monteras på det där viset ändrar antingen magnetfältets utformning eller så blir platsen runt bandet trängre. Jag har inte provat dom lösningarna då det inte har varit nödvändigt. Dom sista diskanterna jag gjort hade dubbla lager med magneter och det fick dom här att framstå som rena semestern. Det löste jag med att ersätta aluminiumplåten mot rostfritt som skruvades var femte centimeter och limmades med "blå araldit". Därefter limmade jag dessutom magneterna med samma lim. Det sitter som berget. Plåt och stål förbehandlades med 40's papper på bandputsen. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 21:57:53
|
Påsken är slut, och alla andra är på väg till Göteborg för diy-träff, så då får man sitta här med sina halvfärdiga banddiskanter.........
Fick modifiera korrugeringsapparaten, den fjädringsmodellen som jag provade höll inte måttet, ojämt anläggningstryck, nu ser det bra ut:
Har inte hittat nåt "tyll tyg", har lackerat om lite "flugnät" istället,
fungerar......
Nu är det bara själva banden som fattas, för eventuellt välljud |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 22:42:52
|
Insektsnät för takfoten på hus verkar vara det optimala att skydda membranen med. Nackdel: För ett par hundringar får man nät så det räcker till alla diskanter i hela Sverige...nåja till en himla massa i varje fall. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 23:27:09
|
Tjusigt Jeppson Hade du lite att göra när du fick för dig att lacka myggnätet eller . Måste säga att jag är lite störd över det utbud ni där nere har på byggvarusidan, Umeå är uruselt på den punkten. Gillar ekskivan med andra ord |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 23:54:51
|
Det är Bauhaus som gäller, 16 mm ek, såg ganska torftigt ut, men med lite paraffinolja så höjdes det visuella intrycket ett antal snäpp.
40*200 cm, 399:-/st, ska ha ett par skivor till tl-baffel.
Bengt, när kommer sista delen med bandtillverkningen, det är vad som återstår, är det inte för jobbigt kan du skicka ett par band
Flugnätet kanske inte är så tjusigt, men det fyller nog sin funktion.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 00:37:14
|
Jag har lämnat ifrån mig bandartikeln och nu är det Pac och några till som hjälps åt att korrekturläsa mm. Det är dock fler än en artikel som skall publiceras här på forumet så det får helt enkelt ta den tid som behövs.
Jag tänker inte göra några band åt dig . Har lovat att hjälpa några andra men du fixar det här själv, det är jag helt säker på .
Jag vill ha Bauhaus lite närmare än i Uppsala .
Vill man inte ha tyg eller myggnät osv så funkar det kanske med en "peta inte här skylt" också. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 00:55:16
|
Jaha, då får jag väl vänta
Anledningen till att jag är på G, är att ett av NEO banden har kontaktproblem, en lätt smäll, så funkar det, men så vill man ju inte ha det.
En hint, vad är det för spraylim som gäller........ |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 01:22:19
|
3M Spraymount. Jag kan inte svara för hur andra limmer fungerar så köp inget annat innan artikeln är ute. Det kanske finns andra limmer som gör samma sak men just "post-it lapp funktionen" är väsentlig så ......... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 01:45:24
|
Bengt, du skulle skickat korekturen till mig,,,,,,,,,,,,,,,
Flugnätet funkar, kläms fast av baffelkonstruktionen.
Linnar, ett par Ino basar är beställda, IÖ garanterar (tror jag) en avstämning på 20 Hz, dt här ska bli intressant...... |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 02:17:06
|
Jo då hade du mått va Lycka till med basarna förresten. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 00:38:19
|
Per-G Jeppsson: "Linnar, ett par Ino basar är beställda...."
Jag är avundsjuk!!
Lite OT, 20hz är inga problem för de basarna. Jag tycker dock att du skall lägga dig ett snäpp högre. Du tjänar så mycket annat än superlåg bas på det. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 01:11:57
|
Avstämningen det talas om, är det TL eller basreflex det är frågan om |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 10:44:49
|
Vi snackar TL , försöker rita ihop nåt som ska passa banden.
Avstämningen kommer nog att hamna runt 25 Hz, 2,9 m pipa.
Men den akustiska avstämningen kommer väl att nå lite lägre, ursäkta OT.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 22:52:16
|
Var runt och kikade på byggvaruhusen här i stan igår och hittade faktiskt en riktigt fin träskiva. Stavlimmad björk som fanns i bland annat 2400x300x16mm (ca:350kr/st) och till lite kortare lösningar hade dom en som var 1200x200x16mm (120kr/st). Fanns på OBS-varuhuset och kvaliten såg mycket bra ut. Hoppas det kommer fler träslag än furu och björk till Umeå också.
Känns lite roligare än laminat och det är ändå lika lättsamt.
|
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 05:15:52
|
Dahlberg, kolla in skivorna av stavlimmad bok som de har på rusta, de ser rätt fina ut...
|
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 06:31:09
|
Jo jag har sett dom, stavsammansättningen är inte särskilt lysande och just till det här ändamålet så är dom för tjocka. Men tack ändå |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 17:28:23
|
Skall diskanten stå helt lodrätt eller vinklad lite bakåt? Och om vinklad, hur mycket ungefär? |
/filip
|
|
|
Topic |
|